AI med selvfølgelighed
Kunstig intelligens var et af omdrejningspunkterne for konferencen men på en anden måde end tidligere. Hvor det før har været et meget tydeligt emne og fokus for mange dedikerede seancer, var det i år bagt mere ind i en masse sessioner om andre emner.
Jeg deltog også for to og fire år siden, og der handlede mange sessioner isoleret set om AI: Hvad det kom til at betyde, hvad det var, hvordan det ville blive anvendt og af og til tidlige eksempler på anvendelsen.
På årets konference var AI derimod en selvfølgelig og naturlig del af det, mange andre indlæg handlede om. Fra robotter, der interagerede med kunder i butikker over cyber security til mere kendte (for os, der gør os i e-handel) discipliner som personalisering og anbefalinger i digitale løsninger.
Det er nærmest umuligt ikke at støde på kunstig intelligens, da det er blevet en normalitet og selvfølgelighed i langt de fleste løsninger, som vi ser i dag. AI er kommet for at blive og vil i fremtiden blot blive mere udbredt og udfordre vores grænser og forestillinger om, hvad der kan lade sig gøre – derfor bør AI i den grad tages alvorligt i fremtiden.
I USA er de på mange områder længere fremme, når det kommer til kunstig intelligens. AI bruges i et bredt omfang, og et godt eksempel er detailvirksomheden Walmart, der har lanceret en robot, som scanner hylderne, giver signal om, hvor der skal fyldes op og automatisk bestiller nye varer hjem. Vi så deres CTO, Jeremy King, fortælle om deres fuldstændigt automatiserede supply chain – blandt andet ved hjælp af AI. Virkeligt imponerende og virkelig stort.
Hele hans historie om Walmart er også et eksempel på, at vi ikke er så langt bagefter i Danmark – men kan være det på automatiseringen og volumen. Et eksempel er Coops nye koncept ”Bestil & Hent”, hvor kunderne kan bestille varer online og frit vælge at hente dem i deres lokale Coop-butik eller få dem leveret direkte til døren. Walmart kører samme koncept men har f.eks. 35.000 ansatte til blot at løfte varerne fra butikken og ud til kunden, som holder i bilen for at afhente varerne. Til sammenligning er der ansat 38.000 i hele Coop.
Alt i alt er det tydeligt, at AI danner grundlaget for så mange digitale udviklinger og services, der over de næste år vil flytte, hvordan vi alle sammen arbejder og lever vores liv.
Hvordan stoler vi på data og services?
Men det er vigtigt, at vi ikke blot lader os rive med og stiller os kritiske over for udviklingen – for kan vi reelt set stole på data og de forskellige services? Som jeg ser det, kan vi være på vej derhen, hvor vi ikke har nogen chance for at bekræfte eller validere, om hverken data eller services er reelle.
Som et eksempel så vi et oplæg med deltagere, der arbejder med sikkerhed i det amerikanske forsvar. De talte om GPS signaler, som vi alle er afhængige af i utroligt mange ting i hverdagen, og hele vores samfund er afhængige af – f.eks. omkring fragt, toge og ambulancekørsler. Udfordringen kan bare være, at ingen af os har mulighed for at validere det signal, vi modtager.
Et andet eksempel fra SXSW er restauranten Sushi Singularity, der efter planen åbner i Japan i løbet af det næste år. Restauranten er den første restaurant, der tilbyder 3D-printet sushi. Her laves sushien ud fra en spytprøve, som analyserer hvilken næring, du specifikt har brug for. Konceptet er smart, men kan vi i en sådan situation stole på, at virksomheden ikke udnytter eller misbruger vores DNA-test til andre ting?
Etik som forretningsmodel
Derfor er vi nødt til at kunne stole på virksomhederne bag de services, vi anvender og stole på deres behandling af data. Vi er i det hele taget nødt til at kunne stole på, at virksomheder opfører sig ordentligt, og det bringer os frem til endnu en af de store tendenser fra i år: Etik.
Etik, som en del af digitale systemer og etik, som en overordnet del af en virksomhedsstrategi – både som positionering og reelt værdimæssigt grundlag – og det kan være svært at skelne.
Og her er AI et godt eksempel på de digitale systemer. Mange taler om, at AI på nuværende tidspunkt blot er en ”black box”, hvor folk ikke ved, hvorfor AI agerer som den gør og dermed ikke tør stole på den. Derfor er det essentielt, at AI kan begrunde beslutninger ved at forklare, hvorfor den gør, som den gør. Hvis den bliver i stand til det, og vi får en dybere forståelse, vil vi også være mere tilbøjelige til at stole på den.
Man kan diskutere, om det kan være for farligt at erstatte mennesket med AI (hvis det sker) – men på den anden side laver vi mennesker også fejl. Så spørgsmålet er, om AI nogensinde kommer til at fungere lige så godt som menneskets komplekse hjerne?
Et eksempel på, hvor virksomheder går langt for at gøre noget godt, er TOMS, som vi besøgte i Austin. Virksomheden startede som en simpel idé om at sælge lærredssko og har nu udviklet sig til at være en stærk forretningsmodel, der bygger på etik. Ved at købe et par sko eller solbriller hjælper du nemlig en person i nød, da TOMS giver et tilsvarende par til for eksempel fattige børn i Argentina.
Oplevelser er alt
TOMS og deres butik i Austin er også et godt eksempel på den næste trend, der handler om oplevelser.
For butikker – fysiske som digitale – er det blevet vigtigt at skille sig ud. Butikken skal aldrig bare være en butik. I dag forventer kunderne nemlig at få mere end blot et produkt, når de handler. De vil underholdes og inspireres og føle at de får en oplevelse ud af at handle. Men det er ikke nok blot at skabe en oplevelse – det skal være den helt rigtige oplevelse på det helt rigtige tidspunkt, og derfor er det essentielt, at man som virksomhed har en dyb forståelse for kunderne.
Her har TOMS skabt en butik, der i virkeligheden er en café, hvor kunderne også kan shoppe sko og solbriller.
Møbelvirksomheden Bolia.com formår også at skabe oplevelser for kunderne ved at lave fængende inspirationsvideoer, som gør at man nærmest kan dufte træet og føle stoffet på møblerne, når man kommer ind på hjemmesiden.