Sådan kan du omstille din forretning: Udnyt de digitale muligheder under Corona-krisen

Corona-krisen har sat mange virksomheder på prøve. Med lukkede butikker og hele familien isoleret på matriklen, kræver det nytænkning for de fleste forretninger at holde gang i hjulene. Heldigvis er internettet ikke lukket ned. Og det betyder heldigvis, at der er masser af digitale tiltag, der kan udnyttes til at imødekomme kundernes nye krav og behov – og mange af dem kan faktisk iværksættes ret hurtigt. I blogindlægget viser vi dig nogle af de tiltag og omstillinger, vi har mødt i det digitale landskab.  

Levering 

Mette Frederiksen har meddelt, at vi skal blive inden døre og undgå kontakt med andre, så vidt muligt. Og det er der heldigvis rigtig mange, der tager seriøst. Men det betyder også, at det ellers hittende levering til pakkeshop eller Click & Collect i butikkerne er udfordret, da det for nogle kunder er en direkte hindring for salget. Det kræver for de flestes vedkommende tiltag på leveringsfronten at imødekomme kunderne i denne situation. For nogle kræver det endda mere end bare fri fragt på hjemmelevering.  

Eksempel: Biltema

Biltema er et godt eksempel på en virksomhed, som har tænkt i nye baner for at imødekomme kunderne. For at undgå smitte har de gjort det muligt for kunden at hente varen i et ”pick up and drive” format, der ikke kræver kontakt med en medarbejder. Kunden angiver blot om han ønsker levering ind ad bagsmækken eller sidedøren.  

Eksempel: Kop og Kande

Kop og Kande er et andet godt eksempel på, hvordan man har fået de lokale butikker i spil, nu hvor når al trafik kanaliseres over webshoppen. Udvalgte lokale butikker leverer nemlig varerne direkte til døren. Butikskæden tilbyder endda at levere varerne indpakket, hvis nu du vil overraske nogen i husstanden eller en savnet veninde.  


Sociale medier i en asocial tid 

Der er ingen tvivl om, at de sociale medier for de fleste virksomheder spiller en stor rolle i markedsføringen. Hvad krisen har understreget, er, hvor stor indflydelse brug af sociale medier kan have på salget. For mange af forbrugerne sidder nu derhjemme med de deres smartphone og computer som primær adgang til stimulans og social kontakt. Og her har vi potentialet for at omvende dem til kunder. Mange virksomheder har derfor over den seneste uge med rette øget deres tilstedeværelse på de sociale medier for at ramme forbrugerne – helst før konkurrenten.  

Særligt ser vi, at brands tapper ind i både vores kedsomhed og dels vores sociale abstinenser, ved at bringe kampagner og budskaber, der engagerer forbrugeren i handling eller dialog.  
 

Eksempel: POMPdeLUX


POMPdeLUX skaber engagement med en konkurrence, der på fin vis inkluderer krisens omstændigheder i både præmisser og præmie og gør indholdet relevant for forbrugeren. Derudover opfordrer POMPdeLUX brugerne til at dele deres indendørs aktiviteter for børnene under hashtagget #inspiremepompdelux, der kan være til gavn for andre børnefamilier.  

Eksempel: Roccamore

Roccamore Shoes udnytter i disse tider Instagrams live streaming-funktion til at showcase deres produkter, nu hvor butikkerne har lukket. Det giver kunden mulighed for at se produkterne fra andre vinkler og mulighed for at stille spørgsmål. Ulig et statisk opslag eller billede, så skabes der et større og mere personligt bånd mellem virksomhed og forbruger, fordi man ser personerne bag. Og det er ikke at underkende i disse tider, hvor vi er isoleret. Livestreamingen bliver en happening midt i kedsomheden. 



Kend din influencer 

Vi ser lignende tiltag med den stigende brug af influencers. I disse dage er der nemlig flere eksempler på, at influencers hjælper virksomheder lidt ekstra med at skabe salg. I retail-branchen er det de såkaldte online ”try-outs” af tøj og sko, der storhitter og konverterer, men vi ser også at fremvisning af eksempelvis interiør drager fordel af denne metode. 
 
Influencerne fremviser i princippet blot produkterne frem gennem opslag, stories og livestreams ligesom virksomhederne selv. De har dog den fordel, at de i mange tilfælde har en større tilknytning til deres følgere end virksomhederne har. Forbrugerne er derfor mere letpåvirkelige til at købe noget, når det anbefales af dem. Der er opbygget en troværdighed. 
 
Tænk derfor over, om ikke det er nu, du skal involvere nogle relevante influencers til at vise dine produkter frem, eller hvordan du ellers kan skabe online oplevelser, der skaber engagement på sociale medier. 

Måske kan du udnytte medarbejderne fra de lokale butikker til at blive influencere i denne tid? Det ser vi blandt andet hos beauty-afdelingen hos Magasin du Nord, der på instagram-profilen @Magasindunord_beauty i disse dage flittigt bruger sine medarbejdere i story, hvor de deler ud af alt fra deres hudplejerutiner og makeuptips til viden om ingredienser. 


Lad butikkerne komme til forbrugeren 

Mange webshops er ledsaget af fysiske butikker eller showrooms, hvor brugeren kan se og røre produkterne – men ikke mindst også få rådgivning. Og lige netop denne vigtige del af forretningen er lukket ned, nu hvor #blivhjemme trender på SoMe. Som virksomhed kan det derfor være nødvendigt at tænke i, hvordan man overkommer den digitale barriere for forbrugeren inden salget går helt i stå. Ikke mindst fordi mange medarbejdere i butikkerne er sendt hjem. Det handler med andre ord om at skabe nye digitale oplevelser, som tager højde for omstændighederne. 
 
Ligesom vi ser fremvisninger af produkter på de sociale medier, har vi spottet flere virksomheder, der tilbyder individuel kunderådgivning online. Butikkerne og rådgiverne kommer nu til forbrugeren i stedet og det kan give tryghed for forbrugeren.  

Eksempel: Babybutikker rådgiver i videokald

Ønskebørn i Vejle har eksempelvis taget FaceTime og videoopkald på Facebook i brug til at kunne rådgive kunderne, og showcase produkterne til brugerne og rådgive de vordende forældre. BabySam er ligeledes hoppet med på vognen og udnytter de lokale butikker til at skabe en ekstraordinær oplevelse med privat rådgivning. Der bygges her på fornemmeste vis bro mellem webshoppen og de fysiske butikker. Og vigtigt for mange i denne tid bibeholder medarbejderne deres job og deres vigtige rolle i at skabe salget. Det er ikke noget fancy set-up – men det er agilt, ligetil og muliggør, at de kan møde kunderne, hvor de er her og nu med kort varsel.  


Opsummering: Idéer til digital omstilling 

Hvis vi til slut skal opsummere, og servere et par oplagte digitale tiltag under Corona-krisen til dig, så må det være disse: 

  • Overvej om I imødekommer kunderne bedst muligt med jeres nuværende leveringsformer. Skal I bringe alternative midler i brug for at imødekomme kunderne?  
  • Find nye kreative måder at fremvise produkterne på – især hvis I har en fysisk butik.  
    Måske kan I endda gøre det i form af et online event for at kunne lave lidt ekstra larm i markedsføringen. 
     
  • Overvej jeres tilstedeværelse på de sociale medier, og hvordan I kan skabe relevant indhold i denne tid. Måske skal I involvere en influencer, gøre egne rådgivere til influencere, lave et online event eller noget helt tredje for at appellere til kunderne bag skærmen, der i øjeblikket er modtagelige for tilbud og stimulans. 
  • Bring jeres rådgivere eller butiksassistenter i spil på de sociale medier. De kan være jeres bro over til at få ekstra spark i webshoppen. Det kræver ikke det helt store set-up. Det vigtigste er, at I kan rykke hurtigt og være til stede for kunderne.  

Tag endelig fat i os, hvis du har spørgsmål – og del gerne i kommentarfeltet, hvis du er stødt på flere spidsfindige tiltag, der imødekommer den nuværende situation. 

Categories: E-handel, Forretning, Marketing

Skriv et svar