Den enkle vej til søgeordsoptimering – Udnyt jeres Search Console!

”Du ønsker at blive fundet på nettet. Vi ønsker at hjælpe” – Googles egen beskrivelse af Search Console.

De fleste virksomheder kender vigtigheden af at blive fundet på Google. Herhjemme foretages 95 pct. af alle søgninger på den populære søgemaskine og særligt efter fremkomsten af smartphone og tablets har Google forstærket sin position på markedet.

For at optimere sin synlighed og få andel i den store mængde trafik, er det essentielt, at ens hjemmeside får tilkoblet ”Search Console”.  Som med rigtig mange andre Google programmer er værktøjet gratis og kan danne grobund for en del af virksomhedens SEO-indsats. Der er flere måder, hvorpå du kan koble din side op med Search Console, og det gøres direkte på siden her.

Her kan du bl.a. se:

  • På hvilke søgeord du kommer frem i googles søgeresultater (impressions)
  • Hvilke søgeord der genererer trafik til dit website (klik)
  • Hvilke landing pages der besøges oftest

Det kan du se i Google Search Console

Google Search Console er et forholdsvis omfattende stykke værktøj, som også benyttes til at få overblik over tekniske SEO-dicipliner, herunder: Crawl-statistik, HTML performance, struktureret data, sitemaps, robots.txt og meget mere. Derudover leverer Search Console mere jordnær data i form af søgeord, klik og CTR (click-through-rate).

I dette blogindlæg giver vi et eksempel på, hvordan du kan udnytte Search Console til at skaffe mere relevant trafik.

En stigning i antal impressions (visninger) på  søgeordet ’digital strategi’

Visninger fortæller, hvor meget eksponering man har på et givent søgeord. Vertica.dk oplevede sidste år en stigning i eksponeringer på søgeordet ’digital strategi’ og havde på daværende tidspunkt ikke en optimeret landing page til netop denne søgeterm.

Søgeordet falder godt i tråd med sidens øvrige indhold, samt Verticas kompetencer inden for e-handel.

Søgeordet ’digital strategi’ er ifølge Google Keywordplanner et søgeord med høj konkurrence, men det betyder ikke, at man skal lade sig skræmme. Med den rigtige landing page og det rigtige indhold kan man stadig komme godt frem i søgemaskinen.

Det gode ved at optimere mod et søgeord er, at det oftest kaster trafik fra lignende søgeord, som lægger sig tæt op af sin udvalgte søgeterm. Dvs. selvom Google keywordplanner estimerer, at konkurrencen er høj på søgeordet ‘digital strategi’, og trafikken forholdsvis beskeden, så kan det alligevel give mening at kaste tid efter en optimering af det udvalgte søgeord.

Ved at dedikere en landing page til den specifikke søgeterm, og samtidig gøre landing pagen relevant i sammenhæng med det øvrige indhold, giver du Google de bedste arbejdsbetingelser for at belønne dig i søgemaskinen.

Søgeords tjekliste til din landing page – her skal dit søgeord placeres for at opnå fremgang:

  • Din URL
  • Din hoved- eller undermenu
  • Din H1
  • Starten af dit primære content
  • Dit title-tag & meta description

Derudover kan du:

  • Linke til indhold, som læner sig op af søgeordet (cases, konkrete ydelser, blogindlæg)
  • Indsætte relevant billede, hvor søgeordet bruges som filnavn eller som alt. tekst.
  • Indsætte øvrige content-objekter som film, infografik eller lign.

Som det fremgår af billedet, har søgeordet bevæget sig fra at være et søgeord der skaffer impressions til at være et søgeord der skaffer klik til siden. I dag er ’digital strategi eksempel’ og ’digital strategi’ hhv. nr. 9 og 11 over søgeord, der skaffer mest trafik til Vertica.dk.

Det kan altså sagtens være meningsfuldt at kaste tid efter SEO på søgeord med høj konkurrence, da det giver nærring til nye søgeord, der også vil begynde at skaffe trafik til siden.

Som det fremgår af nedenstående graf, har søgeordet organisk bevæget sig længere op i søgeresultatet og ligger i dag og kæmper om de eftertragtede placeringer på side 1.

Har du styr på dine søgeord og dine potentielle søgeord? En analyse af dine nuværende og potentielle søgeord kan give jer en god idé om, hvilke muligheder jeres hjemmeside har for at booste trafikken yderligere.

Kategorier: Marketing, SEO

Tagged as: ,