Numeriske filtre er en helt særlig udfordring i udviklingen af facetteret søgning, og det er samtidig de sværeste filtre for brugerne at anvende. Numeriske filtre rummer talværdier såsom pris, skostørrelse, kameraopløsning, alkoholprocent, alder eller rating.
Det problematiske ved de numeriske filtre er først og fremmest, at de ofte repræsenterer spænd mellem talværdier, f.eks. 500-1.000 kroner. Dernæst kan filtrene repræsentere unødvendige oplysninger, som i princippet kan have en dårlig indvirkning på brugeren. Forestil dig for eksempel et filter med ratings, som dermed også giver muligheden for at vælge produkter ratet med 1 stjerne.
Det kan også være svært at få filtrene til at repræsentere de præcise produkter, der er til rådighed. Hvad gør man eksempelvis med halve skostørrelser som 39.5 og 40.5? I det konkrete tilfælde kunne man med fordel placere skostørrelser fra størrelse 39 og op til 40 i facetværdien 39 og ligeledes alle størrelser fra 40 og op til 41 i facetværdien 40. Men det må være en vurdering fra case til case: Hvis de halve skostørrelser er essentielle for brugerne af sitet, så kan det være, at du ikke kan lægge dem sammen med de hele størrelser.
Visning af numeriske filtre
Numeriske filtre kan repræsenteres på flere måder, som giver brugeren forskellige muligheder.
En traditionel måde er at bruge almindelige check-bokse med intervaller, lige som det er tilfældet hos Coop.dk.
Her bruges checkbokse til deres numeriske filtre. Filtrene er derved designet ligesom de andre facetgrupper på sitet, hvilket giver ensartethed og genkendelighed på tværs af grupperne. Læg mærke til at Coop runder værdierne af, sådan at spændet går fra 0-250 kr. og i den næste værdi 250-500 kr. Dette gør at filtreringsmulighederne er lette at aflæse for brugeren. Det ville være sværere for brugeren at overskue, hvis facetværdierne hed 0-249 kr. og 250-499 kr. Hvis du bruger denne løsning skal du selvfølgelig huske at lade produkter der præcist koster 250 kr. optræde ved valg af begge facetværdier.
En anden, også meget anvendt, mulighed er at bruge en slider ligesom det var tilfældet i Stylepits tidligere design.
En tredje mulighed er at lade brugeren indtaste et interval. Denne mulighed er ofte kombineret med en slider, så brugeren har begge muligheder. Hos Zalando.dk og i Stylepits nye design bruges denne løsning.
Numeriske filtre hos Zalando repræsenteres med både slider og muligheden for at brugeren selv kan indtaste talværdier.
Det samme gør sig gældende hos Stylepit.dk.
Slidere fejler stort i test
Det er populært at anvende sliders til at repræsentere numeriske værdier i facetteret søgning. Men selvom de ved første øjekast måske virker brugervenlige og ser “lækre” ud, så har de faktisk deres udfordringer rent brugervenlighedsmæssigt – på tværs af alle skærmstørrelser. Dette har vi blandt andet observeret i vores tænke-højt tests.
Testdeltagere om slidere
“Måske ville det være rart selv at kunne taste nogle tal ind. For det her fungerer sådan set fint nok, men når så ikke man kan vælge de rigtige tal, så bliver det sådan lidt irriterende.”
”Altså nogle gange synes jeg det er lidt træls med de her, at man ikke bare kan skrive. Jeg synes det er svært at ramme. Jeg sidder og bliver irriteret over det.”
”Det er svært at ramme den her pris. Det er svært lige præcis at ramme 500 kroner.”
Udfordringer
Nogle gange tager brugeren f.eks. fat i det forkerte “håndtag” på slideren og kan derved ikke få de rette produkter vist, hvilket skaber stor frustration.
Andre gange er slideren simpelthen for dårligt implementeret, hvilket gør at brugeren ikke kan ramme den ønskede talværdi. Vi oplever at brugere ofte tænker i hele afrundede tal. F.eks. vil de gerne se alle produkter, der koster mindre end 500 kr. Men hvis slideren ikke kan ramme 500 kr, men i stedet lander på 493 kr. eller 509 kr. så rettes brugerens opmærksomhed mod slideren som ikke opfører sig som forventet, hvilket er irriterende. Og samtidig afbrydes brugerens søgen efter det rette produkt fuldstændig. Forhåbentlig vender brugeren tilbage til sin søgen igen, ellers har sitet måske tabt en potentiel ordre.
En anden ulempe er, at det er svært at give brugeren feedback om, hvor mange produkter der matcher talværdierne i det spænd, slideren er sat til. På Coop.dk er dette let, da det matchende antal kan stå ud for selve facetværdien i en parentes og med en lidt nedtonet farve.
Men med en slider, hvor det matchende antal resultater ikke vises, må brugeren selv vurdere, om der vises en tilpas mængde produkter efter brug af slideren – ellers må de prøve igen.
Det er altså som udgangspunkt ofte svært at være præcist og hurtig i betjeningen af slidere. De er simpelthen for svære at bruge og giver brugerne meget unødvendig bøvl. Her er checkbokse langt hurtigere at betjene og nemmere at overskue.
Vores anbefaling
Vi vil derfor også som udgangspunkt anbefale dig at præsentere numeriske filtre som check-bokse med intervaller, ligesom Coop.dk f.eks. gør. Du vil hermed helt undgå sliders og de udfordringer, de skaber. Vælger du alligevel at bruge sliders, er det særlig vigtigt, at du bruger meget energi på at optimere og teste dem, så de vil være en reel hjælp for dine brugere.