Simpelt design #2: Djævlen ligger i detaljen

Simpelt design er ikke kun noget, du skaber når du konceptudvikler og skaber rammerne og de store linjer i dit projekt – det ligger lige så meget i de helt små detaljer, når du designer det enkelte skærmbillede. Her får du nogle eksempler og tips.

Det er gentagne gange påvist, at længden af en formular med inputfelter, dropdownmenuer og checkbokse i f.eks. et check-out-forløb på en webshop påvirker brugernes frafald. Jo længere dine formularer er, og jo flere informationer du beder om, jo større er risikoen for, at brugerne løber sur i det, og udskyder købet til en anden dag. Og en anden dag er det måske konkurrentens website, de vælger at handle på, fordi de i underbevidstheden er klar over, at dit site føltes omstændeligt at handle på.

Det er dog ikke altid, at du bare kan fjerne formularfelter – for måske er informationen tvingende nødvendig. Men i mange tilfælde ser man faktisk, at felterne blot er med “for en sikkerheds skyld” – hvad webshopejeren dog ikke altid er klar over, er, at han mister kunder på f.eks.:

  • Både at bede om mobilnummer og fastnetnummer (selvom et af felterne ville være rigeligt)
  • Bynavnet kunne auto-udfyldes på basis af postnummeret
  • Kunden bedes om at sige “ja” til at oprette en brugerprofil og angive password selvom begge dele kunne gøres uden brugerens tilsagn – profilen kunne oprettes pr. automatik og en mail kan fortælle om et automatisk tildelt password
  • Kunden bedes om at vælge land selvom en IP-identifikation med al sandsynlighed peger på, at kunden befinder sig i Danmark. Dropdown-listen med lande kunne være forudvalgt til “Danmark” så brugerne ikke skal rulle den lange liste startende med “Afghanistan” igennem.

Sidste punkt med en forudvalgt værdi er et godt eksempel på det, man kan kalde “clever defaults” eller “smart defaults”, dvs. kloge standarder, som vi på forhånd indstiller for brugeren ud fra en kvalificeret antagelse om, hvad han eller hun sandsynligvis vil vælge.

Se et par eksempler herunder på, at djævlen ofte ligger i detaljen.

I webshoppen Lilletrae.dk er der basis for masser af små optimeringer i checkout-flowet, som kan gøre brugeroplevelsen bedre.

I webshoppen Lilletrae.dk (som sælger legeudstyr til haven) er der basis for masser af små optimeringer i checkout-flowet, som kan gøre brugeroplevelsen bedre.

På JetBlue.com anvendes også "clever defaults". Selvom det programmatisk set ville være helt korrekt som standard at lade såvel valget af retur/enkeltrejse, afrejsens sted, antal voksne rejsende og betalingsform være 0-stillet, så har designerne bag JetBlue foretaget nogle behagelige antagelser på brugernes vejne: Det er mest almindeligt at købe tur/retur-billetter, så derfor er denne valgmulighed valgt. De kan afkode, at jeg som bruger sidder i Danmark, og derfor er Københavns Lufthavn et udmærket forslag som afrejse-lokation. Det er også et godt gæt, at der er mindst én voksen der skal afsted, og det er helt fornuftigt at gøre det til et aktivt tilvalg for mig som bruger, hvis jeg vil anvende opsparede point. Alt i alt er der altså lavet "clever defaults" for 4 ud af 9 ting, der skal tages stilling til.

På JetBlue.com anvendes også “clever defaults”. Selvom det programmatisk set ville være helt korrekt som standard at lade såvel valget af retur/enkeltrejse, afrejsens sted, antal voksne rejsende og betalingsform være 0-stillet, så har designerne bag JetBlue foretaget nogle behagelige antagelser på brugernes vejne: Det er mest almindeligt at købe tur/retur-billetter, så derfor er denne valgmulighed valgt. De kan afkode, at jeg som bruger sidder i Danmark, og derfor er Københavns Lufthavn et udmærket forslag som afrejse-lokation. Det er også et godt gæt, at der er mindst én voksen der skal afsted, og det er helt fornuftigt at gøre det til et aktivt tilvalg for mig som bruger, hvis jeg vil anvende opsparede point. Alt i alt er der altså lavet “clever defaults” for 4 ud af 9 ting, der skal tages stilling til.