Udnyt ‘seducible moments’ og lad brugerne finde det, de ikke vidste, de havde brug for

‘Seducible moments’ kan oversættes til det danske “forførende øjeblikke”. Det er et begreb, der kan åbne dine øjne for, hvornår du bedst kan få brugerne til at interessere sig for det, som de ikke vidste, de havde brug for. Helt konkret kan det betyde flere varer i indkøbskurven, når brugerne går igennem kassen på din webshop – eller flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Se fire eksempler her. 

Jared Spool har defineret seducible moments som situationer, der opstår, når brugerne har fået opfyldt deres indledende mål med at besøge websitet, og dermed er modtagelige overfor nye input. Du kender det højest sandsynligt fra din egen brug af webshops: Du besøger webshoppen med et bestemt mål for øje, og starter med at gå ret målrettet efter at finde den vare, du skal have købt. Herefter går du til kassen og køber varen. Måske er det først herefter, at du overhovedet er modtagelig overfor alle de andre varer, som butikken tilbyder dig. Det kan endda være, at det er så sent, som når du har betalt for varen, at du begynder at overveje, om du skulle have købt en forsikring (hvis det var et tv du købte) eller om du fik de rigtige kabler med. I sådan et tilfælde vil du befinde dig i et forførende øjeblik – spørgsmålet er, om den webshop, du handler hos, udnytter det.

Wupti sender en e-mail tre dage efter handlen for at sælge forsikringen til det produkt, du købte.

Wupti sender en e-mail med tilbud om en forsikring tre dage efter, at handlen er gennemført. Brugeren er nu sandsynligvis mere modtagelig overfor sådan et ekstra tilbud end da han sad og overvejede, hvilken støvsuger, han skulle vælge at købe.

Wupti sælger forsikringen 3 dage efter

Jeg købte for nylig en støvsuger på Wupti.com. Undervejs i købsflowet blev jeg tilbudt en forsikring på støvsugeren, men jeg var som mange andre handlende “blind” for tilbudet. Efter tre dage, da jeg havde modtaget støvsugeren, modtog jeg så en opfølgende mail om tilkøb af forsikringen – jeg kunne stadig nå det inden for en 14-dages frist. Et godt eksempel på, at Wupti prøver at udnytte et forførende øjeblik – som i dette tilfælde altså er strukket tre dage ud efter at handlen teknisk set blev afsluttet.

Brug kvitteringssiden bedre

Det forførende øjeblik kan også bruges til andet end regulært mersalg – og det kan oplagt foregå på bekræftelsessiden. Batteribyen.dk udnytter f.eks. chancen for at få folk til at melde sig til deres nyhedsbrev, og de forudfylder inputfelterne med navn og e-mailadresse, som man taster ind tidligere i købsforløbet. Psykologisk set vil jeg være langt mere tilbøjelig til at melde mig til nyhedsbrevet nu, hvor jeg faktisk har handlet med Batteribyen.dk, end før det øjeblik, hvor jeg trykkede “Gennemfør” for at betale.

Batteribyen udnytter kvitteringssiden til at tilbyde brugeren en tilmelding til nyhedsbrevet.

Batteribyen udnytter kvitteringssiden til at tilbyde brugeren deres nyhedsbrev. En god udnyttelse af et forførende øjeblik – brugeren er her modtagelig overfor nye tilbud.

I rigtigt mange webshops benyttes bekræftelsessiden udelukkende til at skrive, at ordren er gennemført – så her forpasses chancen for at udnytte det forførende øjeblik. Hvordan ser din egen kvitteringsside ud?

En bruger tilmelder sig nyhedsbrevet – og hvad så?

Du kan identificere forførende øjeblikke i flere andre situationer end der, hvor en handel er afsluttet. Tænk på afsluttede transaktioner i en lidt bredere forstand, og pludselig kan du se, hvor de forførende øjeblikke er. Tænk f.eks. på det dejlige tilfælde, hvor en bruger har meldt sig til dit nyhedsbrev via et inputfelt på f.eks. din webshops forside. Hvad skriver du på bekræftelsessiden? Brugeren har med sin tilmelding tydeligt tilkendegivet, at han er mere end almindeligt interesseret i din virksomhed, så det er helt oplagt at udnytte chancen for at tilbyde ham noget mere – der er stor sandsynlighed for at han vil finde det interessant.

Rosendahl forstærker det forførende øjeblik og beder derefter om flere oplysninger.

Rosendahl forstærker det forførende øjeblik der opstår efter nyhedsbrevstilmeldingen og beder derefter om flere oplysninger.

På Rosendahl.dk forstærkes det forførende øjeblik ved at belønne brugeren – man bliver tilbudt 20% rabat på det næste køb. I det sproglige fornemmer man begejstringen fra folkene bag webshoppen, og situationen udnyttes på en god måde til at bede brugeren om flere informationer. Jeg fik selv lyst til at oplyse mit navn, mit køn og min fødselsdato på denne opfølgende side. Noget jeg ellers nok aldrig ville have gjort.

0-hit-siden udgør også et forførende øjeblik

Med lidt god vilje kan du også betragte 0-hit-siden som sammenfaldende med et forførende øjeblik. Godt nok fandt brugeren ikke, hvad han ledte efter, men han er nået til et endestadie og skal guides videre, hvis ikke han skal forlade dit website helt. Måske kan du her vende situationen til et ægte forførende øjeblik snarere end den kritiske fejlsituation, der er tale om. På troldekugler.dk prøver man netop det – når søgningen ikke kan give noget meningsfuldt resultat, guides brugerne f.eks. videre til julekollektionen (eksemplet er fra 28. oktober), produktnyheder eller til en side, der handler om historien bag firmaet.

0 hits behøver ikke at betyde, at rejsen stopper her. Brugeren kan ledes videre til noget spændende. Troldekugler har ikke vielsesringe - men måske kan den besøgende fristes med noget andet?

Nul hits behøver ikke at betyde, at rejsen stopper her. Brugeren kan ledes videre til noget spændende. Troldekugler har ikke vielsesringe – men måske kan den besøgende fristes med noget andet?

Hvad er dit yndlingseksempel på et forførende øjeblik, der er udnyttet godt? Jeg samler på de gode eksempler, så jeg vil meget gerne høre fra dig. Skriv en kommentar herunder eller smid mig en e-mail på jhh@vertica.dk.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s