Sådan bliver du god til at arbejde hjemmefra

Vi bringer her med tilladelse fra den amerikanske udvikler Phil Haack en (fri) oversættelse af hans gode indlæg om at arbejde hjemme – noget som både er relevant lige nu for alle Vertica-medarbejdere og rigtigt, rigtigt mange andre danskere her under Corona-udbruddet. Hvis du vil læse originaludgaven, har du den her.

Du har igennem mange år prøvet på at overbevise dine kolleger og chefer om, at hjemmearbejde er lige så produktivt, måske endda mere produktivt, end at arbejde på kontoret. Du har citeret artikel efter artikel fyldt med beviser, som understøtter dine påstande. Hov? Hvad nu? Endelig sker det! Det var bare en virus-pandemi, der skulle til. Du gik ellers lige dér og troede, at din topledelse ikke lyttede.

Woman sleeping on couch

Lad være med at spilde chancen, nu hvor du endelig har muligheden for at arbejde hjemmefra. Hjemmearbejde er en færdighed. Hvordan holder du dig fokuseret og effektiv? Er det nødvendigt at have bukser på? Hvordan undgår du at miste dine sociale evner fuldstændigt, som var du den nye eneboer Ingolf Guf? Min gode ven, jeg har arbejdet hjemmefra i otte år nu, og jeg vil hermed dele mine tips med dig.

Hav bukser eller noget tilsvarende på

Der er mange, som arbejder hjemmefra og laver sjov med, at de ikke behøver at have bukser på. Det er sandt, at videomøder kun filmer det øverste af din krop, så hvem skulle bekymre sig om, hvad der er under bordet? Måske er du fascineret af, at du ikke behøver at have bukser på. Det kan også være, at du synes det er fedt ikke at gå i bad. Ydrk. Jeg vil foreslå dig, at du bærer bukser (eller shorts, eller nederdel, eller bare noget der passer til kontorarbejde), og at du fortsat går i bad.

Først og fremmest, så er en nøgen popo på en kontorstol ikke så behageligt, som du tror, og det er altså også en eller anden grad af ulækkert. Måske er det din plan at sidde i natbukser. Prøv det bare en enkelt dag for at få det levet ud. Men resten af tiden anbefaler jeg dig at tage arbejdstøj på, ligesom du normalt ville gøre det. Det hjælper dig med at komme ind i det rigtige mindset.

Skab dine egne ritualer

Når du har et kontorarbejde, er det altid godt at have et før-du-tager-på-arbejde-ritual. For mange involverer det kaffe og en lille tudetur. Uanset hvad du vælger at gøre, så er ritualet en vigtig del af den mentale omstilling, når du går fra hjemmeliv til arbejdsliv.

Når du arbejder hjemmefra, er det let at falde ind i et mønster, hvor dagen bliver en lang utilfredsstillende serie af irritation og frustration. Bevar et før-arbejds-ritual som hjælper din hjerne med at indstille sig. Det kan være så simpelt som at lave kaffe og sætte et skilt på din dør. For Richard Ragnvald er det at synge om at vågne op til en dejlig dag. Hvis du har lyst til at synge, så gør det. Du er jo hjemme!

Jeg anbefaler også et fyraftensritual, der markerer, at din arbejdsdag er slut, og at du er klar til at “tage hjem” nu. Den del er vigtig. Da jeg i starten arbejdede hjemme, var jeg ikke ret god til denne omstilling. Jeg var godt nok fysisk sammen med min familie idet vi f.eks. sad og spiste aftensmad sammen. Men mine tanker var stadig på arbejdet. Det var ikke fair overfor min familie og det var ikke sundt for mig. Richard Ragnvald synger nok her efter regnvejr kommer solskin for at markere, at hans dag er ovre. Richard Ragnvald er helt klart en af profferne til at arbejde hjemme. I dag lukker jeg dog simpelthen bare min computer og husker mig selv på, at ildebranden er slukket, og nu skal jeg altså hjem.

Sæt grænser

Når du arbejder hjemmefra, er det vigtigt at sætte grænser både i fysisk og overført betydning. Hvis du er så heldig, at du har et dedikeret hjemmekontor, så er det fantastisk. Hvis du har det ligesom mange af mine venner, som kun har råd til en lille hybel til overpris, så skal du være lidt mere kreativ ved f.eks. at reservere et lille område med foldevægge. Brug politiafspærringsbånd hvis nødvendigt. Det vigtige er, at du har et rum, som er dedikeret til arbejde.

Det er også vigtigt, hvordan du sætter grænser overfor familie eller andre beboere. Når du arbejder hjemme, er det meget let for din familie at tage det for givet, at du er tilgængelig. De beder dig om lige hurtigt at udføre en lille pligt eller besvare et hurtigt spørgsmål. Øv dig på dit dødsblik som du kan bruge, når de braser ind på dit kontor uden at der er tale om en nødssituation. Men tag den ikke for langt. Når det er en nødssituation, så tag dig for Guds skyld af den. Udnyt, at du bare foregiver at være på arbejde.

Hav fast arbejdstid

Friheden til at arbejde hjemme kan ofte føre til to uønskede resultater. I det ene tilfælde kan man ende med næsten ikke at få lavet noget, fordi man konstant bliver distraheret. I det andet tilfælde ender man med aldrig at stoppe med at arbejde fordi grænserne mellem hjem og arbejde bliver udvisket.

Det hjalp mig at etablere en fast arbejdstid. Det hjælper på at skabe en sund arbejdsrytme. Det lader også din familie og kolleger vide, hvornår de kan forvente, at du er der, og hvornår du ikke er der. Selvom det er helt klassisk, så behøver arbejdstiden ikke at være 8-16. Du kan dele dagen op i to blokke. Eller otte. Hvad du synes. Bare lav et skema og hold dig til det, så godt som du kan.

Reducér distraktioner

Hvis du har en Playstation eller en XBox, så hiv strømkablet ud og smid det i en tilfældig retning ud i din have. Eller bed et familiemedlem om at gemme det indtil du er færdig med at arbejde. Sæt måske en hængelås på køleskabet. Når du arbejder hjemme, kan du let blive distraheret. Hvis ikke du er forsigtig, så bruger du måske hele dagen på huslige opgaver imens du snacker og ikke får lavet noget arbejde. Gør hvad du kan for at fjerne selv fristelsen til at blive distraheret.

Jeg anbefaler også at slukke alle notifikationer. Fastsæt et bestemt tidspunkt (eller tidspunkter) hvor du tjekker notifikationer og e-mails. Konstante afbrydelser er en produktivitetsdræber. Vær sikker på, at folk ved, hvordan de kommer i kontakt med dig i nødstilfælde hvad enten det er via SMS eller en Batman-projektør.

Nogle af disse tips til at sætte grænser og arbejdstider hjælper dig til at få et mindset og en disciplin, der gør det muligt for dig at arbejde. Hvad end du gør, så find et system der virker for dig, så du kan forblive fokuseret, når du arbejder.

Fokuser på det vigtige

Starten på din arbejdsdag er et godt tidspunkt til at sætte mål for din dag. En god tilgang er at sætte SMART-mål (Specifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt). Et mål om ikke at blive sindssyg i løbet af dagen er selvfølgelig oplagt, men det er ikke, hvad jeg tænker på her.

Hvis du bare hopper direkte ind i arbejdet og reagerer på, hvad end der er i din indbakke eller chatvindue, så kan du bruge hele dagen på ubetydeligt arbejde uden faktisk at lave noget vigtigt. Jeg ved godt, at det er vigtigt at skrive til festudvalget om hvorvidt I skal have Brown Ale eller IPA til næste fredagsbar, men det kan vente til du har lidt tid imellem rigtige arbejdsopgaver. Jeg kan godt lide at sætte et eller to vigtige mål for dagen. Resten af tiden bruges på møder, administration og at irritere andre med e-mails, opkald og chat-sessioner. Det hjælper at allokere en begrænset mængde tid til disse opgaver, så de ikke overtager hele din dag. De fleste e-mails kan vente til i morgen.

Overkommunikér

Mette fra Marketing underholder dig ikke med hendes historier fra sidste weekends kitesurfing-tur. Du løber ikke tilfældigt ind i Mikkel fra IT i kopirummet, når du arbejder hjemme. Selvom sidstnævnte måske lyder som en god ting, så er mennesker sociale skabninger, der har brug for at interagere med hinanden. Når du arbejder hjemmefra, kan det godt blive ensomt. Sæt tid af til at mødes med folk over video. Chat med folk. Hvad end du gør, så lad være med at skrive til dem, når de har “Do not disturb” som status. Det er ikke i orden.

Det er vigtigt at kommunikere, så dine sociale skills ikke forsvinder som illustreret i denne tegneseriestribe. Tro mig, det kommer til at ske. Men ikke nok med det, nu hvor du ikke lige render ind i folk, så er det meget let at komme ud af sync med dit team. Lad dine kolleger vide, hvad du vil fokusere på, når du starter arbejdsdagen. Når dagen er omme, så lad dit team vide, hvad du nåede. Fortæl, når der dukker problemer op. Kommunikér.

Vær fleksibel

Et sidste råd handler om at være fleksibel. Hjemmearbejde har så mange fordele, så tag og brug dem! Jeg talte tidligere om at have faste arbejdstider. Regler er lavet for at blive brudt. Har du lyst til at se den der nye film midt på dagen? Forkæl dig selv! Du kan indhente arbejdet senere på dagen. Et fast skema er godt til at etablere en arbejdsrytme, men nyd friheden til at afvige fra det engang imellem.

Ligeledes anbefalede jeg, at du har et dedikeret sted, hvor du arbejder. Det betyder ikke, at du ikke kan smide dig i sofaen med slik og is og arbejde samtidig. Jeg giver dig hermed lov – du har fortjent det! Når først du har fundet ud af, hvordan du kan arbejde hjemmefra, så nyd fleksibiliteten!

Jeg håber, at disse råd kan hjælpe dig.

Categories: Forretning

Tagged as:

1 Comment »

Skriv et svar