5 sikre e-commerce retail trends i 2020

Vi er kommet godt i gang med et nyt år – og det er igen blevet tid til at kigge lidt på, hvilke trends og tendenser, som kommer til at fylde inden for e-commerce i den kommende tid.

I det her blogindlæg præsenterer vi 5 tendenser, som vi vurderer vil dominere billedet i 2020. I løbet af året dykker vi nærmere ned i de enkelte emner her på bloggen.

De trends, vi skal se på, er:

  1. D2C
  2. Miljø og bæredygtighed
  3. Branded Content
  4. Experience Driven Commerce
  5. Social Commerce

1. D2C – Fuld kontrol over brand, storytelling og  relationer

Direct-to-Consumer tendensen vinder for alvor indpas i både Danmark og Europa. Nye og spændende spillere dukker op, og vi tror på, at der kun vil komme flere med tiden.

De er ofte født digitale, og de er klar til at servicere den kræsne forbruger med helt unikke købsoplevelser. Samtidig ser vi også, at flere etablerede retailere starter deres egne brands og markedsfører dem selvstændigt til forbrugere. Det har vi set ske i stor stil de seneste år i USA med fx. Walmart, der i 2018 lancerede Allswell som deres første digitale brand.

Eksempel: De danske buksedrenge

Her i Danmark har vi også gode eksempler på D2C brands, som har stor succes – særligt inden for herremoden.

Det er navne som Son of a Tailor, Shaping new tomorrow og Barons. Det bliver spændende at se, om nogen af dem tør at eksperimentere ligeså meget med deres online og offline kanaler, som de har turde med deres produkter

Herudover er der også brands som Kaffedrengen, Barberklingen og Party in a Box, som alle er eksempler på danske D2C brands med god vind i sejlene.

På bloggen kan du allerede nu læse mere om D2C tendensen og hente inspiration fra nogle af de store D2C-brands:

>> Vejen til succes: Det kan du lære af de store direct-to-consumer brands

>> Fuld fart fremad: 3 lanceringsstrategier, der kickstarter salget

>> Fem anbefalinger til din marketingstrategi

 

2. Fokus på miljø og bæredygtighed 

Miljø er på dagsordenen, og det smitter naturligvis også på e-handel. Det giver både plads til nye spillere med et klimavenligt fokus, men samtidig får det også store og kendte spillere til at tænke mere miljøvenligt. Vi forventer ikke, at forbrugerne holder op med at handle på grund af klimaet, men vi forventer, at de bliver mere kritiske over for spildemballage, lange fragtdistancer, overproduktion m.m.

Eksempel: Emballage af 100% genbrugspap

Zalando har meldt ud, at de i 2020 vil udfase alle deres plastikposer og erstatte dem med papirsposer. Herudover vil de fremadrettet kun benytte genanvendeligt papemballage.

Med Zalandos og andre store spilleres store fokus på bæredygtig emballage, er vi overbeviste om, at det vil vinde indpas og blive noget, man som retailer ikke vil kunne gå uden om.

 

Eksempel: Grøn profil og grøn branding

 

Også virksomhedernes profiler og branding vil blive grønne. Et godt dansk eksempel på dette er det møbelbrandet Takt CPH.

Med et stort fokus på innovation og miljø i både deres produkter og emballage, er de en spiller som mange etablerede retailere og startups vil kunne lade sig inspirere af i de kommende år.

Og deres brand og produkter taler direkte ind til den bæredygtige og miljøbevidste forbruger.

”TAKT is the furniture company rethinking the way to design, build and sell furniture. We believe in bringing high-quality design to more people in revolutionary, sustainable and transparent ways.”

 

3. Branded Content vinder over digitale reklamer

I 2018 blev der globalt brugt 1.850 billioner danske kroner på digitale annoncer, hvilket svarer til 39% af al reklame i verden. Ud af disse står Google og Facebook for de 61% i USA. En gennemsnitlig amerikaner ser mellem 4.000 og 10.000 reklamer dagligt, og man forventer nu, at forbrugeren er ved at nå et mæthedspunkt. Herudover bliver brugerne sværere og meget dyrere at få igennem de traditionelle pay-per-click annoncer.

Vi ser derfor nu en stigende tendens til, at både brands og retailere begynder at skabe mere relevant content, som skal fange kundernes opmærksomhed i stedet.

Eksempel: Fællesskaber og tætte kunderelationer

En af dem, der gjorde det på fornemste vis i 2019 var Dove, der med deres #showus-kampagne både kom ud med et stærkt budskab, fik aktiveret deres følgere og fik skabt en masse nyt content på sociale medier.

 

 

4. Experience Driven Commerce – skab unikke oplevelser online og offline

Experience Commerce fylder allerede en del hos mange, men i 2020 vil vi se, at flere retailere får øjnene op for værdien af at skabe unikke købsoplevelser for kunderne.

Selve oplevelsen er nemlig nu det, der adskiller dig fra alle de andre fisk i havet og gør, at kunderne med større sandsynlighed husker det køb, de gjorde hos lige netop dig.

Eksempel: Butik og gadenavn får oplevelsen til at blomstre

D2C brandet Glossier lader oplevelsen køre igennem på både deres digitale og fysiske kanaler.

Senest åbnede de en pop-up shop i London på “Flowerstreet” og udsmykkede hele butikken med tapet med – ja – blomster.

 

 

Eksempel: Et museum fyldt med is

Museum of ice-cream har taget oplevelsen i den fysiske verden til helt andre højder.

De har løftet deres brand langt ud over produktet, og deres butikker er en levende fortælling og oplevelse af deres produkt og brand.

Hvem har ikke lyst til at springe lige på hovedet i en af deres krymmel-pools!?

Bliv klogere på Experience Commerce i blogindlægget her:

>> Experience Commerce: Skab værdifulde købsoplevelser og øg salget

 

5. Social Commerce – salg direkte på sociale medier

Den sidste tendens, vi har valgt ud i denne omgang er køb gennem sociale medier.

Med Pinterest “Shop the Look” og Instagram checkout er det for alvor blevet muligt at aktivere de sociale medier som direkte kanaler til salg. Også TikTok tester i disse dage nye shopping features. TikToks enorme vækst ved især de unge forbrugere rummer et spændende potentiale.

Og så er der nye dynamiske e-mails på vej med AMP teknologi, der kort og simplificeret fortalt gør din e-mail til en browser. Det betyder, at du vil kunne handle, produktanmelde m.m. direkte fra din mailboks.

 

Skal vi hjælpe dig videre?

Det var de tendenser, vi synes, du skal holde særligt øje med her i 2020. Vi følger løbende op med blogindlæg, hvor vi zoomer ind på de enkelte emner, så vi håber, du kommer tilbage og læser med.

Du er også velkommen til at tage fat i os, hvis vi skal besøge dig i din virksomhed og fortælle mere om de nyeste tendenser og teknologier – og hvordan du kan bringe dem i spil i din forretning.

 


Mere e-handel i din indbakke?

Vi gemmer dine oplysninger for at kunne sende dig vores månedlige nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig igen. Se mere i Verticas persondatapolitik.

Categories: E-handel, Forretning

Skriv et svar