E-handel: Sådan bygger du en produktside, der understøtter salg

En produktside skal tænde begejstring for produktet og besvare kundens spørgsmål, så kunden ender med at foretage et køb. Men hvad skal en produktside helt konkret indeholde? Her får du fire tips til, hvordan du bygger din produktside op, så den konverterer.

Produktsidens fornemmelse opgave er at støtte og vejlede kunden i den sidste overvejelsesfase ved at præsentere et specifikt produkt og information om produktet. Det er vigtigt, at kunden hurtigt og nemt kan finde svar på de spørgsmål, som han eller hun har. Det kan for eksempel være spørgsmål om produktets vægt, farve og størrelse, eller spørgsmål om levering og returnering.

Her får du vores bud på, hvordan du kan designe din produktside.

1. Undgå horisontale faner – tænk vertikalt

Efter mange års brugertest på desktop, erfarer vi, at brugerne i høj grad scroller og orienterer sig nedad, når de færdes online. Derfor er det essentielt, at du anvender en vertikal opbygning af siden, så brugeren nemmere kan læse og danne sig et overblik over elementerne såsom tekst og billeder.

2. Vælg beskrivende afsnit og vis afskæringer

Det er en fordel, hvis du opdeler teksten i flere afsnit for at gøre siden overskuelig for kunden.

Overskrifterne på afsnittene skal give en smagsprøve på, hvad kunden kan læse om under hvert afsnit. Derfor er det vigtigt at lave beskrivende og indlysende overskrifter, så kunderne ikke er i tvivl om, hvor de kan finde den information, de leder efter.

Når du opdeler din tekst i afsnit, er det også vigtigt at forkorte din tekst, så tekstblokkende ikke bliver for store og uoverskuelige for kunden at læse. Det gælder om at vise afskæringer og forkortelser tydeligt og visuelt, så kunden ikke er i tvivl om, at der er mere tekst at læse.

Nedenfor kan du se et eksempel på Wayfairs beskrivende overskrifter, som gør det lettere for kunden at finde relevant information. Teksten under hver overskrift er yderligere forkortet, og de sidste par linjer er tonet ud med et ”Show More”-link, som gør det klart for brugeren, at der er mere tekst at læse – det sender et signal om, at rubrikken kan foldes yderligere ud.

Kilde: Wayfair – https://llk.dk/68nf0y

3. Lav en indholdsfortegnelse

Det kan være en god idé at lave en indholdsfortegnelse for at tydeliggøre, hvor brugeren befinder sig på siden. Ved at lave en klikbar indholdsfortegnelse gør du det også nemmere for kunderne at springe mellem forskellige afsnit, så de ikke skal scrolle gennem en lang side af information.

I eksemplet nedenfor kan du se, at Sears’ har lavet en mini indholdsfortegnelse, som dukker op, når kunden scroller ned på siden. I indholdsfortegnelsen er der klikbare links, som fører kunden videre til specifikke emner, hvilket er en god måde at håndtere en lang side af informationer på.

Kilde: Sears – https://llk.dk/53r4m5

4. Opsalg skal foregå til sidst

Opsalgsprodukter, anbefalede- og relaterede produkter skal inspirere og motivere kunderne til at foretage yderlige køb.

For at booste mersalget kan du med fordel lægge produkterne i bunden af siden og på den måde lede kunderne ind på andre relevante produkter.

Nedenfor kan du se et eksempel fra Wayfair, hvor kategorierne ”Customers Also Viewed” og ”Related Products” kommer til sidst på siden. Det fortæller kunden, at der ikke er flere produktinformationer at finde, men at der til gengæld kan være andre relevante produkter at kigge nærmere på.

Kilde: Wayfair – https://llk.dk/68nf0y

Du kan også se videoen med vores forretningsudviklere, Jens og Kasper lige her: Sådan bygger du en produktside, der understøtter salg

Kategorier: E-handel