6 e-handelstrends du skal være opmærksom på i 2019

Hvad kommer til at kendetegne e-handel i den kommende tid, og hvad skal du som e-handler gøre for at følge med? Det giver vi et bud på i det her blogindlæg, hvor vi har samlet seks tendenser, som vi vurderer, vil dominere i 2019.

Vi starter med det helt brede perspektiv, hvor vi sætter ord på, i hvilken retning e-handel overordnet vil udvikle sig i de kommende år. Vi kalder den overordnede tendens for ”e-handel alle steder”, og vi giver fire eksempler på, hvordan du som e-handler kan gøre netop det – nemlig e-handle alle steder.

På listen har vi også et forretningskoncept, som vi forventer, at mange flere e-handlere vil tage til sig i det kommende år. Og som bonus kommer vi til sidst med en anbefaling i forhold til Amazon.

 

1. E-handel alle steder

E-handel, som vi kender det fra det klassiske website, er ved at udvikle sig i en ny retning. Flere og flere virksomheder begynder at tænke e-handel ind mange flere steder og i mange flere kanaler. Og det vil blive endnu mere udtalt i den kommende tid.

Som e-handler skal du fremadrettet imødekomme kundernes forventninger og krav på nye måder – og det kommer til at kræve et ændret mindset. Du skal tænke e-handel ind som en del af hele forretningen og alle steder, hvor din virksomhed er i kontakt med dine kunder.

 

2. Salg via sociale medier

Et af de steder, hvor du med fordel kan tænke e-handel ind, er de billedbårne sociale medier.

Forbrugerne bruger time efter time på at søge inspiration til alt fra næste outfit til aftenens menu og diverse gør-det-selv projekter på medier som Instagram, Pinterest og Snapchat. I stedet for at vente på at forbrugerne opsøger dit site, skal du gøre det muligt for dem at handle direkte fra de sociale platforme. Udnytter du ikke allerede muligheden i dag, bør du kigge nærmere på den mulighed i 2019.

De fleste af platformene tilbyder nu køb direkte fra billederne. Samtidig er der på de sociale medier gode muligheder for at komme i tæt dialog med dine kunder. På den måde kan du give kunderne en god kundeoplevelse og med gode og hurtige tilbagevendelser sikre, at de ikke forsvinder over til konkurrenten.

Men du skal også forvente, at de kontakter dig omkring alt fra vurdering af et produkt til klager og spørgsmål om produkterne. Derfor skal du sørge for at have medarbejdere, der står klar til hurtigt at servicere dine kunder.

3. Pop-up butikker

Pop-up butikker er et andet eksempel på, hvordan du kan e-handle ”alle steder”.

Ofte er pop-up-butikker mere kreative universer end de traditionelle fysiske butikker – og det er en mulighed for at give kunderne en ekstraordinær og unik oplevelse, som de husker og har lyst til at fortælle videre til andre. Men en pop-up-butik kan også sagtens være et mindre set-up og en mulighed for at skabe en hurtig indtjening til din forretning.

Har du en e-handelsløsning, som giver dig mulighed for at tage dit kassesystem med fx på en iPad, kan du i princippet tage din forretning og dine produkter med alle steder. Og det vil vi se, at mange flere kommer til at gøre i det kommende år.

Som eksempel på det lidt større set-up har vi tidligere set Magnum is haft succes med deres Magnus Pleasure Store, hvor kunderne har mulighed for at designe deres egen unikke Magnum is med forskellige overtræk og toppings. Og som eksempel på et mindre set-up har vi set Rudolph Care køre ud i sommerlandet og sælge solcreme fra deres solcykel.

 

 

4. Brand- og nichesites

Det tredje eksempel på en måde at tænke e-handel ”alle steder” er brandsites og nichesites.

De fleste virksomheder starter med at ramme ned i en helt særlig niche, og så breder den sig ud herfra. Men faktisk kan det være en stor fordel, hvis du formår at fortsætte med at være meget nicheorienteret. Det giver nemlig mulighed for at ramme din målgruppe meget effektivt.

Store brands som fx. H&M fokuserer mere og mere på at skabe nicheprægede subbrands.

Det amerikanske skønhedsbrand Deciem markedsfører hver produktserie som sit eget brand, og mange andre virksomheder følger trop.

I Vertica har vi også kunder, som er lykkes med at skabe nichesites eller brandsites med særskilte mål, visuelle identiteter, sociale strategier mm. Det er de bl.a. lykkes med, fordi deres tekniske setup og platform er skræddersyet til netop at kunne dette, så de ikke skal starte forfra hver gang.

5. Billedsøgning

Det sidste eksempel, vi har taget med under den overordnede tendens ”e-handel alle steder”, er en funktionalitet, som gør det nemmere også at e-handle via en app – og det er produktsøgning via billeder.

Både Zalando og H&M tilbyder billedsøgning i deres mobile apps. Her kan kunderne tage et billede af fx et mønster på en skjorte og søge efter styles i lignende farver og mønstre. Det er hurtigt, nemt og simpelt – og søgeresultaterne er ret præcise.

Billedsøgning er nemmere at komme i gang med, end mange måske tror, fordi det ofte kan gøres ved hjælpe af internetbaserede services eksempelvis hos Pinterest, og det kræver derfor ikke nødvendigvis den store udvikling.

Lidt i samme boldgade har vi Voice Search, som mange taler om lige nu. Voice Search er også spændende for e-handlere, og vi kommer helt sikkert derhen, hvor Voice Search-teknologien bliver så præcis, at forbrugeren kan købe ind gennem talegenkendelse.

6. Abonnementsordninger

Så kommer vi til forretningskonceptet.

Tilbagevendende kunder, der måned efter måned abonnerer på at modtage varerne i din webshop, er et drømmescenarie for de fleste e-handlere. Det betyder nemlig loyale kunder og en fast løbende indtjening.

Subscriptions eller abonnementsordninger har for alvor vundet indpas herhjemme, og markederne bugner uden for Danmarks grænser – og vi tror på, at det er en trend, som vil fortsætte i 2019.

Går du med tanker om at tilbyde en abonnementsordning til dine kunder, er det dog vigtigt, at du husker, at subscriptions altid skal opfylde et reelt behov hos dine kunder eller løse en udfordring i det daglige. Ellers bliver kunderne ikke hængende.

Har du ikke lige et varesortiment, hvor det giver mening, kan du som alternativ til reelle subscriptions vælge at opsætte reminders på køb, der gentager sig med faste frekvenser, årstider m.m.

Er du klar til at e-handle alle steder?

Det var de tendenser, vi synes, du skal holde særligt øje med her i 2019. Vi håber, du er blevet inspireret til at e-handle på nye måder og på flere kanaler.

For at du kan komme i gang med at e-handle alle steder, er det selvfølgelig nødvendigt, at du har en e-handelsløsning, der er bygget til det. Din e-handelsløsning må med andre ord ikke være skruet sådan sammen, at din e-handel kun kan foregå på din egen hjemmeside eller være så låst, at e-handel kun kan foregå på én måde.

Du er altid velkommen til at tage fat i os i Vertica, hvis vi skal hjælpe dig videre med din e-handelsløsning. Du kan læse mere på www.vertica.dk.

 

Bonus: Hvad med Amazon?

Og til allersidst – når vi er i gang med at kigge i krystalkuglen for det kommende år, kan vi ikke undgå også at nævne Amazon.

Vi ved stadig ikke, hvornår Amazon kommer til Danmark, eller hvad det konkret kommer til at betyde for dansk e-handel, når det sker. Men Amazon bliver uden tvivl en spiller, som alle e-handlere bliver nødt til at forholde sig til i de kommende år. Vores anbefaling er, at du tager dig tid til at undersøge både de muligheder og udfordringer, som opstår, når Amazon indtager det danske marked.

Vi vil selvfølgelig også forholde os til Amazon her på bloggen.

Kategorier: E-handel