Hvilke sidetyper skal du have i din webshop?

Det er vigtigt, at du har forskellige sidetyper på din webshop, da hver side har sit eget formål.

Når kunderne besøger din shop, har de forskellige delmål og hver sidetype adresserer hvert af de her delmål. Kunderne skal dermed ikke tage stilling til for mange ting ad gangen og træffe alle beslutninger på én gang, når de kommer til den pågældende side. Det giver kunderne mere overskud og resulterer dermed i mere salg.

Forsiden

Når kunderne kommer ind på forsiden i din webshop, beslutter de på et splitsekund, om de vil blive eller forlade siden igen.

Forsidens vigtigste formål er derfor at skabe gennemsigtighed. Det er vigtigt, at dine centrale budskaber fremstår klart og tydeligt i forhold til, hvem du er, hvad du laver, og hvad du kan tilbyde, så kunderne kan føle en vis tryghed og foretage køb med ro i maven.

For at skabe struktur og overskuelighed på din shop, er det essentielt, at du har fokus på dine kategorier. Du kan med fordel lave nogle generiske titler på dine overordnede kategorier som fx ”Kvinder”, ”Børn” og ”Skønhed” og tilføje billeder, som illustrerer kategoriens indhold. Dette vil hjælpe kunden til bedre at kunne bane en klar vej til at opfylde målet med besøget på din webshop.

Se også videoen: 1 del: Hvilke sidetyper skal du have i din netbutik – Forsiden

Kategorisiden

På kategorisiden skal det være nemt for kunden at fravælge det, de ikke er interesserede i.

Det kan for eksempel være, at kunden er på udkig efter en økologisk minimælk, og derfor vil det være besværlig og tidskrævende, hvis kunden skal finde mælken ud fra en liste med alle mejeriprodukter. Du kan med fordel skabe en kategoristruktur, som hjælper kunden til at sortere irrelevante produkter fra og til bedre at kunne forstå dit produktsortiment.

Eksempler på kategorityper: 

  • Funktionel – ”Skjorter”, ”Bukser”, ”Briller” mv.
  • Demografisk – ”Tøj til kvinder”, ”Tøj til mænd”, ”Tøj til børn 8-12 år” mv.
  • Brugsopdeling – ”Køkkenmøbler”, ”Soveværelsesmøbler”, ”Børnemøbler” mv.
  • Løsningsorienteret – ”Til tørt hår”, ”Til kruset hår”, ”Til glat hår” mv.

Se også videoen: 2 del: Hvilke sidetyper skal du have i din netbutik – Kategorisiden

Produktlistesiden

Produktlistesiden indeholder produkter, som alle er mulige kandidater til at opfylde kundens behov.

Hensigten med produktlistesiden er, at kunden skal føle sig inspireret til at finde et produkt, som kan være interessant at kigge nærmere på. Visuel orientering i form af billedmateriale er derfor afgørende, når kunden skal udvælge et produkt. Dog er det ikke altid, at billederne kan vise forskellen på produkterne. Derfor er det essentielt også at have en tilhørende tekst, som giver en dybere information omkring produktet. Det skal blot være en kort og konkret tekst, så kunden ikke mister overblikket eller motivationen til at gennemføre købet.

Se også videoen: 3 del: Hvilke sidetyper skal du have i din netbutik – Produktlistesiden

Produktdetaljesiden

På produktdetaljesiden har kunden nu fat i produktet, som måske matcher det specifikke behov. Derfor er det vigtigt, at alle detaljer omkring produktet såsom eventuelle farve- og størrelsesvariationer er samlet på denne side – man ved aldrig, hvad der netop gør udslaget for hver enkelte kunde.

Du kan med fordel sætte dig systematisk ind i kundens form for behov ved at lave interviews med dine kunder og sælgere eller ved at snakke med kundeservice om de ting, kunderne indberetter.

Det kan fx være, at kunderne sender produkter retur, fordi de ikke føler, at de har fået det, de bestilte. Årsagen er måske, at kunden ikke har kunnet finde nok detaljer eller information om produktet, eller at billedet har været misvisende.

Se også videoen: 4 del: Hvilke sidetyper skal du have i din netbutik – Produktdetaljesiden

Checkout siderne

På checkout siderne lægger kunderne produktet i kurven – og her er sidernes fornemmeste opgave at lede kunderne til køb. Checkout siderne skal derfor krydres med tilpas information til at skabe tryghed og fremdrift, så kunden fortsætter og færdiggør købet.

Et lille tip er, at du skal passe på med at låse dine kunder for meget fast mod afslutningen på checkout forløbet. Vi ser nemlig, at kunderne hopper frem og tilbage på sitet – og det skal man endelig ikke stoppe dem i. Det skal være mest belejligt for kunden at navigere i din webshop, og der skal derfor være tydelige veje, der leder andre steder hen på sitet.

Se også videoen: 5 del: Hvilke sidetyper skal du have i din netbutik – Checkout siderne

Hold øje med hvordan det går

Det er en god idé at følge med i, hvordan dine sidetyper performer. Det gør du ved at sætte et flow op i din Analytics-opsætning. Hvis du benytter Googles Enhanced Ecommerce har du standardrapporten ”shopping behavior”, som er et godt udgangspunkt for de fleste. Når du laver kampagnetiltag, sætter afgørende nyt content op eller udvikler på dit website, kan du med fordel bruge lidt tid på at se i Analytics, hvordan det helt nøjagtigt påvirker dit website og dine sidetyper.

Kategorier: Design, UX