Screaming Frog Guide – Få overblik over hjemmesidens SEO-elementer

Hos Vertica arbejder vi aktivt sammen med vores kunder i jagten på større omsætning, mere synlighed og optimering af deres digitale platforme.

Screaming Frog er et værktøj, der giver overblik over de tekniske SEO-elementer på din hjemmeside. Helt lavpraktisk, så simulerer Screaming Frog en crawling af dit site, hvor den kigger på hver enkelt URL og ser, hvilke SEO-elementer den kan finde, samt hvilke der kan optimeres.

Figur 1: Screaming Frog – SEO Spider

Skal jeg købe licens for at bruge Screaming Frog?

Som udgangspunkt bør man købe en licens for at få udbytte af sin Screaming Frog Spider. Der findes ganske rigtigt en gratis version, som fint kan de samme features, dog i mere begrænset omfang. Gratis versionen har begrænsninger i antallet af URLs, der kan crawles, og dermed vil man opleve, at man ikke kan komme igennem hele hjemmesiden. Vi anbefaler derfor, at man bruger de 1500 kr., som licensen koster årligt.

Sådan Crawler du dit website med Screaming Frog’s SEO Spider

Allerede fra starten har Screaming Frog opsat nogle regler for, hvordan den Crawler sitet. Disse er som udgangspunkt fine. Først ved mere detaljeret kendskab af Screaming Frog kan man under fanen ”Configuration” i større grad styre hvor stor – eller lille – en del af sitet, der skal crawles, samt hvilke links der skal følges på sitet, og hvilke der skal undlades.

Herefter indtaster man sin primære URL adresse og trykker ”Start” – simpelt.

Alt efter hvor stort dit site er, kan det tage alt fra få sekunder til flere timer. Oftest vil webshops med mange produkter opleve, at det kan tage længere tid. Det hele afhænger af antallet af URLs, som Screaming Frog skal crawle, samt hvor store de enkelte URL’er er (billeder, film, figurer, tekst, links, html mm.).

De vigtigste SEO-elementer i Screaming Frog

For at du lettere kan komme i gang med programmet, anbefaler jeg, at du starter med at kigge på de mest essentielle SEO-begreber på din hjemmeside. På den måde kan du hurtigere og lettere danne dig et overblik og samtidig sikre dig, at du ikke bruger ressourcerne forkert. Nogle SEO-optimeringer er ganske enkelt ikke tiden værd, hvis ikke de mest presserende fejl og mangler er ordnet først.

Titles

Mange mener, at titles er blandt – hvis ikke dét vigtigste SEO-redskab – man kan benytte. En title er hele undersidens indhold kogt ned til en beskrivende sætning. Titles ses ikke visuelt på din hjemmeside, men mange løsninger tager automatisk H1’er overskriften og indfører den i sidens title. Hvis ikke jeres platform automatisk fanger titles, er det i gang med manuelt arbejde, hvor man udfylder disse på sine forskellige sider/URL’er.

Titles vil også ofte være den overskrift, der toner frem i Googles søgeresultater (SERP).

Med Screaming Frog får du et komplet udtræk over din hjemmesides titles.

  • Hvor mange titles har dit site
  • Hvor mange/hvilke sider mangler titles
  • Hvilke titles er for lange
  • Hvilke titles er for korte ifht. det anbefalede
  • Hvor mange titles rammer duplicate

Du får altså de bedste forudsætninger for efterfølgende at lave, rette eller omformulere dine titles, så de bedst matcher dit site og søgeord.

Description

Kæmper du med lav CTR fra Google og andre søgemaskiner? Descriptions har til formål at udnytte pladsen i søgemaskinerne til at fortælle mere uddybende om indholdet og få potentielle kunder til at klikke sig ind til dit website. Det betyder også, at descriptions både skal fortælle om indholdet, men samtidig skabe urgency og indeholde call-to-action termer. Alt sammen på under 160 tegn.

Screaming frog lister alle dine descriptions, så du hurtigt kan se i hvor høj grad dette er udfyldt på samtlige URL-adresser på sitet. Du kan hurtigt og nemt se, hvor de kan optimeres eller hvor de fuldstændig mangler.

Overskrifter/H1

Skal man forsøge at rangliste vigtigheden af SEO-elementer på en hjemmeside, så ligger overskrifter absolut i den høje ende. Særligt H1-overskrifter.

  • Alle sider skal som udgangspunkt have en overskrift
  • Der må kun være én H1 pr. URL-adresse
  • H1 skal indeholde sidens primære søgeord

Screaming Frog lister alle H1’er og giver et hurtigt overblik over, hvor der mangler overskrifter, hvor du har flere end én H1 samt længden af disse.

Billeder

Endnu et vigtigt element i bestræbelserne på bedre placeringer. Billeder er i høj grad et content element, der i mange tilfælde ikke bliver udnyttet optimalt blandt danske webshops. Ved hjælp af Screaming Frog kan du få overblik over billedstørrelser på sitet, mængden af alt. tags samt længden på disse. Ved at udfylde sin alt. tags øger man forståelsen for billedets indhold. Tidligere var alt. tagget lavet som en konsekvens af langsomt internet. Man indsatte altså en tekst, der skulle komme frem, mens billedet loadede. I dag bruger Google alt. tagget til at definere billedets motiv. Google er stadig ikke officielt på et stadie, hvor de kan aflæse billeder, men benytter i stedet filnavn, alt. tag og placering til at definere, hvad billedet indeholder, samt hvilke søgeord der er relevante.

Response koder

Har du styr på dine redirects, døde links og meget mere? Screaming Frog giver dig overblikket og er det perfekte værktøj, når der skal rettes links. Du kan se præcis, hvor det døde link befinder sig, samt hvilken ankertekst der er benyttet. På den måde kan man hurtigt og effektivt fjerne irrelevante links og øge brugervenligheden og crawl-ratio.

URL-strenge

Overblik over dine URL-strenge kan give et bedre indblik i dine søgeord. Du kan blandt andet tjekke om dine søgeord fremgår i søgestrengen og om de matcher dine H1’ere og titles.

Sidestruktur

Er dine menuer dækkende og er der generelt nem adgang til hele dit website? Med en enkel feature viser Screaming Frog, hvor lang vej der er fra roden af sitet og ud til de forskellige URL’s på hjemmesiden. Alt efter størrelsen på dit site kan du vurdere om stierne ind til produkterne bør være kortere. Desto tættere på roden dine sider ligger, desto oftere bliver de indekseret af Google.

Content (tekstmængde, ratio, links)

Er du i tvivl om mængden af tekst på din side er tilstrækkelig? Du kan blandt andet se, hvor meget content du har i fht. HTML. En høj ratio giver et billede af et site med massere af content og gode muligheder for at performe i søgemaskinerne.

Udnyt eksport og gør data overskuelig i Excel

Figur 2: Export af data i Screaming Frog

At crawle sit website med en SEO-spider som Screaming Frog er ingen sag. Det kan alle. Udfordringen kommer, når data genereres og derefter skal gøres brugbar og danne grundlag for dit fremtidige arbejde.

Her handler det om prioritering og effektivitet. Ved at eksportere din data til excel får du langt mere kontrol og kan prioritere lettere samt have overblikket over mængden af arbejde.

Eksempel: Sådan kan du arbejde med page titles i Excel

Når først din data er eksporteret til excel, kan du opsætte det således, at du kan arbejde direkte i programmet. Hos Vertica opsætter vi yderligere kolonner til at skrive nye tekster samt at kunne se hvor mange tegn ens nye og gamle tekster indeholder. På den måde kan man nemt og enkelt tilpasse længden på teksterne, så man udnytter sin synlighed.

Figur 3: Filtrering af data giver bedre overblik over mængden af arbejde

 

Figur 4: Benyt “Format as data” i excel til at gøre dine Screaming Frog data lettere at arbejde med.

Et godt tip er at markere sin data og vælgle ”Format as table”. På den måde opstilles din data i en tabel, hvor hver enkelt celle får en unik værd, og du kan derefter sortere efter behov.

Figur 5: Arbejdsskema for Royal Greenland i forbindelse med nye titles til deres website

Vælger du at arbejde med dine titles, kan du vælge kolonnen, der angiver længden på dine titles (”Title 1 length” og herefter opstille dem med de korteste titles forrest. På den måde får du hurtigt et overblik over, hvilke sider der fuldstændig mangler titles, samt hvilke titles der er så korte, at de skal gøres længere. Omvendt kan man også kigge på de titles, der er for lange (over 60 tegn) og gøre dem kortere og skarpere i formuleringen.

Læg en tidslinje for dit arbejde

Det største problem hos mange virksomheder er oftest prioritering eller kapacitet til at udføre arbejdet. Med Screaming Frog kan du se fejlende, du kan endda se, hvor de kan løses. Men med en alenlang liste kan opgaverne virke uoverskuelige og vil derfor blive nedprioriteret.

Derfor anbefaler vi altid, at opgaverne inddeles i etaper. På den måde kan man løbende forbedre sit site. Bruge opgaverne som buffer til mindre hektiske tider og samtidig opleve en kontinuerlig fremgang i den organiske trafik. Når man arbejder med SEO sker effekten ikke over natten, så at man fordeler opgaverne ud over længere perioder er helt okay.  Det handler i høj grad om at vise Google, at man arbejder aktivt på at forbedre sit site på alle fronter – også de mere tekniske SEO-elementer.

Vil du vide mere om SEO? Så kan du læse mere her.

Kategorier: SEO

Tagged as: ,