Udrulning af din webshop til nye markeder

Når jeres løsning er færdigudviklet, står I overfor en stor udfordring, nemlig go live. For mange synes processen uoverskuelig. Hvis man dertil lægger, at der skal udrulles til flere markeder, bliver det endnu mere komplekst. Men med god planlægning behøver det ikke at være det.

I dette indlæg vil vi guide jer igennem den optimale udrulning, og de steps I skal igennem, samt hvad der skal til for at udrulle til flere markeder.

The big bang – ikke den bedste idé
Når din løsning er testet igennem, og de vigtigste features er implementeret, anbefaler vi, at I påbegynder følgende proces.

Pilotudrulningen skal optimalt ligge der I projektet, hvor alt basisfunktionalitet er udviklet samt testet. Til processen udvælges et antal pilotkunder, 10-20 stk., der lukkes ind i løsningen. Vi anbefaler, at pilotudrulningen forløber over en måned. Forud for denne proces skal pilotkunderne orienteres om forløbet, have tilknyttet en kontaktperson til hvis de oplever problemer, samt viden omkring hvordan de giver feedback. Skal de indrapportere alle ønsker og fejl løbende eller laver I en opsamling med alle pilotkunder til sidst?

Løbende feedback og tilpasninger
Når feedback er modtaget, hvilket vi anbefaler foregår løbende, er det tid til at prioritere de indkomne rapporteringer. Her anbefaler vi, at I parkerer ”udvidelser” til løsningen til en senere fase og orienterer kunden om, at I har hørt deres ønsker og vil tage det med i jeres senere prioriteringer. De ting, der er kritiske for et go live eller brugeroplevelser, der ikke fungerer optimalt tilpasses i denne fase.

Når pilotudrulningen er gennemført og alle tilpasninger er implementeret, er I klar til at gå live med en gennemtestet løsning.

Onboarding og udrulning til flere markeder
Når I er gået live I jeres første marked er det tid til at koble flere på. I denne fase er det vigtigt, at I ved hver udrulning følger samme model, så I sikrer, at udrulninger forløber problemfrit. Udover at I går live med landespecifikke krav er det samtidig den oplagte mulighed for at gå live med nye features.

Forud for hvert marked

  • Forventningsafstemning og brief med udrulningsmarked/land
  • Få onboardet markedets interessenter og nøglekunder
  • Prioritering af ændringsønsker, så de tilgodeser flere markeder

Forventningsafstemning, grundigt brief og udvidelser
Når dit nye marked skal udrulles anbefaler vi, at I tager et møde med dem. Det kan samtidig være en oplagt mulighed for at besøge markeder. Til dette møde kortlægges for dem, hvilken proces de skal igennem, løsningen præsenteres, de får evt. uddannelse samt ønsker til evt. udvidelser gennemgås.

Herefter er det tid til at udvikle de landespecifikke ønsker samt eventuelle udvidelser til hele løsningen. Vær særligt opmærksom på, at når der udvikles nye features er det en fordel, at de spænder så bredt som muligt og derved tilgodeser flere markeder.

Herefter kan I køre med en pilotudrulning i markedet, men hvis ændringerne til løsningen ikke er mange, er I klar til et fuldt go live, da den øvrige funktionalitet allerede er i brug på andre markeder.

Ved kontinuerligt at være i ovenstående proces med forberedelse af kommende markeder sikrer I gode og effektive udrulninger med stort ejerskab fra de enkelte markeder.

Du kan også se en video, hvor Anna fortæller mere om, hvordan I griber udrulningen bedst an.

Kategorier: E-handel