Takeaways fra South by Southwest

Der er gået et par uger siden tre kollegaer og jeg kom hjem fra South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas, og de uendeligt mange indtryk er så småt ved at have sat sig.

Generelt er SXSW stort og kaotisk, og man skal virkelig være skarp for at navigere i det hele. Mange sessioner bliver amerikaniserede, paneldebatter løber af sporet og ender langt fra emnet.

Man bliver med danske øjne (heldigvis) bekræftet i, at vi her i landet er fint med, hvad angår tendenser, udviklinger og niveau i vores digitale løsninger, viden osv.

Det sagt, synes jeg stadig, at man efter en uge med sessioner, paneldebatter, messestande, pitch seancer, produktsælgere, Japanske dimser, swag, gratis cocktails og cowboy hipstere står tilbage med en række emner, hvor der var ekstra fokus og takeaways, der skiller sig ud.

Hvad angår tendenser og nye udviklinger inden for områder som kunstig intelligens (AI), virtual reality og augmentet reality kom jeg med en forventning om at se ’det næste’ og en krystallisering eller konkretisering af anvendelsesmuligheder, men tog hjem uden rigtigt at have set det, hvad angår de to sidste og uden helt at have set store nye ting, der fortjener nævnelse her.

AI – kunstig intelligens
Man ville til gengæld ikke kunne tale om SXSW uden at komme ind på kunstig intelligens, der på den ene eller anden måde var i spil til alle sessioner jeg så og kernen i et utal af udstillinger, startups, messestande osv.

Når støvet har lagt sig, og robotterne er slukkede, står man tilbage med et bekræftet indtryk af noget uundgåeligt – at AI kommer, og det kommer til at have indflydelse rigtigt mange steder – ikke mindst på grund af de kræfter, der kastes i det, kommer det til at fylde i de kommende år.

Reelt set vil vores datamængder, vores løsninger, vores brug af digitale services osv. simpelthen komme til kort, hvis vi ikke begynder at gøre tingene anderledes – og her kommer AI i spil, som et værktøj blandt flere.

Heri ligger så også en pointe – at det netop er et værktøj og et blandt flere. I alle de anvendelser jeg så af AI, var det pakketeret eller anvendt som en teknologi blandt flere i en service, man kunne trække på. Samme service kunne man i princippet have trukket på, uden at den anvendte AI, men netop det, at den gør, gør den bedre. Pointen er, at man i og for sig ikke som aftager af en aktuel service vil opdage anvendelsen af AI på andet end et forhåbentlig bedre resultat af, hvad end servicen udfører for en eller ens løsning.

En af de meget omtalte og måske mest oplagte ting som AI er stærk til, er lynhurtig behandling og forståelse af data, som igen kan føre til evnen til at forstå og udtrykke sprog.

I den mere fremtidslignende version af dette, så vi en kvinde føre en udmærket samtale om fordelene ved den amerikanske østkyst versus vestkyst med to robotter fra Osaka Universitet i Japan. Der var et okay indtryk af, at de to robotter fortsatte en samtale baseret på de ting enten den anden robot eller kvinden sagde. De to lignede ikke reelt mennesker, men der var et hint af what’s to come.

Chatbots
Tager man robotterne og forsøget på at fremstille mennesker ud af ligningen og fokuserer på selve dialogen, står man tilbage med noget af det, jeg hørte mest om på SXSW: chatbots. Som med AI, er der for mig ingen tvivl om, at chatbots kommer til at spille en rolle, som en mulig interaktionsform i digitale løsninger.

Den chatbaserede interaktion vil være naturlig for en lang række brugere, der allerede bruger de mange forskellige chatbaserede apps, som deres primære sociale forum. Og det vil være helt naturligt for dem at bruge samme platforme til interaktion med bots, der hjælper dem med informationer, reservationer, nyheder, rejser, indkøb osv. Som eksempel nævnes altid det kinesiske WeChat med over en milliard brugere, men også Facebook Messenger lancerede for et år siden muligheden for at udvikle bots.

Uden for de app’drevne chats var der flere eksempler på, at virksomheder allerede i dag anvender chatbots i deres kundeservice med rigtig gode resultater. På en præsentation fik vi præsenteret et tal fra The Guardian, der går på, at op til 90% af administrativt personale i den engelske sundhedssektor kan blive erstattet af chatbots.

Konferencens app havde også en chatbot

Som mulighederne, produktudvalget og den generelle informationsmængde stiger, kan chatbots også blive meget relevante for den digitale niche, vi gør os inden for: e-handel. Igen som en alternativ eller ekstra form for interaktion, hvor brugere kan få hjælp til at fremsøge produkter.

Her kan chatbots hjælpe til at skabe fornemmelsen af en meget personlig og anbefalende service, og som det ses af et eksempel hos the North Face, træde i stedet for vores klassiske filtrering.

Man kan diskutere, om man får fornemmelsen af en personlig behandling og en ”god dialog”, men jeg synes det fungerer okay her: https://www.thenorthface.com/xps og specielt, når interaktionen flytter til venstre side sammen med listen af produkterne i højre, fremstår det som et alternativ til vores klassiske facetterede/filtrerede søgeresultater. På den måde bliver chatbots og AI en naturlig berigelse og forlængelse af ting, vi allerede bruger i dag.

Augment intelligence
Berigelse eller måske rettere forlængelse var også pointen i fænomenet Augmentet Intelligence, som Melanie Cook talte om. Pointen her var, at man modsat AI ikke går efter at lave det kunstige menneske og erstatte mennesket, men nærmere at sætte AI sammen med et menneske, så de to gør hinanden bedre. AI bringer databehandlingen og evnen til at skabe overblik på tværs af komplekse konstruktioner, og mennesket bringer menneskelighed.

På den måde kan augmentet intelligence, og det, at vi som mennesker sætter os sammen med AI igen gøre, at AI lempes stille og roligt frem, indtil det reelt er klar – for som skrevet – det fremstår endnu ikke helt klar.

Og dermed det samlede takeaway. Teknologien (AR, VR, AI, chatbots) kommer. Ikke i morgen, men det vil komme lige så stille, og det bedste vi kan gøre er at forberede os og huske at for almindelige mennesker fylder det hele langt mindre. Der vil gå rigtigt mange år, hvor de højest vil opdage de forskellige teknologier som noget, der forlænger deres digitale oplevelser.

Som modefænomenet Marc Jacobs, frit oversat, sagde, da han blev spurgt, hvor han fandt sin digitale inspiration: inde i Instagram er der et ikon med en lup, og når man trykker på den, kommer ”the internet God” med forslag, som nogen gange matcher mig og inspirerer mig og andre gange ikke.

Og netop det er en af grundene til, at jeg vil anbefale folk at tage afsted – selvom der måske ikke er fyldt med nye tendenser og mind-blowing oplæg: de skæve vinkler, de mange vinkler, de mange input. Men man må selv finde guldet imellem og man må selv summe over, hvordan tingen er aktuelle i netop ens kontekst og ens hverdag, og der vil være en helt masse, der er skævt – for som de selv siger: keep Austin wierd.

 

Kategorier: E-handel