Tendenser i e-handel 2017

2017 er skudt i gang, og det er dermed den tid på året, hvor vi ser ind i krystalkuglen og kigger på, hvilke e-handelstrends der står til at blive de største. Jeg kan allerede nu afsløre, at den personlige shopping oplevelse er fællesnævneren for de største trends.

Den personlige shopping oplevelse

Den personlige oplevelse kommer i højsædet i 2017. Fra i dag, hvor produktanbefalinger mange steder ikke omhandler kundens egne seneste køb, men i lige så høj grad andres – så vil anbefalingerne blive mere personaliserede og relevante for den enkelte kunde ved at tilbyde kundespecifik information og produkter.

Efterhånden som recommendation engines bliver bedre, bliver det muligt at personalisere den enkelte kundes shopping oplevelse, så anbefalingerne ikke bare bliver mere personlige, men også giver mulighed for at præsentere kunden for nye produkter og oplevelser hver gang.

Personalisering bidrager ikke kun til en bedre brugeroplevelse, men kan aflæses direkte på bundlinjen i form af øget omsætning, øget kurvstørrelse og loyale kunder.

desktop

Chatbots

I 2017 vil kunderne formentlig have deres første ”samtale” med en chatbot, som er en fuldautomatiseret chat agent. Chatbots gør det muligt for et brand at være tilstede på flere platforme og give personlig vejledning til den enkelte kunde.

Internationale brands som Tacobell, H&M og Sephora er allerede nu tilstede på flere platforme med chatbots.

H&M har eksempelvis fået udviklet en chatbot, der er tilgængelig i besked-appen KIK Bot Shop, hvor kunden kan vælge, hvilket outfit hun foretrækker ud af nogle forskellige valgmuligheder. Efterhånden som chatbotten lære kundens stil at kende, vil den anbefale kunden tøj og sende hende direkte til købssiden på H&M’s website.

test4

Lynhurtig levering

Logistikken og leveringsoplevelsen vil fortsat være et væsentligt konkurrenceparameter i 2017. Kunderne måler nemlig i lige så høj grad webshoppen på ”the last mile”, herunder oplevelsen med at få varerne leveret.

I 2017 vil vi se, at hastigheden for levering sættes op og leveringsformer som kviklevering, Click & Collect samt Click & Try bliver mere populære. I udlandet har vi allerede set eksempelvis Amazon sætte hastigheden for levering op, og vi ser nu også, at flere danske webshops begynder at tilbyde både hurtigere og mere fleksible leveringsformer. Den københavnske modebutik Me & the Met tilbyder eksempelvis levering indenfor Storkøbenhavn i 1 times intervaller. De medbringer flere størrelser af produktet, så kunderne kan prøve og returnere tøjet med det samme, hvis det ikke passer – og det er naturligvis gratis.

Netop tendensen med at kombinere online og offline aktiviteter er noget vi vil se meget mere til i 2o17.

Fysisk e-handel

Netop nu vælger flere og flere e-handlere at åbne fysiske butikker og showrooms. Det giver kunderne mulighed for at kunne afhente og returnere deres online bestillinger i fysiske butikker – og i nogle tilfælde vil de endda have mulighed for at afprøve varen. Mindre butikker eller showrooms vil således i højere grad komme til at fungere som afhentningssted og prøverum.

Walmart eksperimenterer eksempelvis med små butikker, hvor kunderne afhenter sine friske bestilte varer samtidig med, at de så kan købe basis dagligdagsvarer som eksempelvis toiletpapir, shampoo og tandpasta.

walmart4

walmart

Hvis du vi blive endnu klogere på, hvordan e-handel bliver fysisk, kan du læse mere i blogindlægget her.

Optimering af mobiloplevelsen

Mobiloplevelsen bliver vigtigere i takt med, at flere og flere kunder bruger smartphones og tablets, når de skal handle og researche på nettet. I november offentliggjorde StatCounter en global undersøgelse af internetbrug på mobil, tablet og desktop. Resultatet viste, at internetbrugen på mobil og tablet for første gang nogensinde overgik internetbrugen på desktop. Optimering af mobiloplevelsen bliver derfor stadig vigtigere i 2017.

En større sammenhængsgrad mellem offline og online vil også blive bragt endnu mere i spil, når der arbejdes aktivt med personalisering på mobile devices. Vi kommer eksempelvis til at bruge mulighederne for at pushe specialtilbud til kunderne, når de besøger de fysiske butikker.

Som e-handler bør du derfor som det allerførste gennemgå din mobilløsning og optimere brugeroplevelsen for hernæst at overveje, hvordan den kan kombineres med den fysiske shopping oplevelse.

Et eksempel på dette er amerikanske Walgreens, der sælger receptpligtig medicin og forskellige skønheds- og pleje produkter. Her har kunden mulighed for at forny sine recepter ved at scanne sin medicinpakke derhjemme, hvorefter den er klar til afhentning i butikken. Herudover skifter appen udseende alt efter om kunden befinder sig hjemme, tæt på en forretning eller er tilstede i en af deres butikker. I hvert tilfælde er der forskellige features tilgængelige, der understøtter appens funktioner i de forskellige brugskontekster.

Den overordnede trends for 2017 kan koges sammen til den personaliserede oplevelse online, men i stærk kombination med det offline. Dette vil både ske igennem personlige anbefalinger, personlig interaktion og med interaktion online, når man er ude i de fysiske butikker. Omnichannel begrebet foldes derfor i endnu højere grad ud, og vi vil se en større sammenkobling mellem de to.

Kategorier: E-handel