Sociale medier – Et overblik over de mest populære og hvornår du kan bruge dem

Det er naturligvis altid godt at være tilstede på de sociale medier. Men lige meget hvordan man vender og drejer det er det en tidskrævende affære.
Så før du kaster dig ud i dem alle sammen, og kun er halvt tilstede, bør du måske overveje at indsnævre dit fokus. Det giver dig nemlig mulighed for at bruge de sociale medier til det de er bedst til, nemlig at skabe interaktion og opbygge et forhold til din målgruppe.
Nedenfor har vi lavet en oversigt over nogle af de mest populære sociale medier anno 2016.

Facebook
Facebook er nok det sociale medie der har den bredest sammensatte brugergruppe, og stort set alle danskere, ung som gammel, ved hvad det er. Facebook har rundet en milliard brugere og du kan derfor ramme en hvilken som helst målgruppe, hvor I verden du ønsker det. Facebook er efterhånden dog blevet en lettere bekostelig affære da du stort set ingen vegne kommer uden at betale for det.

Det er essentielt, at målrette dine opslag og budskaber, uanset om det er et såkaldt organisk opslag på din Facebook Firmaside, eller om det handler om dine Facebook kampagner og annoncer.

Facebook Målgruppevalg

Et godt værktøj til at målrette din firmasides Facebook opslag, hedder Målgruppevalg. Her kan du målrette dine opslag til et bestemt segment i din fanbase, blandt andet baseret på alder, køn, geografisk placering og interesser. Det kan være nyttigt hvis du har et bestemt budskab og nyhed, der eksempelvis mest henvender sig til dit kvindelige segment. På den måde kan du målrette dine opslag og altid sørge for at det er relevant indhold din fanbase bliver eksponeret for.

3

Facebook er samtidig blevet en platform hvor dine kunder forventer at kunne tilgå en masse spændende nyheder og information om dine produkter og serviceydelser. Samtidig forventer dit publikum, at kunne modtage support og kundeservice på din Facebook firmaside. Derfor skal du naturligvis prioritere og tage dig tid til henvendelser, når disse lander i indbakken eller på Facebook væggen. Start derfor med gøre brug af disse to effektive Facebook værktøjer.

Snapchat
Snapchat er den nye dreng i klassen på denne liste af sociale medier. Med snapchat sender du billeder eller videoer der vises i et begrænset tidsrum.

Snapchat er særligt oplagt for dig som virksomhed hvis du skal ramme målgruppen der ligger I alder 13-34 år.
På snapchat interagerer brugerne meget og Snapchat tilbyder også betalte reklamer.

Instagram
Instagram er den smarte pige I klassen. Dens primære fokus er på billeder og er din målgruppe kvinder I alderen 18-29 år er Instagram the place to be. Fokuser på billeder af god kvalitet, en stringent konto og hyppige opdateringer. Instagram er særligt relevant når du eksempelvis skal promovere et produkt – hvis det samtidig er fotogent, henvender sig til kvinder og har en god historie, så har du en god sandsynlighed for success på Instagram.

I september 2015 blev det, som noget helt nyt muligt, at annoncere på Instagram. For at komme bedst muligt i gang og danne dig et overblik, bør du læse vores enkle FAQ, der beskriver de hyppigste spørgsmål, som kan forekomme ved Instagram annoncering.

Twitter
På twitter er det højaktuelle content I fokus. Mediet fungerer perfekt til at sprede nyhedshistorier, opdateringer fra arrangementer og underholdning. Twitters publikum er stort og har du en god historie eller sælger du noget med en god historie er der god mulighed for på twitter at ramme et stort publikum.

Pinterest
På Pinterest pinner du billeder fra nettet – lidt ligesom da du “I gamle dage” lavede collager af udklip fra blade og magasiner.
Med Pinterest kan du have mange forskellige “Boards” feks. Et med drinks – og til dette tilknytter du “pins” med Drinks. De pinnede billeder linker videre til de websites hvor billedet er pinnet fra og Pinterest fungerer derfor som en fantastisk leadgenerator.

LinkedIn
Er det profesionelle netværk som hidtil primært har været brugt som udstillingsvindue for jobsøgende og til leadscouting af sælgere. LinkedIn har dog de seneste år taget hele content marketing bølgen til sig og tilbyder nu også at man kan blogge på sin profil eller lave betalte promoveringer af sine artikler. Derfor er LinkedIn også idag blevet en af de primære marketing kanaler for virksomheder der arbejder på B2B-markedet.

Youtube

Youtube er mediet, der har et enormt uforløst potentiale. Med en Youtube kanal samt godt og spændende videoindhold, kan din virksomhed generere en masse subscribers og trafik til dit website. Trafikken kan opnåes både organisk og via annoncer, såsom de relativt nye Bumper Ads. Det er dog helt essentielt, at du har det rigtige setup på din Youtube kanal og sørger for at indstillingerne er sat korrekt op. Hvad angår kampagner, er der et utal af interessante kampagnetyper og målretningsmuligheder.

5 YT banner

Bumper ads

 

Hvordan eksekverer du så din social media strategi?
Når du har lagt dig fast på hvilke sociale medier du og din virksomhed vil satse på, så skal der eksekveres. Det er ofte her virksomheder og marketing ansvarlige løber ind i problemer. For hvad skal man poste på profilerne og hvordan sikrer man at al ens tid ikke går med dette arbejde. Nogle af disse problemstillinger har vi samlet en række løsningsforslag til i nedenstående video.

Få en gratis gennemgang 
Der er mange funktioner og muligheder at holde styr på, når man arbejder med social media, og man kan hurtigt miste overblikket. Derfor tilbyder vi en gratis gennemgang af jeres social media setup, og hjælper også gerne med at kigge på mulighederne for en implementering af et setup, hvis der ikke allerede er et. Målet med gennemgangen er at give jer vejledning og gode råd, som i nemt kan implementere og arbejde videre med.

FÅ EN GRATIS GENNEMAGANG2 (2)