Skab værdi med content marketing

Content marketing har længe været et buzzword, og er det stadig. Hele 82 % af danske virksomheder arbejder med content marketing, viser en nylig undersøgelse fra Brand Movers. Mange virksomheder har efterhånden fået øjnene på for denne disciplin og benytter det især på deres Facebook firmaside og andre aktuelle sociale medier.

Men når du læser om content marketing, vil du opleve, at mange gør det mere kompliceret, end det egentlig er. Helt basalt kan man betegne content marketing som en form for kundeservice, og det er faktisk ikke så svært at komme i gang.

Modsat traditionel markedsføring, skal du ikke opfordre til salg, men i stedet forære noget værdifuldt indhold, der kan hjælpe og inspirere dine kunder og samtidig opbygge en relation, der fører til tillid, loyalitet og salg.

Selvom content marketing har været på alles læber de seneste år, er det ikke er et nyt fænomen – tværtimod. Markedsføring ved hjælp af relevant indhold kender vi f.eks. fra Karolines Køkken og Michelin Guiden til restauranter. I denne video fra Content Marketing Institute kan du se en række eksempler på content marketing gennem tiderne. Det første eksempel daterer sig til helt tilbage til 1895, hvor traktorproducenten John Deere lancerede deres kundemagasin ”The Furrow”.

Men hvad er så det nye?

Det nye er, at internettet giver virksomheder nye muligheder for at at skabe og dele indhold med forbrugerne. Hvor virksomheder tidligere var afhængige af andres kommunikationskanaler, er det i dag muligt at bedrive content marketing på sine egne kanaler. Man kan skrive nyhedsbreve, blogindlæg, udgive sin egen e-bog og podcast, få sin egen tv-kanal, publicere videoer på YouTube og meget meget mere. Der findes mange former for indholds-elementer, som du kan blive inspireret af i indlægget her.

Derudover imødekommer content marketing også udbredelsen af ad blockers og forbrugernes reklametræthed.

Sådan kommer du i gang

Content marketing er slet ikke så svært, men det er alligevel en god idé at lægge en strategi for sin content-indsats. Her har jeg samlet 4 trin, der kan hjælpe dig i gang, og samtidig sikre effekten af din indsats.

1. Hvad er formålet?

Start med at definere formålet med din indsats. Hvorfor vil du gerne arbejde med content marketing? Det kan være alt fra at øge kundeloyaliteten og yde bedre service til at generere mere trafik og øge salget. Ofte er det en kombination.

Så snart du kender formålet, kan du sætte konkrete mål for din content-indsats. Ved at opstille mål tvinger du også dig selv til at følge op på indsatsen og får derved en bedre forståelse for, hvad der virker eller ikke virker. Brug din data til at optimere indsatsen, både i forhold til emner og indholds-former (videoer, blogindlæg, nyhedsbreve, infografikker ect.).

2. Hvem er målgruppen, og hvad er deres udfordringer?

Hvem vil du gerne nå ud til med dit indhold? Det er selvfølgelig dine kunder, men hvad kendetegner dem? Hvad interesserer målgruppen sig for? Hvilke udfordringer og behov har de, og hvordan kan du bedst hjælpe dem?

Når du skal hente viden om målgruppen, er det f.eks. oplagt at starte i kundeservice, da de taler med kunderne hver dag. De lægger inde med en masse viden om deres udfordringer og spørgsmål. I stedet for at besvare disse via kundeservice kan du lave et blogindlæg eller en video, og på den måde hjælpe dem videre med det, de har behov for.

Derudover kan du følge med på de sociale medier og undersøge hvilke emner, der bliver talt om inden for din branche. Kig også på dine konkurrenters kanaler og undersøg, hvad de kommunikerer.

3. Find dine distributionskanaler

Content marketing hænger ofte sammen med dine egne kommunikationskanaler (også kaldet owned media), hvorimod betalte kommunikationskanaler (paid media) spiller en mindre rolle. Fordelen ved dine egne kanaler er, at du selv bestemmer hvad der bliver bagt, og så er det helt gratis.

Earned media spiller også en vigtig rolle, især via sociale medier og PR. Earned media betegner al den omtale og promovering, som du får gennem en tredjepart uden betaling.

Succesfuld distribution ligger i en kombination mellem owned, paid og earned media, dog med en hovedvægt på owned og earned. Via relevant og værdifuld indhold på dine egne kanaler, forsøger du at gøre dig fortjent til gratis omtale på andre kanaler, men du kan også bruge annoncering til at booste effekten af dit indhold yderligere.

I figuren nedenfor kan du se sammenhængen mellem de forskellige typer af kommunikationskanaler.

Kommunikationskanaler

Start altid med at publicere dit indhold på din vigtigste kanal – det kan eksempelvis være på din blog. Herefter kan du altid begynde at distribuere indholdet igennem annoncering for at øge rækkevidden.

Husk også at et godt stykke indhold kan distribueres flere gange på tværs af kanaler i forskellige formater. Fx kan en guide i en video også fungerer som infografik eller som blogindlæg.

4. Lav en plan for dit indhold

Det er en god idé at udarbejde en plan for, hvordan du vil arbejde med indhold på de forskellige kanaler. En content-plan kan indeholde en oversigt over forskellige emner, tidspunkter for publicering, og evt. mål for de enkelte kanaler. Planen behøves ikke være at særlig kompliceret, men den hjælper dig med at få et overblik og sikrer varierende indhold på de forskellige kanaler.

Start med en simpel plan over hvilket indhold der skal skabes, hvornår I vil publicere det, samt hvilke kanaler I vil satse på.

Et par eksempler

Det behøver ikke at være dyrt eller svært at lave content marketing gennem video. Er godt eksempel på dette er Aarstiderne, der producerer små videoer som viser, hvordan forbrugerne hurtigt og nemt kan tilberede mange forskellige retter. Besøg Aarstidernes madbio her.

Screen Shot 2016-06-07 at 13.21.06

Søstrene Grene er også et rigtigt godt eksempel på en B2C virksomhed, som formår at skabe relevant indhold. De er især gode til at vise, hvordan forbrugerne kan bruge deres produkter via video og billeder på sociale medier som Facebook og Instagram. Forbrugerne bliver hele tiden inspireret, og så fristes de til at købe produkterne. Instagram er i særdeleshed velegnet, hvis man arbejder med produkter der gør sig godt visuelt, som fx mad, design, interiør og skønhedsprodukter.

Screen Shot 2016-06-07 at 13.07.01

Advokatfirmaet DELACOUR producerer podcastserien “Lyt til Erhvervsadvokaten”, hvor de deler deres specialviden til travle erhvervsledere og andre, der interesserer sig for erhvervsretlige emner.

Lytterne kan blive klogere på alt fra emner som leasing af bil, rekonstruktion af virksomheder og hvordan man bedst gennemfører et generationsskifte af sin virksomhed. Besøg sitet her.

Screen Shot 2016-06-07 at 20.52.29

 

En anden gevinst er også, at veludført content marketing er rigtig god søgemaskineoptimering. Har du noget indhold, som besvarer mange af de spørgsmål, der hver dag stilles i Googles søgefelt, så kan du vinde meget trafik og få flere kunder i din shop!

4

Kategorier: Content, Marketing