Sådan laver du en god “Om”-side på dit e-commerce site

Den er generelt en af de mest besøgte sider på dit website, og den genererer selvsagt meget trafik. På trods af det, har virksomheder en tendens til at fylde deres Om-side med meget tekst, tunge fagbegreber, og undlader ofte brugen af billeder. Det betyder, at din Om-side bliver alt andet end let læselig, og risikoen for, at vedkommende hopper videre til konkurrenten er stor.

En god Om-side er vigtig for dig og din virksomhed, da den kan gøre udfaldet for, om en potentiel kunde bliver til en betalende kunde. Kort sagt har Om-siden til formål at fortælle din læser, hvem du og din virksomhed er og, hvilket arbejde i udfører. En god Om-side fortæller din læser:

  • Hvor skaber I værdi for jeres kunder
  • Hvad er unikt ved jeres virksomhed
  • Hvad gør i anderledes end andre lignende virksomheder

Dernæst er det vigtigt, at I stiller jer selv spørgsmålet: Hvad er formålet med jeres Om-side? Er det at give læseren lyst til at vide mere, er det en CTA eller noget helt tredje? Uanset hvad, skal formålet være klart og tydeligt, så du ikke risikerer at din læser gør det modsatte af, hvad du gerne vil opnå.

Nedenfor har jeg samlet nogle eksempler på gode Om-sider:

Den personlige

En personlig Om-side er med til at øge troværdigheden af din virksomhed blandt dine kunder. Det gælder både større virksomheder, såvel som mindre- og mellemstore virksomheder. Det er dog især dig i en mindre- eller mellemstor virksomhed, der kan drage fordele af en personlig Om-side, da ikke alle potentielle kunder i forvejen kender til din virksomheds brand og værdi.
Weloveemails har personliggjort deres Om-side med et portræt af hver enkel medarbejder, så kunden ved lige præcis hvem, der taler til dem.

weloveemails

 

Det mest nødvendige

Firmafon har for nylig lavet en ny Om-side, der præsenterer deres læsere for det vigtigste budskab som det allerførste. Herefter følger tre underbyggende argumenter. Det væsentlige ved denne type Om-side er netop, at det mest interessante indhold bliver præsenteret som det første. Ofte har dine online læsere har ikke meget tålmodighed, når de leder efter noget bestemt – og det er derfor vigtigt, at de bliver præsenteret for det vigtigste indhold som det første. Derefter kan det nemlig være, at de får lyst til at lære mere og navigere videre rundt på dit website.

firmafon

 

Den visuelle

En stærk visuel Om-side er som regel interessant for dine læsere og vil fastholde dem i længere tid. Pravda har kreeret en Om-side, hvor statiske billeder er erstattet af video, som i højere grad underholder læseren. For eksempel er de klassiske medarbejderbilleder erstattet med GIF-videoer af medarbejderne, og Om-sidens baggrund er en video af Pravdas lokation i stedet for den klassiske hvide baggrund.

 

pavda1

pavda2

 

Den uddybende

Som virksomhed kan man have brug for at uddybe enkelte ting lidt mere. En måde til at komme rundt om det på Om-siden er at inkludere punkter eller illustrationer, som beskriver, hvad det er du og din virksomhed er rigtig gode til. ThinkPR har inkluderet en illustration med statistikker over deres ”top skills” og ”why hire us”, så kunden klart og tydeligt kan se, hvad bureauet kan tilbyde – uden at det bliver kedeligt.

thinkpr

Den sjove

En sjov og anderledes Om-side er med til at fange din læsers interesse, og måske fastholde vedkommende i længere tid på dit website. Det sjove element kan være vidt forskelligt fra website til website, og det behøver ikke være et stort og tidskrævende projekt at finde på. Hele Vejens website er meget iøjefaldende grundet deres anderledes design, og især deres Om-side er rigtig interessant. I stedet for de ”klassiske” titler på medarbejderne, er de nemlig skiftet ud med sjove og finurlige titler, der får en til at trække på smilebåndet.

helevejen

 

Også Peytz benytter et sjovt element på deres Om-side. Ved første øjekast ligner siden en helt almindelig Om-side, men når man holder musen hen over medarbejderbillederne får man hurtigt øje på det sjove element. Billedet af medarbejderne skifter nemlig fra det klassiske portrætbillede til et skørt billede.

peytz

 

 

Få en times gratis gennemgang

Har du brug for råd, sparring eller vejledning til din nuværende Om-side – så kontakt vores online marketing team og få en times gratis gennemgang af din webshops kundeservicesider.

4