VERSALER er sværere at læse – men det er en myte hvorfor

I rigtigt mange grundbøger om grafisk design og typografi kan du læse, at TEKST, DER KUN ER SKREVET I VERSALER nedsætter læsbarheden og læsehastigheden med 14-20 procent. Forklaringen skulle være, at vi læser ved at genkende formen på ordene og grupper af ord. Ord med både små og store bogstaver (minuskler og versaler) har unikke former, hvor ord som kun er skrevet i versaler har den samme form (rektangulær). Dermed skulle ord i versaler være sværere at skelne for øjet og hjernen.

Screen Shot 2016-04-29 at 13.11.30

Forklaringen er virkelig plausibel. Så plausibel at jeg selv (indrømmet) og mange andre har argumenteret imod at skrive tekster udelukkende i versaler med denne teori i baghånden. Ved at læse bogen 100 Things Every Designer Needs to Know About People blev jeg dog klogere – det viser sig nemlig, at teorien om, at formen på ord skulle hjælpe os med at læse mere akkurat eller hurtigt, faktisk aldrig er blevet påvist.

Ganske vist skulle en psyko-lingvist med navnet James Catell have fået ideen om ord-facon-genkendelse i 1886, men i 1980’erne og 1990’erne afslørede arbejde af psykologerne Kenneth Paap og Keith Rayner, hvad der faktisk sker, når vi genkender bogstaver, og derefter, baseret på bogstaverne, genkender ordet. Kevin Larson fra Microsoft har skrevet en ikke så lidt dybdegående artikel, der opsummerer, hvordan mennesker faktisk læser bogstaver og ord.

Teorien er forkert, men du bør alligevel undgå versaler

At teorien bag er forkert, betyder dog ikke, at du skal begynde at skrive alting på dit website i versaler, bare fordi du f.eks. synes det er smukt. Vi læser faktisk langsommere når ordene kun er skrevet i versaler, men forklaringen er, at vi ikke så ofte ser ordene skrevet på denne måde. Vi læser som regel tekster skrevet med både store og små bogstaver, så det har vi vænnet os til. Det vil også sige, at du faktisk ville kunne træne dig op til at læse tekst i versaler lige så hurtigt som tekst med små og store bogstaver.

Det betyder dog ikke, at du dermed kan argumentere for at teksterne på dit website kan stå i versaler (“brugerne vænner sig vel til det”). Her skal du nemlig huske på Jakob Nielsens gamle “Law of the Internet User Experience”: Brugerne tilbringer det meste af deres tid på andre websites – ikke dit. Så du kan ikke regne med at brugerne vænner sig til versaler bare fordi du bruger dem på dit website.

Hertil kommer i øvrigt at de fleste brugere opfatter tekst skrevet i versaler som at RÅBE!

Screen Shot 2016-04-28 at 13.38.40

På Power.dk er alle produkt-tekster skrevet med versaler. Selvom det beviseligt nedsætter læsbarheden.

Screen Shot 2016-04-28 at 13.32.37

Harald Nyborgs produkt-tekster er ligeledes sat i versaler.

Screen Shot 2016-04-29 at 13.52.16

Hifi-klubben har også en udpræget brug af versaler.

Er der ingen undtagelser?

Hvis du af designmæssige årsager alligevel vælger at benytte versaler i dit design, vil min anbefaling være, at du holder det til meget korte tekster som f.eks. menupunkter – her vil det have knapt så stor betydning, at ordene står i versaler af den simple grund, at læseopgaven her typisk er mindre. Det er dog altid godt at overveje om versaler virkeligt er nødvendige. Se f.eks. på KitchenAids website hvordan menupunkter (udover at der er lovligt mange) sat i versaler hurtigt kan optræde ret voldsomt:

Screen Shot 2016-04-29 at 13.40.33

Læs mere om, hvordan mennesker faktisk ser, læser, husker, tænker, motiveres, føler, tager beslutninger og laver fejl i bogen 100 Things Every Designer Needs to Know About People – det er god læsning.