Nyt fra Youtube – Om lidt kender alle Bumper Ads

Vi er nok alle blevet eksponeret for den 5-sekunders Youtube Pre-roll Ad, der vises før en Youtube video, hvor man efterfølgende får muligheden for at skippe reklamen og se den egentlige video, der har vakt interesse. Snart lancerer Youtube Bumper Ads, et helt nyt annonceformat.

Ifølge Googles officielle blog er Bumper Ads en kort reklame der, som ved Pre-roll Ads, vil køre før den reelle afspilning. Forskellen er blot at denne nye form for reklame vises i 6 sekunder, hvorefter reklamen er slut – og som bruger får man ikke muligheden for at skippe under annoncen.

Læs også: Få flere afspilninger og videovisninger på din Youtube kanal med en søgeordsanalyse

Hvad får Bumper Ads af betydning for annoncører?

Førhen har den fulde længde af videoer, som gjorde brug af på Pre-roll Ads, typisk varet alt mellem 15-60 sekunder, men med Youtubes Bumper Ads er annoncører nu nødsaget til at koge sit budskab ned til blot 6 sekunder. Dog bør de 6 sekunder ikke ses som et problem, men betragtes som om at man nu har 1 sekund længere at ramme brugeren i. For med de kendte Pre-roll Ads, hvor brugeren kan skippe efter 5 sekunder, har det været essentielt at bringe sit vigtigste budskab og opfordre til handling inden for denne tidsramme, for at annoncen har kunne performe bedst muligt. Så kort sagt bør muligheden for brug af Bumper Ads, anses som en mulighed for at optimere sin annonce og udnytte det ekstra sekund.

Annoncerne kan, som med andre Youtube annoncer, opsættes og målrettes i ens Google AdWords konto og du som annoncør betaler pr. CPM.  Læs i øvrigt også vores 5 Youtube must-do’s lige her.

Succes med Bumper Ads

Undersøgelser har vist, at halvdelen af de 18-49 årige foretrækker mobiltelefonen til at se videoer på og ifølge Youtube og Google gør disse nye annonceformater sig også bedst på mobilen, eftersom brugeren typisk er på farten.

Samtidig beretter de, at Audi Tyskland samt Atlantic Records har haft stor succes med Bumper Ads. Disse 2 virksomheder har ageret såkaldte ”early-testers” af Bumper Ads, hvor Audi Tyskland promoverede deres nye SUV i Q-klassen, og Atlantic Records havde succes med at launche det engelske band Rudimentals andet album. Herunder ses Atlantic Records’ omtalte 6 sekunders annonce.

Meldingerne går på, at annoncører kan gøre brug af Bumper Ads allerede fra maj 2016, dog ikke for alle. Bumper Ads vil stille roligt blive rullet ud, og det anbefales at tage en dialog med sin kontaktperson fra Google, hvis man vil have hurtigere adgang og teste det spændende og nye annonceformat Bumper Ads.

Med de efterhånden utallige muligheder for eksponering og synlighed samt målretningsmuligheder, anbefaler vi klart, at I bør lade Youtube være det næste sted, hvor I opretter en virksomhedsprofil. Læs mere om mulighederne med Youtube her.