5 must-do’s til din Youtube kanal – Notér især nr. 3

Ved opsætning af en Youtube kanal er det vigtigt at have fokus på det tekniske, visuelle og informative. Hvis ikke disse parametre er opsat og udfyldt tilstrækkeligt, kan man være sikker på at brugeren, der besøger kanalen, lynhurtigt vil klikke sig videre til noget mere spændende. Ved besøg gælder det om at fastholde, konvertere eller få vedkommende ledt hen på et af sine andre medier. Via godt indhold, en flot visuel kanal, call-to-action budskaber og links handler det om at:

  • Få den besøgende konverteret til subscriber
  • Skabe flere videoafspilninger på kanalen
  • Få kommentarer, likes eller delinger
  • Alternativt lede brugeren videre til ens website eller andre sociale platforme

Nedenstående er et godt eksempel på, hvor mange muligheder man har for at optimere sin Youtube kanal. Det første billede er et eksempel på hvordan en kanal kan se ud, når der har været fokus på gøre den indbydende og inspirerende, hvor det andet billede viser en nyoprettet kanal på Youtube.

Picture1

Kort sagt er der en masse muligheder og parametre, der skal tages hensyn til, hvis man vil opbygge et publikum på sin Youtube kanal. De grundlæggende og mere tekniske ting vil blive beskrevet i dette indlæg, således at du kan komme godt fra start på verdens største videomedie.

1. Tilføj Channel art

Channel art, eller cover billede, som man kender det fra Facebook. Her er der flere muligheder for at tilføje et billede. Man kan både tilføje et af sine gemte billeder fra computeren eller fra ens Youtube kontos gemte billeder. Derudover har man også mulighed for at vælge et billede fra Youtubes eget galleri, hvilket fremgår som en mulighed ved siden af de to ovennævnte. Lav med fordel et lækkert grafisk billede kombineret med et kort tekstbudskab, firmaets navn, slogan, værdier eller lignende. Billedets størrelse anbefales at være på 2560 x 1440 pixels.

Picture2

2. Tilføj Channel icon

Youtube bruger typisk profilbilledet fra den Google konto du er logget ind med og anvender som channel icon. Processen med tilføjelse eller ændring af dette billede er ret lige til, hvor man kan anvende billedet fra ens Google+ profil, eller blot uploade et. Billedet bør dog afspejle ens virksomhed og mange benytter virksomhedens logo som channel icon. Den anbefalede billedstørrelse er 800 x 800 pixels.Picture3

3. Udfyld kanalbeskrivelse

Beskriv her hvorfor den potentielle bruger bør subscribe og informér om, hvilket indhold brugeren kan forvente. Man har 1000 tegn at gøre godt med, gør brug af samtlige! Alternativt kan feltet også benyttes til at linke til ens virksomheds andre sociale platforme og hjemmeside. Benyt her en URL forkorter, fx bitly.com, således at man bruger færre antal tegn og dermed har flere at gøre godt med.

Med en fyldestgørende kanalbeskrivelse vil sandsynligheden for at kanalen dukker op som et søgeresultat, også samtidig blive markant højere.

Picture4

4. Opret playlister

Uanset om man allerede har uploadet videoer til sin kanal eller ej, er det en klar fordel at oprette playlister. Det er med til at strukturere indholdet på kanalen og kan oprettes alt efter emne, forretningsområde mv. Nemt og enkelt kan man ved upload af en video tilføje denne til en playliste.  Denne form for struktur er en fordel for både brugeren men også virksomheden, som er med til at give nogle rammer og overblik. De forskellige playlister kan senere tilføjes så de ligger synligt på kanalens forside, og ikke blot under fanen ”playlister” i den horisontale menu.

Screen Shot 2016-03-22 at 10.39.27

5. Tilføj kanaltrailer

Vælg en video som kanaltrailer. Denne afspilles automatisk når en ikke-subscriber besøger ens kanal.  Traileren skal gerne ved med til at skabe blikfang og interesse, således at den besøgende forhåbentligt finder ens kanal mere tiltalende og dermed vil trykke på subscribe knappen, interagere med ens videoer eller blot bladre videre i ens videoer.

Screen Shot 2016-03-22 at 10.44.56Disse 5 tips er selvsagt ikke nok for at skabe en masse trafik og subscibers til ens Youtube kanal. Der bør lægges en strategi for indholdet af videoerne, således at det ikke blot er kommercielle og salgsfremmende videoer, der fremgår på kanalen. Sørg for at skab værdi for videoseeren, hvad end det er i form af tips og tricks eller videoer der tager vedkommende med bag scenen og giver indblik i det daglige arbejde og produktion.

2