Sådan kommer du i gang med Målgruppevalg på din Facebook firmaside

Alle kender til vigtigheden i at målrette sine kampagner og reklamebudskaber til rette målgruppe, således at man kan få mest muligt ud af sine annoncekroner. Men målretter du også din virksomheds Facebook-opslag? Dette kan være lige så værdifuldt, som når du målretter dine kampagner.

Hvad er Målgruppevalg?

Mange virksomheder skubber deres opslag ud til samtlige personer i deres fanbase og kender ikke til Facebooks lidt skjulte funktion, Målgruppevalg. Det er nemlig muligt at dele sin fanbase op i forskellige segmenter baseret på følgende parametre, når man laver et opslag:

  • Alder
  • Køn
  • Geografisk placering
  • Interesser
  • Sprog

Overordnet har man to muligheder for at lave en målretning:

  • Begræns målgruppen for dine opslag
  • Vælg en foretrukken målgruppe

Når man begrænser målgruppen for et opslag kan man styre synligheden for et opslag, baseret på ovenstående parametre. Kort sagt sørger man her for, at det udelukkende er folk der matcher ens opsatte kriterier, der kan se ens opslag – også ved delinger mv.

Ved valg af en foretrukken målgruppe kan man selvsagt målrette mod en udvalgt målgruppe, således at visse personer med større sandsynlighed får vist nyheden i deres feed, baseret på deres interesser. I modsætning til begrænsning af et opslag, så påvirker valget af en foretrukken målgruppe ikke, hvem der kan se opslaget, hverken i folks nyhedsfeed på firmasiden eller ved fx delinger.

Det er to nyttige værktøjer, uanset om man er en lokal, national eller international virksomhed, der gør at man kan differentiere budskaberne til sin fanbase og sørge for at de enkelte opslag kommer ud til folk, for hvem nyheden eller tilbuddet er relevant for. For naturligvis er det mindre relevant for dit publikum i Aalborg, at din sportsbutik i Roskilde holder åbent til kl. 21.00 på fredag, og at der i øvrigt vil være yderligere 10% rabat, hvis du kan fremvise en billet til morgendagens kamp på Roskilde Stadion. Det er selvsagt en god og informativ nyhed for folk i nærområdet, men samtidig giver det en større risiko for, at dit opslag vil få mindre interaktion fra folk, som ikke bor i Roskilde og omegn. Dermed også sagt, at det giver Facebooks algoritme indikation om, at opslaget ikke har været relevant eller skabt værdi for visse dele af din fanbase. Dermed risikerer din virksomhed, at disse folk fremadrettet får vist dine kommende opslag længere nede i deres nyhedsfeed eller måske endda ikke bliver eksponeret for opslagene.

Derfor skal man, ligesom med alt andet kommunikation og annoncering, sørge for at målrette sine opslag så meget som muligt, således at ens budskaber altid er relevante for modtageren. Hvis det gøres på den rette måde, vil dette i længden være med til at modtageren tillægger din virksomhed mere relevans og værdi og dermed mere interaktion.

Sådan gør du:

For virksomheder med under 5000 fans, skal funktionen slås til.

  1. Gå til Indstillinger for firmasiden
  2. Markér Generelt i venstre side
  3. Tryk på Målgruppeoptimering for opslag
  4. Slå derefter funktionen til

Picture1

Når funktionen er slået til får man ved oprettelse af et opslag tilføjet muligheden, der herunder er markeret med gul. Om man udformer teksten før eller efter segmenteringen er underordnet.

Picture2

Ved tryk på den nye knap, får man efterfølgende et skærmbillede hvor man kan opstille relevante parametre for ens relevante målgruppe. Øverst fremgår de to muligheder Målretning i nyheder samt Målgruppebegrænsninger.

målgruppe

Derefter er det blot et spørgsmål om, at du skal indsnævre og målrette mod den målgruppe, for hvem nyheden er mest relevant. Sørg for at teste nogle forskellige segmenter og mål løbende på, hvordan disse opslag performer. Vi anbefaler klart, at du lægger dette gratis værktøj øverst i din værktøjskasse. God fornøjelse!

FÅ EN GRATIS GENNEMAGANG2 (2)