Proces – sådan kommer du i mål med din e-handelsløsning

scrumNår du som ny kunde skal have udviklet en ny e-handelsløsning eller app til din virksomhed kan det være svært at overskue den proces, der følger. Hos Vertica har vi været det igennem mange gange, og vi vil gerne hjælpe med at klæde dig godt på til opgaven. For at gøre det nemt for dig at overskue vores proces har vi udarbejdet en lille e-bog – du finder den lige her.

Har du ikke mod på det hele (selvom den er meget kort) finder du et resumé nedenfor.

Hos Vertica arbejder vi agilt, fordi vi tror på, at det er det eneste rigtige. Vi arbejder primært med Scrum, men vi er ikke fanatiske.

Nogle af de typiske aktiviteter I vil deltage i – og høre os snakke om – stammer primært fra Scrum – og her får du et hurtigt overblik:

• Daily standup
• Sprintplanning
• Detailplanning
• Demo
• Retrospective

Sprintet – fra start til slut

Vores projekter følger oftest de elementer, som du måske allerede kender fra Scrum. Hvis du ikke kender Scrum, er der her en lynhurtig gennemgang.

Scrum skal ses som en cyklus af sprints, der kører, indtil den ønskede forretningsværdi er opnået. Et sprint varer typisk tre uger.

Roller
I Scrum er der tre toneangivende roller – Product owner, Scrummaster og Teamet.

Product owneren er optimalt set dig som kunde. Vi ved dog af erfaring, at det er en udfordrende rolle at indtage, og derfor vil vores projektledere assistere dig. Arbejdet består primært i at vedligeholde og prioritere product backloggen løbende igennem projektet og altid have for øje, hvad der bedst kan betale sig set ud fra et forretningsmæssigt synspunkt.

Scrummasterens rolle er at servicere teamet og sørge for, at de kan arbejde uforstyrrede igennem sprintet. Det er samtidig scrummasteren, der faciliterer daily standups, planninger samt retrospectives. Denne rolle varetages altid af vores projektledere.

Teamet består i Vertica primært af vores frontend- og backendudviklere. Herudover vil der til vores teams være tilknyttede UX´ere og grafiske designere.

Sprint planning
Til sprintplanning planlægges det næste sprint. De højest prioriterede opgaver fra backloggen diskuteres med productowneren. Når vi har planlagt sprintet sammen med dig, afholder vi dagen efter en deatilplanning, hvor vi snakker mere detaljeret omkring opgavernes tekniske indhold og finestimerer opgaverne. Sprintet kører herefter i tre uger hvor vi naturligvis holder dig orienteret løbende om dets fremdrift.

Daily stand up

Et max 15 minutter langt møde, hvor vi svarer på tre simple spørgsmål:

1. Hvilke opgaver løste jeg i går?
2. Hvilke opgaver skal jeg løse i dag?
3. Er der noget, der forhindrer mig i at komme videre med opgaverne?

Ved hver dag at svare på tre spørgsmål sikres det, at teamet har en føling med sprintets opgaver og synliggør de opgaver, hvor der kræves hjælp til at komme videre. Kort sagt undgår man, at nogle mister overblikket over den overordnede løsning, kører ud af et sidespor eller sidder uhjælpeligt fast i en opgave.

saadan-kører-vi-processenDemo
Ved hver sprintafslutning afholdes en demo, hvor de nye funktionaliteter demonstreres, og hvor der er mulighed for at knytte kommentarer og have en dialog om det udviklede. Hvis der efter demoen opstår nye ønsker og ændringer, noteres og prioriteres disse ind i backloggen.
Retrospective
Umiddelbart efter demoen rundes sprintet af med en evaluering – også kendt som et retrospective. Her noterer vi, hvilke ting der var gode og mindre gode ved sprintet. Samtidig har retrospectivet til formål at få teamet til at reflektere over det afsluttede sprint, så vi sammen lærer af vores fejl og successer og konstant forbedrer os. Samtidig er det et oplagt tidspunkt at få gjort teamet opmærksom på de risici og udfordringer, der kan ligge i det kommende sprint, så alle forsøger at arbejde med disse.

Jeg håber at ovenstående gav dig et hurtigt overblik over vores proces. Hvis du har mod på mere finder du meget mere info i vores e-bog her.

Kategorier: Projektledelse

Tagged as: