Tre arter af sideskift, som du (måske) ikke vidste, gør en forskel for dine brugere

Et søgeresultat indeholder ofte voldsomt mange resultater. Derfor er det vigtigt, at du tager stilling til, hvordan brugeren skal kunne bevæge sig fra de første søgeresultater, der vises, til de næste.

Der er tre typiske måder at gøre dette på:

1. Traditionel paginering
2. Infinite scroll
3. ”Vis flere”

TYPE 1: TRADITIONEL PAGINERING

Traditionel paginering ses på mange websites.

Der er dog variationer i, hvordan denne form for sideindeling af søgeresultatet faktisk udføres. På sites, hvor der ofte vil forekomme mange resultat- sider, er det en god idé at vise den sidste side ligesom Stylepit.dk, Ikea.dk og Zalando.dk gør. Samtidig angives det, at der findes flere sider i spændet mellem de første og den sidste ved at indsætte tre prikker ”…” i listen. På sider med et mindre sortiment kan alle sider ofte vises i side-vælgeren, ligesom Matas.dk og Shop.cph.dk gør.

Husk altid at tilføje et link eller en knap til forrige og næste side, så brugeren let kan navigere mellem siderne. De små felter med tal er nemlig ofte svære at ramme for brugerne. De kan også være ret intetsigende – brugerne har kun en meget vag forestilling om, hvad der vil komme frem, hvis de hopper til f.eks. “side 7” i et kæmpe søgeresultet. Det er nok en af grundene til, at andre sideindelingsformer er fremspiret i de seneste år.

Screen Shot 2015-08-06 at 10.04.30

TYPE 2: INFINITE SCROLL

Infinite scroll betyder, at der automatisk loades flere søgeresultater, mens brugeren scroller ned på søgeresultatsiden. Først vises eksempelvis 48 produkter af resultatet, og når brugeren rammer de sidste af disse 48 produkter, loades de næste 48 produkter og så videre, indtil alle resultater er vist. Coolshop.dk anvender infinite scrolling på deres site på tværs af alle skærmstørrelser.

Du skal passe på med at bruge infinite scroll, hvis du har vigtige informationer og links i din footer. Der kan blive rigtig langt ned til footeren, hvis brugeren har søgt sig frem til et resultat med mange produkter, og da footeren ofte indeholder vigtige informationer om levering, fragt, returnering eller andre tryghedsskabende elementer, så kan det være et stort irritationsmoment, hvis ikke brugeren kan nå ned til den.

Traditionel paginering versus Infinite scroll

Traditionel paginering versus Infinite scroll

Psykologiske studier inden for HCI-research viser i øvrigt, at det at nå et endepunkt giver brugeren en oplevelse af kontrol. Brugeren ved, at han har fået alle relevante resultater, og han ved om det, han leder efter, er der eller ej. Denne research kan tale imod brugen af infinite scroll. Selvom brugeren nemlig ikke nødvendigvis vil bladre samtlige resultater igennem, så har traditionel paginering den fordel, at brugeren kan få en fornemmelse af, hvor stort søgeresultatet er – det er ikke på samme måde muligt med infinite scroll.

TYPE 3: ”Vis flere”

Med den tredje type sidevisning indsættes et link eller en knap i bunden af de først viste resultater. Wupti.com og Coop.dk bruger denne løsning.

Fordelen er tydelig i forhold til infinite scroll, da brugeren her kan se sitets footer under resultaterne og selv bestemme, hvornår og hvor mange resultater der skal vises. Dog giver ”vis flere”-løsningen ikke brugeren et lige så stort overblik over, hvor mange ”sider” søgeresultatet rummer, og altså hvor mange gange, der eventuelt skal klikkes ”vis flere”, inden det ønskede produkt dukker op. Løsningen arver altså det problem, som infinite scroll også har.

Traditionel pagination og ”Vis flere” kan både være placeret for oven og for neden på søgeresultatsiden. Vi anbefaler, at du som udgangspunkt placerer det nederst på siden, hvor brugeren møder slutningen af de viste søgeresultater. Det kan støje en del i toppen, hvor der er brug for pladsen til andre vigtige funktioner.

Screen Shot 2015-08-06 at 10.19.04

I forhold til paginering på smartphones viser vores tests, at brugere foretrækker løsningen med ”vis flere”. Den traditionelle paginering er det svært at ramme rigtigt i, og det er væsentlig lettere for brugeren at kunne klikke ét sted og derpå få vist flere resultater. Let betjening har altså her en tendens til at vinde over fornemmelsen af at have en sikker fornemmelse af, hvor mange resultater, der er.

Vil du vide mere om søgning? Kom til vores gratis morgenmøde 10. september – jeg og mine to kolleger fremlægger resultaterne af de brugertests, vi har gennemført på 8 førende e-handelssites. Tilmeld dig nu

Kategorier: Design, E-handel, UX