10+ dedikerede kampagnemails du kan sende til dine kunder

Jeg har taget et kig på min indbakke og lavet en liste med forskellige typer kampagnemails, du kan sende til dine nyhedsbrevstilmeldte. Der er heldigvis masser af muligheder for at sende simple, men super effektive kampagnemails.

Dedikerede kampagnemails – sælg dig selv, dine produkter, din service

I dedikerede kampagnemails markedsfører du helt specifikke og konkrete nyheder, events, produkter etc. for dine modtagere. Det vil sige, at en dedikeret mail som udgangspunkt kun har et budskab og en primær call-to-action.

Dedikerede mails er ofte spontane i deres udtryk. Dette behøver dog ikke betyde, at de skal sendes spontant – De kan sagtens være planlagt lang tid før udsendelses-tidspunktet. Men med fokus på et enkelt emne, er denne type mails ofte nemmere at sætte op end klassiske nyhedsbreve, hvor alle elementerne skal hænge sammen i en større helhed. Du kan derved hurtigere får mailen afsted til dine tilmeldte og give dem følelsen af at være de første, der får besked om nyheder fra din virksomhed eller dit brand.

Der er masser af muligheder

…for at sende dedikerede mails. Prøv blot at se her, hvilke typer jeg har fundet ved et hurtigt kig i min indbakke:

  • Ny sæson starter
  • Udsalg
  • Event eller happening
  • Nye produkter eller brands i butikken
  • Sidste udkald, fx i forbindelse med udsalg, rabat, eller tilbud
  • Rabatkoder
  • Højtider
  • Konkurrencer
  • Nyheder og events i lokal butik
  • Nye features eller services
  • Jubilæum eller fødselsdag
  • Gratis gave ved køb
  • Tilbud
  • Kundeanbefalinger i forbindelse med konkrete produkter i dit sortiment
  • Udvalgte produkter til den konkrete kunde (recommendations)

Det er vigtigt at du holder de dedikerede mails korte, fokuserede og konkrete. Hold fokus på budskabet, og gør det meget tydeligt for modtageren, hvad næste skridt er og hvordan han eller hun når dertil.

Du har samtidig rigtig gode muligheder for at arbejde med motivation og mersalg i disse mails. Udnyt princippet om urgency og giv brugeren incitamentet til hurtigt at handle på e-mailens budskab.

Eksempler

See it   Love it  Buy it

Pieces reklamerer i denne mail for en ny mulighed for at handle hos dem, nemlig via Instagram. Mailen er opbygget så den udelukkende handler om denne konkrete nyhed og der er altså kun et budskab modtageren skal forholde sig til.

 

Fra kl. 07.00  12 timer   12 tilbud

Et godt eksempel på urgency fra Zalando.dk. Tilbuddet er udløbet på dette skærmbillede, men læg mærke til teksten: “Åbn denne mail hver time og oplev et nyt tilbud med 25% rabat”. Igen er der tale om ét konkret budskab og en meget klar kommunikation omkring dette i mailen.

 

Matas

Denne mail er fuldt ud er dedikeret til det konkrete kundetilbud. Og Matas bruger samtidig også andre virkemidler til at fange modtageren: 1) De bruger modtagerens navn, 2) de fortæller hvor mange point kunden har og 3) de henvender sig fra den lokale butik og skaber sammenhæng mellem deres fysiske og online tilstedeværelse. Læg også mærke til, hvordan Matas gør det helt klart, hvordan modtageren opnår tilbuddet.

 

Screen Shot 2015-07-17 at 13.18.22

Her er det magasinet Vores børn, der reklamerer for en konkurrence. Desværre forsvinder den primære CTA “Deltag her” lidt, da den ligger oven på billedet, men ellers endnu et eksempel på en mail med ét konkret budskab, der ligger op til én konkret handling.

Er der nogle jeg har glemt?

Kan du komme i tanke om andre typer dedikerede mails, som jeg ikke har med på listen?

Så vil jeg rigtig gerne høre fra dig, så min liste kan blive så komplet som mulig. Skriv en kommentar til indlægget nedenfor eller send mig en mail på pgr@vertica.dk.