Test dine konkurrenters sites og vind terræn

Det er nemt at blive betaget eller måske endda forblændet af dine nærmeste konkurrenters e-handelsløsninger og deres funktionaliteter og services. Måske føler du, at det eneste rigtige er, at gøre nøjagtig det samme på dit site, så du ikke ender med at komme bagud i kapløbet. Det er nu du skal bremse dig selv, stoppe op og overveje: Er dine konkurrenters løsninger brugervenlige, er det de rigtige løsninger, hvad virker, hvad virker ikke, passer disse løsninger til dit site og dine kunder?

En af de bedste metoder du kan tage i brug, for at blive klogere på disse spørgsmål, er en tænke-højt test af dine konkurenters sites (og evt. samtidig dit eget). Med en tænke-højt test vil du nemlig finde ud af, hvad der er gode og knapt så gode løsninger for netop dine kunder, i lige nøjagtig din branche, uden at udvikle det mindste på dit eget site.

Der er oplagte fordele ved at teste

Først og fremmest får du indsigt i, hvad dine kunder specifikt har behov for, inden for lige nøjagtig din branche. Det kan være afgørende for dit sites succes at vurdere, hvor branchekonventioner bør overholdes og hvor du kan skabe ekstra værdi med innovative løsninger, der vil forbedre dine kunders oplevelse af dit site og dine services. At overholde branchekonventionerne kan være afgørende for, at dine kunder, så at sige ”orker” at gå i gang med at bruge dit site. Derfor er branchekonventioner en vigtig overvejelse at have med i udviklingen af dit site og dem vil du lære meget mere om, når du tester dine nærmeste konkurrenters sites.

Desuden vil du få indblik i, hvad der rent brugervenlighedsmæssigt virker godt og mindre godt for dine kunder. Observer, hvad deltagerne i testen har udfordringer med og hvad der understøtter succesoplevelser. Du finder også ud af om der er kernefunktionaliteter i form af fx services på sitet, som du også bør implementere på dit eget site, for at imødekomme dine brugere. Eller også finder du ud af at nogle funktionaliteter er fuldstændig unødvendige og spild af tid at bruge kræfter på at implementere.  Det er lige før at denne type observationer er de vigtigste.

Og fordelen over dem alle er, at du ikke selv behøver at bruge tid og penge på at udvikle løsningerne på dit eget site, for at få dem afprøvet. Og du vil samtidig være mere afklaret omkring tilvalg og fravalg af features og ændringer på dit site.

En test af dine konkurrenters sites, kan altså give dig et forspring og en klar fordel, da du kan bruge krudtet på at bygge nye løsninger, der er målrettede og fokuserede fra starten. Senere i processen kan du så teste din egen løsning (igen) og derved hele tiden forbedre den, ud fra det forspring du allerede har skabt i forhold til dine konkurrenter.

Husk: Byg den rigtige løsning i stedet for blot at bygge den rigtigt

Der er mange måder at gøre tingene rigtigt på, ved at udvikle en løsning der fungerer og overholder de generelle konventioner og guidelines for websites og e-handelsløsninger. Men hvis du vil skabe den bedste løsning, så byg den rigtige – altså den løsning der skaber den størst mulige værdi for dine kunder, sådan at netop dit site bliver deres foretrukne, frem for dine konkurrenters. En test af dine konkurrenters sites er en oplagt mulighed for, at blive klogere på, hvordan du kan gøre det helt rigtige for dine kunder.

Sådan kommer du i gang

1.     Udpeg dine tre største konkurrenter.

2.     Planlæg en simpel tænke-højt test.

3.     Inviter 3-5 testdeltagere fra dit kundesegment.

4.     Afhold testen og evaluer de observationer testen giver.

5.     Gør det rigtige, ved at lære af dine konkurrenters løsninger, og designe og udvikle lige netop de features på dit site, som skaber mest værdi for dine kunder og dermed dig.