Undgå tomme søgeresultater

Som en tommelfingerregel må en søgning på dit site med 0 resultater i realiteten aldrig være tom.

0 resultatsiden skal i stedet hjælpe dine (potentielle) kunder med at komme videre på dit site og forhåbentlig finde det produkt eller den information de leder efter. Hvis du intet gør, for at fastholde dine kunder på 0 resultatsiden, vil risikoen for at de forlader dit site til fordel for Google eller dine konkurrenters være væsentlig større.

0 resultater på Coolshop

På Coolshop.dk er der ingen hjælp at hente for brugeren ved en 0 resultat søgning. Brugeren får hverken feedback om den aktuelle søgning eller hjælp til at navigere videre på sitet.

Der er heldigvis en mængde gode råd du kan følge for at lave en god 0 resultatside. Her får du en lille håndfuld.

Undgå 0 resultater

Det bedste er selvfølgelig, hvis du kan undgå søgninger med 0 resultater. Det er dog modigt at regne med at der aldrig vil være en bruger, der foretager så “skæv” en søgning, at en 0 resultatside er overflødig! Samtidig kan det overvejes om det i virkeligheden er en god idé, at prøve at lave søgemaskinen så “intelligent”, at den i alle tilfælde vil kunne oversætte brugerens søgestreng til et relevant søgeresultat. Det der nok i stedet vil ske er, at søgemaskinen på de “skæve” søgninger vil anbefale nogle irrelevante resultater, som også vil få brugeren til at undre sig, rive sig i håret og smutte til Google og lede videre.

Dermed sagt: Du skal gøre din søgemaskine så tolerant som mulig, så den i alle de tilfælde det er realistisk, ikke returnerer et 0 resultat. Det vil sige at den skal kunne håndtere stavefejl, tastefejl, tegn og synonymer. Derved vil brugerne langt hen ad vejen få relevante resultater og undgå at møde din 0 resultatside.

Feedback om søgningen

Når dine kunder rammer din 0 resultatside, bør du hjælpe dem med at identificere, hvor fejlen måske er opstået. Gør dette med tydelig feedback om den søgning der netop er foretaget.

  • Fortæl at der ikke er fundet nogle resultater der matcher søgestrengen.
  • Skriv søgestrengen som en del af denne feedback.
  • Gem søgestrengen i søgefeltet, så brugeren kan vende tilbage til den og fx. selv opdage en stavefejl og rette søgestrengen til.

Se fx hvordan Coop.dk gør dette:

Coop 0 resultat

Hjælp til at komme videre

Ligeledes er det vigtigt, at du giver brugeren mulighed for at komme videre på dit site fra den tomme søgning, ved at præsentere forskellige veje, brugeren kan fortsætte ad.

Du kan komme med forslag til lignende søgestrenge, der vil give resultater med en ”mente du”-funktion. Du kan også give lidt tips til forbedring af søgningen, ligesom det ses hos Coop.dk ovenfor.

Derudover er det også oplagt, at du lægger et ekstra søgefelt ned på siden, sammen med hjælpe-funktionerne. Derved får kunden både feedback, hjælp og muligheden for at søge videre, med det samme.

Inspiration og produkter

Ud over disse elementer, som fokuserer på selve søgningen og den indtastede søgestreng, kan du også præsentere brugeren for andet indhold på din 0 resultat side. Der er ingen argumenter for at din 0 resultatside skal være mindre sælgende end dine øvrige sider, når blot du sørger for at give kunden god og tydelig feedback om det manglende søgeresultat, som det primære på 0 resultatsiden.

Se fx hvordan Zalando.dk præsenterer andre indgange til deres katalog og produkter nederst på 0 resultatsiden:

zalando 0 resultat

Zalando.dk giver først og fremmest brugeren feedback om søgningen i toppen af 0 resultatsiden og der er tilføjet endnu et søgefelt, så kunden let kan prøve at søge igen. Dernæst vises forskelligt indhold, først indgange til de to kategorier “Dame” og “Herre”, hvorigennem kunden kan prøve at browse sig frem til det ønskede produkt. Og derudover kommer Zalando med en række populære produkter, højest sandsynligt udvalgt med udgangspunkt i den konkrete kundes hidtidige adfærd på sitet. Sidst men ikke mindst ligger der også et ekstra motiverende element på 0 resultatsiden, nemlig sign up til nyhedsbrevet, med en 100 kroners rabatkupon. Dette kan være med til at fastholde brugerene på sitet, efter en 0 søgning.

Næste skridt

Tag et kig på din 0 resultatside og vurder om du gør nok for at fastholde og motivere dine kunder til at lede videre på dit site. Og husk derudover at du generelt bør have fokus på din søgnings tolerance. Der er ingen grund til at dine kunder skal møde et 0 resultat, hvis du kan give dem det rigtige med det samme. En start er at tage et kig i dit sites søgelog og se på de søgestrenge der har givet 0 resultater. Du vil sikkert opleve at nogle af dem afspejler klassiske og simple stavefejl eller synonymer, som du kan håndtere. Ved at analyser din søgelog i Google analytics vil du også få et billede af tendenser i brugerne søgeadfærd.

Et godt eksempel på dette er NN markedsdata. Deres søgelog indeholdt et stort antal søgninger på cvr-numre, som alle resulterede i 0 resultater. Deres take på dette blev et tilbud om at prøve deres Navne Numre service 5 dage gratis.

nn-markedsdata

Vil du vide mere om søgning i e-handel?

Download vores gratis e-bog: User experience guidelines til søgning i e-handel. 

Her har vi samlet en række grundlæggende anbefalinger og guidelines til søgning i e-handelsløsninger, både på mobil og desktop.

Læs blandt andet om:

  • Søgefeltet
  • Auto-suggest
  • Søgeresultatsidens forskellige elementer
  • Facetteret søgning og brug af filtre
  • Søgeresultatets indhold
  • Tomme søgeresultater

Download din e-bog her1

Samtidig kan du tilmelde dig vores morgenmøde om søgning i e-handel. Morgenmødet tager udgangspunkt i to emner:

  • De bedste usability-tips til en god søgemaskine
  • Når forretnings- og brugerbehov møder teknikken

Læs mere og tilmeld dig på vores hjemmeside.

Kategorier: E-handel, UX

Tagged as: , , ,