Er dit søgefelt tolerant?

Selv veluddannede brugere staver og taster forkert i dit søgefelt. Denne realitet betyder, at din søgemaskine bør være tolerant over for mange varianter af det samme ord.

Du kan undersøge dit søgefelts tolerance på flere måder – Jeg har selv gode erfaringer med de følgende.

Brug dit sites søgelog

Sørg for at tracke søgningen på dit site i for eksempel Google Analytics eller hav adgang til søgeloggen et andet lettilgængeligt sted. Dette giver dig et unikt indblik i, hvordan brugerne anvender søgning på dit site. Du kan endda se, hvorvidt konverteringen er bedst blandt brugere, der søger, eller brugere der ikke søger.

Der er to steder, du kan starte med at kigge:

  1. Først og fremmest skal du se på de mest brugte søgeord, gerne en gang om måneden.
  2. For det andet skal du se på de mest brugte søgeord, der resulterer i et tomt søgeresultat.

Hvis du ser på disse to parametre, kan du nemt spotte, om der er behov for at booste søgeresultaterne nye steder for at give dine brugere, hvad de søger.

Det, du skal se efter, er eksempelvis, hvilken type ord søges der på:

  • søges der på produktnavne, produkttyper, brand, er der mange navneord eller tillægsord?
  • er der noget som stikker ud blandt resultaterne?

Når du har dannet dig et billede af, hvordan brugerne søger, skal du genskabe søgningerne og se, hvilke resultater, de giver. Prøv dem selv af, se hvad der dukker op, og vurder om resultatet er fyldestgørende eller om der er mulighed for forbedringer.

Tænke-højt tests

En anden måde at undersøge tolerancen på, er ved at inddrage brugere fra din målgruppe. Dette kan du gøre med en tænke-højt-test, hvor du ser brugerne udføre søgninger på dit site.

I vores tænke-højt-tests her hos Vertica.dk, har vi blandt andet observeret disse ”drilske” søgninger:

  • Brugeren søgte på ”moccamarster”. Søgemaskinen burde selv søge på ”moccamaster”.
  • Brugeren søgte på ”iPad/simkort”. Søgemaskinen burde understøtte skråstreger (evt. ignorere dem) og ”simkort” burde være et synonym for den iPad, der går under den officielle betegnelse ”iPad wifi + cellular”
  • Brugeren søgte på ”Nike” men ledte efter en ”Nike-kasket”. Brugerne er fra Google vant til så god en relevansalgoritme, at de søger ”urimeligt” bredt og med få ord. Det stiller krav til din egen relevansalgoritme.
  • Brugeren søgte på ”klage”. Søgemaskinen burde inkludere siden for ”kundeservice” og den burde have ordet ”klage” tilkoblet som synonym.

Du kan undersøge tolerancen med en klassisk tænke-højt test. Fordelen er her, at dine observationer ikke kun er indsnævret til at handle om tolerance. Du vil med sikkerhed også få andre brugbare observationer ud af testen, som kan forbedre dit site.

Hvis du primært er interesseret i selve din søgnings styrker og svagheder i forhold til relevans og tolerance, er det også en mulighed at følge min kollega Jens Hofman Hansens guidelines: Sådan brugertester du søgemaskinen på dit website. Jeg har endnu ikke selv afprøvet metoden, men måske den lige er det du står og mangler!

Vil du vide mere om søgning i e-handel?

Så kan du få meget mere at vide i vores e-bog: User experience guidelines til søgning i e-handel.

Du kan downloade bogen gratis på vores hjemmeside vertica.dk.

Download din e-bog her1

Samtidig kan du tilmelde dig vores morgenmøde om søgning i e-handel. Morgenmødet tager udgangspunkt i to emner:

  • De bedste usability-tips til en god søgemaskine
  • Når forretnings- og brugerbehov møder teknikken

Læs mere og tilmeld dig på vores hjemmeside.