E-bog: User experience guidelines til søgning i e-handel

E-bog om søgningVi har analyseret og testet os frem til de vigtigste user experience guidelines, du skal kende til, når du arbejder professionelt med søgning på dit e-handelssite.

Resultatet er samlet i e-bogen User experience guidelines: Søgning i e-handel, som du nu kan downloade på vertica.dk.

Resultater fra tænke-højt tests og eksempler fra 8 kendte e-handelssites

I e-bogen beskriver vi de faldgruber, du skal passe på, og giver dig anbefalinger til, hvordan du optimerer dit sites søgning. Vores råd og anbefalinger er baseret på grundig research bestående af ekspertgennemgang og ikke mindst systematisk udførte brugervenlighedstests. Samtidig inddrager vi vores erfaringer med søgning fra de mange e-handelsløsninger, vi har været med til at udvikle.

Skab optimal søgning på dit site

I bogen kan du læse en række detaljerede anbefalinger og guidelines til, hvordan du skaber en optimal søgeoplevelse på dit site, både på desktop og mobil.

Læs blandt andet om:

  • Søgefeltet
  • Auto-suggest
  • Søgeresultatsidens forskellige elementer
  • Facetteret søgning og brug af filtre
  • Søgeresultatets indhold
  • Tomme søgeresultater

Disse anbefalinger og guidelines til søgning udspringer af 5 grundlæggende søge-emner, som vi mener du bør have fokus på:

#1: Søgeresultatets relevans

Din søgning har ingen værdi, hvis ikke den præsenterer dine kunder for relevante søgeresultater. Vores brugervenlighedstests viser at 82% af brugerne kun ser første side af søgeresultatet. Dukker det ønskede produkt ikke op her, kan det betyde et salg mindre for dig.

#2: Søgningens udformning og design

Dit søgefelt og søgeresultatsiden bør designes, så de lever op til kundens forventninger. Følg konventionerne og vurdér, hvordan du bedst muligt kan promovere søgningen. I vores tests så vi brugere, der ikke kunne finde søgefeltet, simpelthen på grund af et alt for underspillet grafisk design.

#3: Facetteret søgning

Facetteret søgning er efterhånden blevet et must inden for e-handel, især når der er tale om store varekataloger med et bredt udvalg af produkter. Men udformningen af facetterne og de filtre, som brugeren anvender til at spore sig ind på et relevant produkt varierer, og brugervenligheden er ikke altid i top. Det er derfor vigtigt, at du gennemtænker den facetterede søgning grundigt ved implementering og følger de konventioner, der findes på området.

#4: Tolerance i søgning

Din søgning bør håndtere det, som kunden indtaster i søgefeltet: stavefejl, synonymer, tegn. Sørg for at din søgning matcher dine kunders verdensbillede. Hjælp eksempelvis dine brugere på vej med en auto-suggest (type-ahead) funktion. For brugerne i vores tænke-højt-tests var den en stor hjælp og i alt 30% af alle søgninger blev foretaget ved aktiv brug af auto-suggest.

#5: Håndtering af tomme søgeresultater

Det vigtigste ved en ”tom” søgning er, at den ikke er tom, men i stedet motiverer brugeren til at blive på sitet og lede videre efter det ønskede resultat. Brugerne i vores tænke-højt-tests var meget lidt villige til at bruge tid på at læse, hvad der stod på 0-hit-siden. Det bedste middel mod 0 hits er derfor at optimere din søgemaskine imod at 0 hits aldrig bliver tilfældet.