Øg salget i din webshop

Jeg holdt for nylig en præsentation med titlen “øg salget i din webshop”. Det var et oplæg der tog udgangspunk i konverteringsoptimering frem for udvikling af helt nye features eller totale redesigns. Her kan du læse, hvad jeg fortalte om.

Langt hen ad vejen handler disciplinen “at øge salget i din webshop” om at have en metodisk tilgang til sit arbejde med optimeringen. Vi designer alle efter nogle konventioner, dvs. efter hvad der er best-practice og hvad andre gør godt. Men det kan ikke stå alene – når du driver en webshop skal dens design passe til lige præcis din forretning og dine kunder – i hvert fald hvis du vil have optimalt udbytte.

Tænke-højt-tests giver dig indsigt
Det er meget vigtigt at sige, at konverteringsoptimering handler om meget mere end splittests. Split-tests er kun en enkelt metode af mange og det er ikke sikkert, at du får mest profit ud af at anvende netop denne metode.

Grundlæggende handler konverteringsoptimering om, at du via en metodisk tilgang så effektivt som muligt skal få indsigt i dine brugeres adfærd og behov således at du kan omsætte denne viden til et design, der konverterer godt og i sidste ende giver dig størst mulig profit.

Tænke-højt-tests vil jeg fremhæve som en metode der er meget effektiv til netop at afdække adfærd og behov. I en tænke-højt-test har du typisk kun 5-6 brugere til at afprøve din webshop, og du har én session med hver af dem. På sådan en testdag oplever man typisk, at der kommer meget få overraskelser sidst på dagen ved den 5. og 6. bruger. Hvis du har tanker om at inddrage flere brugere i tænke-højt-tests, er det langt mest effektivt at tage dem ind som testpersoner i en helt ny iteration i projektet efter at du først har udbedret de ting, som du fik identificeret indledningsvist med 5-6 personer.

Tænke-højt-tests hjælper dig også til at afprøve, om det design, som du eller dit webbureau har lavet så konventionelt og dermed gennemskueligt som muligt faktisk viser sig at virke – meget ofte afsløres det, at et design ganske vist er inspireret af etablerede konventioner for brugervenligt design – men så små ting som f.eks. en uheldig navngivning af et menupunkt eller en knaps tekst resulterer i, at mange brugere slet ikke kan finde det, de leder efter. Din viden om, hvad der virker for netop dine brugere og kunder i netop din kontekst bliver altså virkelig kvalificeret i en test som denne.

Test det eksisterende websites, konkurrenternes websites og prototyper/wireframes
Jeg kan i øvrigt varmt anbefale at teste dit eksisterende website også selvom du planlægger en total relancering. Hvis du tester det eksisterende vil du nemlig typisk få værdifuldt input til hvad der faktisk virker (det er der nemlig ofte mange ting der faktisk gør!) og dermed skal bevares. Du finder også ud af små og store usability-katastrofer som du skal navigere udenom i dit kommende projekt. I Vertica har vi desuden fra tid til anden haft stor effekt af at brugertest konkurrent-websites – det kan giver masser af gode ideer og inspiration. Ved også at teste wireframes/prototyper af ting, der endnu ikke er programmeret, sørger du for at opdage brugerproblemer allerede inden det er for sent eller for dyrt at rette til – her er det ikke svært at forstå, at pengene på en brugertest er godt givet ud.

Split-tests skal være i værktøjskassen
Splittests skal selvfølgelig nævnes som metode, når det handler om at øge salget i din webshop. Det er til tider ret overraskende ting, der kan give udslag i mersalg. Splittests kommer i spil når du er i tvivl om, hvilket design, der virker bedst. Tænk f.eks. på tvilvstilfælde som:

  • Skal dine relaterede produktanbefalinger f.eks. ligge til højre for produktet eller nedenunder?
  • Er din læg-i-kurv-knap tydelig nok eller ser den inaktiv ud?
  • Virker den ene eller den anden formulering bedst i den kampagne, som du præsenterer på forsiden af dit website?

Med en splittest, hvor de to variationer præsenteres for forskellige brugere i den samme tidsperiode, fjerner du al tvivl om, hvad der fungerer bedst. Du kan fx aflæse direkte på den gennemsnitlige ordrestørrelse eller antallet af ordrer, hvilken variation der er det mest effektive design. Du får ofte hypoteser i dine tænke-højt-tests til, hvilke splittests der er mest potente. Ved at gennemføre splittests er det ikke usædvandligt, at du kan hæve din omsætning både ét- og to-cifrede procenttal. Og hvis ikke din split-test viser sig at øge omsætningen kan den om ikke andet have tjent til at afsikre, at du ikke ændrer en velfungerende løsning til noget, der giver ringere omsætning.

Det er svært at opsummere et mundtligt oplæg som dette i et kort blogindlæg – hvis du kunne tænke dig at få en præsentation eller en dialog der omhandler det at øge salget i din webshop, så er du meget velkommen til at tage fat i mig på tlf. 22569397.

Her kan du se de slides, jeg anvendte i min præsentation:

Kategorier: Design, E-handel, Forretning