Tre e-commerce trends 2015

2015 er skudt i gang og det er derfor nu tid til igen at se på hvilke ecommerce trends der bliver dominerende i det nye år.

#1 Content marketing

Content marketing vil i det kommende år få endnu mere fokus på at supportere brugerne og ikke kun fokusere på at formidle din virksomhed eller dit produkt. Der vil i endnu højere grad være fokus på elementer som beskrivelser, guides, blog-indlæg, infographics og videoer der kan hjælpe dine brugere samtidig med at de bringer dem tættere på din virksomhed.

Det øgede fokus på indhold står samtidig godt til Googles nye algoritme opdatering Panda, Penguin og Hummingbird hvor fokus på brugerne og værdibaseret indhold vægter langt højere end tidligere.

Sådan gør du: Find to til tre kanaler, og skab og test herefter dit indhold i disse kanaler. Lad os tage et konkret eksempel ift. Pinterest. Har du f.eks. et bageri kan du her pinne lækre opskrifter og linke til din blog, pinne omkring sundhed og pinne om smukke anretninger.

blog3 blog2

Hvis vi ser på instagram kan det benyttes til at vise dine daglige processer, som f.eks. hvor du henter melet – det kan skabe samhørighed med dine brugere og byde dem med om bag facaden. Instagram er i særdeleshed velegnet hvis man arbejder med produkter der gør sig godt visuelt, som f.eks. mad, design, interiør og skønhedsprodukter.

blog1

#2 Omnichannel

Omnichannel vil for alvor få sit indtog i 2015 og det vil ikke længere kun være de allerstørste kæder der arbejder seriøst med begrebet. Oplevelsen for kunden bliver bedre når der er samspil mellem de online og fysiske butikker. De to vil supplere hinanden i højere grad og kunden vil derfor heller ikke opleve skellet mellem de fysiske og online butikker som så stort.

Hvis du vil se nogle af de gode eksempler på omnichannel kan du finde nogle her: http://multichannelmerchant.com/must-reads/5-excellent-examples-omnichannel-retailing-done-right-14052014/. Af gode danske eksempler kan blandt andet nævnes Bolia og Matas.

#3 Den overraskende gode service!

At shoppe og forlade butikken med din vare med det samme har altid været den fysiske butiks fordel. Men med forbedrede muligheder for hurtig og billig fragt er det ved at være fortid. Opgaven er derfor nu at overbevise kunderne om det at røre og føle varerne samtidig med at der skal gnubbes albuer med de øvrige handlende ikke er at foretrække. Derimod skal der mere fokus på bekvemmeligheden ved at shoppe hjemmefra – men i særdeleshed mere fokus på billig og effektiv fragt samt returnering. Det er også tilladt at være kreativ. Som eksempel kan nævnes webshoppen ”Me and the met” der har én-times levering i København. Og de tager gerne flere størrelser med til dig og venter mens du prøver dig frem til den helt rigtige størrelse eller model.

Hvis timelevering ikke er en mulighed kan du fokusere mere på at benytte personlige online-shoppere, som de eksempelvis gør på netaporter, eller høste de lavthængende frugter – som altid at huske at vedlægge en returseddel, have gratis fragt, og stå for alt hvad der har med logistik at gøre, så det ikke er noget dine kunder skal bøvle med.

Kategorier: Uncategorized