“Burgermenuen” – en standard i fremspiring

Ikonet med de tre streger (også kaldet “burgermenuen”, fordi man kan se den som to boller og en bøf) som vi bl.a. kender fra Google, Facebook og YouTube, har vundet indpas hos mange af de mobile netbutikker, vi gennemgik i sommeren 2014: Halvdelen af alle sites anvender en burgermenu med de tre velkendte streger. Vi ser også en tendens til, at burgermenuen har vundet indpas flere steder end i 2013.

burgermenu

Mange brugere har allerede taget ikonet til sig fra andre sites – men vær opmærksom på, at menuen ikke er et “vidundermiddel” – information som lægges i denne menu vil som regel blive opfattet som sekundært, dvs. menuen bliver i værste fald helt overset.

Genkendelighed skaber tryghed, og derfor er det vores anbefaling, at bruge ikonet til navigationsmenuer på mobile enheder. Hvorvidt ikonet skal suppleres med en label som Kaufmann gør det herunder, afhænger både af din målgruppe, og ikke mindst hvor mange ikoner, du har i spil i headeren på samme tid.

Screen Shot 2014-08-05 at 10.01.04Kaufmann benytter labels, der fjerner noget af tvivlen om, hvad ikonerne betyder.

Screen Shot 2014-08-05 at 10.02.21
Stylepits design af burgermenuen er meget enkelt og helt konventionelt.

Screen Shot 2014-08-05 at 10.02.39

Nikes mobilsite er stilrent, men det er tvivlsomt, om brugerne er i stand til at skelne, hvad de forskellige ikoner betyder – der er pludselig så mange, at man kommer i tvivl om, hvad der betyder hvad.

Pas på med at bruge burgermenuen på desktopsites
Burgermenuen er blevet så populær i designkredse, at den nu også vinder indpas på desktopsites. Det skal du være meget varsom med – du forpasser nemlig chancen for at udnytte al den plads, som brugeren har på en desktop-skærm – og herved er der stor risiko for, at de aldrig opdager vigtige navgationselementer. Husk på, at burgermenuen i første omgang blev indført på mobiltelefonen pga. den yderst begrænsede skærmplads – det problem kæmper vi ikke med på store skærme. Nielsen Norman Group har benævnt burgermenuen på desktopsites for “one trend to avoid” og usabilityeksperten Steven Krug har meget rammende døbt begrebet sammen med indsnigelsen af andre mobile designelementer på desktopsites for “mobile to desktop creep“.

Har du lyst til at vide mere? Hent hele rapporten Standarder og trends i mobil e-handel 2014.

2 Comments »

  1. DSB (på dsb.dk) har faktisk lavet hele deres desktop-site om til et overdimensioneret mobil-site, inkl. burgermenu. Designet er pænt, men desværre er der alt for meget – både menuer og reelt indhold – der er skjult pga. denne overdrevne mobil-inspiration (for at sige det pænt).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s