Salg, ikke marketing, skal bestemme indkøbskurvens udseende

Zalando har på deres mobilsite i 2014 udskiftet deres stærkt brandede tøjæske til fordel for et stykke ikon-grafik, der på bedre vis skal agere genvej til “indkøbskurven”. Men det nye ikon er stadigvæk højest ukonventionelt og svært genkendeligt. Selvom vi med analytiske briller let konkluderer, hvor man finder “indkøbskurven”, kan det ikke anbefales at være kreativ på denne måde – basale interaktionselementer, der er afgørende for omsætningen, bør følge konventionerne, med mindre du har ekstremt gode argumenter.

I Verticas gennemgang af 40 mobile e-handelssites viser det sig, at kurvens placering i høj grad følger konventionerne fra desktop ved at være placeret i øverste højre hjørne. Det er stærkt tilrådeligt at følge så stærk en konvention, da der ellers er risiko for at miste kunder.

Der er stor forskel på, hvordan selve adgangen er udformet. I visse tilfælde er det tydeligt, at marketingsafdelingen til tider får lidt for meget at sige – men der er også tegn på, at de forskellige netbutikker går imod lettere aflæselige og mere konventionelle ikoner for indkøbskurven. I Zalandos tilfælde er der dog et stykke vej endnu, for selvom den tøjæske  er skiftet ud med et ikon, ligger det stadig langt fra den konventionelle indkøbskurv eller indkøbsvogn, som ses på flertallet af sites med e-handel.

Screen Shot 2014-06-30 at 14.06.34

 

H&M er endnu et eksempel på, at man har prøvet at være kreativ:

Screen Shot 2014-07-01 at 14.26.47

Til venstre har HM lavet deres eget ukonventionelle alternativ til en “burgermenu” og til højre findes en ukonventionelt udført “kurv” i form af en indkøbspose. Selvom H&M’s butikskunder får varerne med i en indkøbspose, kan vi ikke regne med, at de drager den parallel, når de handler online. Den potentielle forvirring bliver kun værre af, at begge funktioner indeholder H&M’s logo. Hvilket funktion er egentlig beregnet til hvad?

Mobile webshops som Crate&Barrel og Gilt er eksempler på en langt mere konventionel tilgang, hvor der ikke er risiko for forveksling eller misforståelser – og brandingen bæres fint igennem af logo og farvevalg. Så marketingafdelingen bør også være tilfreds.

Screen Shot 2014-07-01 at 14.29.26

Verticas anbefaling er at bruge indkøbsvognen som ikon, da det er en konvention, de fleste kender. I få tilfælde mener vi fint indkøbskurven kan bruges – fx ved salg af dagligvarer, hvor referencen er nær – og frem for alt fordi indkøbskurven også er godt udbredt på mange sites, man som e-handlende støder på.

Screen Shot 2014-07-01 at 14.31.06

Har du lyst til at vide mere? Hent hele rapporten Standarder og trends i mobil e-handel 2014

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s