Responsivt design er endnu ikke mainstream i e-handel

I vores nylige gennemgang af 40 mobile e-handelssites, har vi identificeret, hvor mange af de pågældende sites, der anvender responsivt design. Det er ikke overvældende mange, men der er dog en tendens at spore.

I vores gennemgang af de 40 sites sidste sommer, var der kun et enkelt site (billund-airport.dk), der var opbygget efter princippet om responsivt design, hvor man f.eks. arbejder med flydende grids og fleksible billeder for at tilpasse sitet den skærmstørrelse, som brugeren anvender.

Ikke-responsivt er stadig stærkt dominerende

Med megen snak om responsivt design, kunne man så forvente, at der i vores optælling i 2014 var et overvældende flertal af responsive sites. Men det er ikke tilfældet. Kun 6 sites ud af de 40 er responsive. 4 af de undersøgte sites fra 2013 (designdelicatessen.dk, saxo.com, toysrus.dk, aarstiderne.com) er blevet omlagt til responsivt design, og et enkelt (wupti.com) er nyt i undersøgelsen, hvorfor vi ikke har kunnet spore om det allerede var responsive i 2013. Optællingen viser altså, at der er en tendens til at eksisterende sites faktisk omlægges til responsivt design – men det er ikke en udvikling, der går ret hurtigt.

Trægheden i udviklingen skyldes ganske givet, at det er et stort arbejde (det koster penge!) at omlægge sit site til responsive design, så det er naturligvis ikke noget, man gør fra den ene dag til den anden – business casen er der ikke nødvendigvis. Mange e-handels-sites er desuden relativt komplicerede i deres opbygning, og tilpasningen til smartphone kan være skræddersyet i mindste detalje for at opnå den helt optimale visning. Det kan være med til at komplicere og forsinke en omlægning til responsivt design.

Helt anderledes forholder det sig måske, hvis du skal til at etablere et nyt e-handels-site eller starte forfra – her kan argumenterne for responsive design meget vel være så gode, at du ender med et responsivt design.

Har du lyst til at vide mere? Hent hele rapporten Standarder og trends i mobil e-handel 2014

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s