Standarder og trends i mobil e-handel 2014

40 sites gennemgået på 28 parametre – 113 ajourførte illustrationer

I sommeren 2013 undersøgte vi 40 mobile e-handessites. Hensigten var at spore de interfacekonventioner og -standarder, der tegner sig for mobil e-handel. Dette researcharbejde er nu ført ajour med en gennemgang af samtlige sites i sommeren 2014.

2014: ENDNU TYDELIGERE STANDARDER I MOBILT DESIGN

WhitepaperI 2013 viste undersøgelsen tydeligt, at mobil e-handel trækker på mange af de kendte konventioner fra desktoppen. Men med væsentlig mindre skærmplads til rådighed, er der også opstået nye standarder for, hvordan kendte udfordringer løses på mobilen. Der tegner sig i 2014 et generelt billede af mere velgennemført og konventionspræget mobildesign på de 40 sites. Der er så at sige større enighed om, hvordan forskellige elementer bedst udformes. Flere af de sites, vi har genbesøgt, er i det forgangne år blevet opdateret, og rummer i dag mange af de elementer, vi oprindeligt beskrev som begyndende tendenser. Det vil sige, at der er en stor stabilitet i, hvordan e-handelssites på den mobile platform bygges op ifht. et utal af elementer såsom header, forsidedesign, kategorisider, indkøbskurv, menuer og adskillige interaktionsdetaljer, hvilket du kan læse meget mere om i vores opdaterede rapport.

Vores 2014-gennemgang bekræfter os i, at det er vigtigt at kende til de gældende konventioner og standarder.

DE NYESTE TENDENSER

På trods af den store stabilitet er der som sagt også sket ændringer. Udviklingen ses primært på de følgende områder:

Burgermenuen (tre vandrette streger):

Bruges på 50% af de undersøgte sites. Dette er en væsentlig stigning siden 2013, hvor ikonet optrådte mere sporadisk.

Off-canvas navigation:

Har vundet bredere indpas og bruges på forskellige måder. Typisk som primær navigation i samspil med burgermenu-ikonet, hvor begge er placeret i venstre side af skærmen.

Filtrering og sortering:

Flere sites benytter sig nu af en selvstændig side til filtre. Samtidig bruger 50% af alle sites styresystemets indbyggede ”picker” i forbindelse med sortering. Dette er en væsentlig stigning siden 2013.

Læg-i-kurv-knapper:

Placeres i stadig stigende grad over skærmfolden, så den er umiddelbart synlig ved sidens indlæsning. Der er ikke blot tale om, at de mobile skærme er blevet større – produktdetaljesiderne er også i stort omfang redesignet for at få læg-i-kurv-knappen i fokus.

Gennemførte mobilsites:

I 2013 stødte vi på flere mobilsites der sprang til desktop-layout ved f.eks. check-out og brugeroprettelse Disse problematikker er vi ikke stødt på i 2014.

Download rapporten og bliv opdateret på mobile e-handelskonventioner anno 2014.

3 Comments »

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s