Sådan tester du oplevelsen af det grafiske design på dit website

Her får du en metode til at afgøre, hvilket grafisk design, du skal vælge i et webprojekt, hvis du har muligheden for at vælge imellem flere udkast. Efter at vi i Vertica sammenlignede to forskellige grafiske designs, var vi ikke i tvivl om, hvilket design, der var bedst.

Oplevelsestest: Afgør, hvilket grafisk design, der rammer bedst

Netop fordi vi her arbejder med følelsesmæssig respons, kan det være svært at afgøre, hvilket grafisk design, der er bedst. Vi vil nemlig gerne kunne baserere vores beslutning på meget få personers “jeg synes” eller “jeg kan lide”.

Vertica har netop hjulpet Tress med at lancere ny webshop med sports- og aktivitetsudstyr af høj kvalitet. I dette projekt indgik også udarbejdelsen af et nyt grafisk design. Men inden vi brugte ressourcer på at indarbejde et helt nyt design, ville vi påvise, at det var bedre end det oprindelige.

Vi inddrog derfor en stor gruppe af Verticas medarbejdere i det, vi med et fint ord kunne kalde en komparativ associationstest. Man kan også blot sige, at medarbejderne på en struktureret måde gav deres umiddelbare mening til kende for to forskellige grafiske designs.

Da folk gik fra frokost, tilkendegav de deres indtryk af det eksisterende og det nye grafiske design. For at hjælpe meningstilkendegivelsen på vej, skulle medarbejderne blot sætte krydser på uddelte ark med tillægsord.

Det er svært at sætte ord på en oplevelse. Så giv respondenterne en liste at sætte krydser på.

Det er svært at sætte ord på en oplevelse. Så giv respondenterne en liste at sætte krydser på.

Sådan så det ud, da da de to designs blev vurderet. I alt 32 deltagere evaluerede de to forskellige designs. Ingen af de deltagende medarbejdere var klar over, hvilket design, der var det nye.

Sådan så det ud, da da de to designs blev vurderet. I alt 32 deltagere evaluerede de to forskellige designs. Ingen af de deltagende medarbejdere var klar over, hvilket design, der var det nye.

Her kan du se de to forskellige designs, som blev vurderet:

De evaluerede designs (klik for at zoome)

De evaluerede designs (klik for at zoome)

Entydige resultater

Det nye design blev entydigt betragtet som mest attraktivt. I en grafisk optælling af ord, der fik 5 eller flere stemmer, så resultatet således ud:

Det eksisterende design blev primært betegnet med ord som: kedeligt, traditionelt, gammeldags og klassisk. Det nye design blev betegnet med ord som: moderne, overskueligt, indbydende, kvalitet, sporty og forståeligt. Det var herefter ikke nogen svær beslutning at gå videre med det nye design!

Det eksisterende design blev primært betegnet med ord som: kedeligt, traditionelt, gammeldags og klassisk. Det nye design blev betegnet med ord som: moderne, overskueligt, indbydende, kvalitet, sporty og forståeligt. Det var herefter ikke nogen svær beslutning at gå videre med det nye design!

Brug metoden – men husk på svaghederne

Hvis du kommer til at stå i en lignende situation, hvor du skal vurdere to forskellige designs, og der måske er spredte holdninger f.eks. i projektteamet eller organisationen til, hvilket design man skal vælge – så overvej en oplevelsestest som denne. Der er dog to ting du skal være opmærksom på:

  • Du skal selvfølgelig overveje, hvem du benytter i vurderingen af designet – i dette tilfælde anvendte vi f.eks. ikke brugere fra kernemålgruppen – men vi vurderede, at vi alligevel ville få brugbare resultater. Det er ikke næødvendigvis tilfældet i din situation.
  • Du skal også overveje, om det kan være mere givtigt at gennemføre en tænke-højt-test – det kan sagtens være, at de to grafiske designs er så forskellige, at de ikke kun påvirker brugerne forskelligt på det emotionelle plan. De kan netop vise sig at have vidt forskellige konsekvenser for brugbarheden af dit website (og dermed indtjeningen). Så pas på ikke at fokusere ensidigt på den emotionelle vurdering – det er alt andet lige altid af højeste vigtighed for brugerne og din forretning, at den helt basale brugervenlighed (og ikke kun det grafiske look) er i top.

Vurdér selv – besøg det nye website for TRESS.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s