E-commerce trends 2014

Når der tages hul på et nyt år er det for mange tidspunktet hvor vi ser tilbage på hvad der er sket i året der er gået og tænker på hvad det nye år mon vil bringe med sig. I dette blogindlæg vil jeg kigge ind i krystalkuglen og se på hvilke trends der tegner til at blive de største inden for e-handel i 2014.

Mobilen op af lommen
Den mobile e-handel var allerede i 2013 spået en enorm fremgang (læs her hvordan det gik) og i 2014 vil endnu flere kunder handle fra deres mobiler og tablets. I 2014 bliver det derfor kun endnu vigtigere at have optimeret sine sites til mobile devices og have et købsflow der understøtter brugen af touch. Du kan læse meget mere om hvordan du opnår en bedre oplevelse for touchpad og mobil-brugere her.

Klubber, point og rabatter
I og med at mange kunder føler sig mere og mere sikre i at handle på nettet bliver de også mere modige og går derfor ikke længere kun efter den butik de kender men i endnu højere grad efter de steder hvor de opnår den billigste pris, bedste service, eller noget helt tredje. Det bliver derfor sværere for den enkelte webshop at få kunderne til at vende tilbage gang på gang. Derfor vil kundeklubber og loyalitetsprogrammer i 2014 få en endnu større betydning end hidtil. Online såvel som offline.

Big Data – det (nye) sort
2014 vil uden tvivl blive året hvor alt den ”big data” som bl.a. webshops opsamler for alvor vil blive sat i spil. Big Data kan blandt andet hjælpe med at forudsige købstrends, personalisere den enekltes online shopping oplevelse og skabe en generelt bedre forståelse for ens marked.  Den større indsigt skulle gerne gøre mulighederne for at engagere forbrugerne og få dem til at konvertere, endnu bedre.

Samtidig kan Big Data være med til at give kunderne en bedre brugeroplevelse og funktioner som at gemme favoritprodukter, uproblematiske købsflow og anbefalinger baseret på browsing-vaner vil blive noget af det som kunderne vil være forvente med ved udgangen af 2014.

En gammel kending – de sociale medier
Det er blevet mere og mere almindeligt at fortælle om de produkter vi har købt, dem vi ønsker os allermest, vores yndlignsprodukt lige nu eller vores all time værste køb. Det er derfor nu endnu vigtigere at være til stede på de sociale medier hvor dine kunder er. Men husk – det giver kun værdi at være hvor De er og ikke nødvendigvis om at være alle steder.

Seo – hvis du ikke bliver fundet findes du ikke
Det er sagt føt men kan ikke siges nok. Seo bliver om noget andet det vigtigste i 2014. Hvis du ikke bliver fundet af dine kunder eksisterer du ikke. Forestil dig at placere et stort og lækkert shoppingcenter midt ude i en skov men ikke fortælle nogen hvor det ligger og hvordan man kommer derhen. Undersøgelser viser at det er de tre øverste i google der får den primære trafik og det gælder derfor i 2014 om at producerer det mest relevante indhold, de flotteste billeder og brugbare videoer. Det unikke indhold vil komme endnu mere i fokus så det gælder om at være kreativ.

Hvorvidt forudsigelserne vil holde, og om dronerne virkelig vil gøre deres indtog må vi vente og se – men spændende bliver det i hvert fald!

Kategorier: E-handel

Tagged as:

2 Comments »

  1. Har i ikke hørt det? Traditionel SEO døde i starten af 2014, det nyeste nye er Awesome Content 😀

    Desuden, så er “de tre øverste i google” som regel Adwords annoncer. Dem har SEO ingen indflydelse på overhovedet.

  2. 2014 bliver også året hvor virksomhederne for alvor får øjnene op for, hvad dybdegående forståelse af kunderne kan gøre for forretningen. Customer experience handler ikke kun om lækker interaktion og smidige flows i brugerfladen men om at levere spot-on services og content, der hvor brugerne er. Virksomhederne kommer til at se, at forståelse af kunden på kundens egne præmisser giver nøglen til prioritering og vinkling af de trends, der nævnes ovenfor, sådan at de for alvor kan drive forretning.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s