Læg i kurv: Splittesten alle webshopejere bør lave

Det jul det cool…

rensdyrJulehandlen er for længst skudt godt i gang og med kun 9 dage til juleaften bliver der for alvor lagt i kurven hos de danske e-handlere.

Men har du overvejet om dine Læg i kurv knapper får nok opmærksomhed og har du testet om du har den bedste udgave på netop din shop? Mange e-handlere har måske en god mavefornemmelse men har aldrig fået det testet. Læs med og få inspiration til hvad du bør teste se hvad andre gør.

Primær call to action
Læg i kurv knappen er det vi kalder en primær call-to-action – dvs. den handling vi helst ser webshoppens besøgende udfører når de browser rundt på dit sitet. Det betyder også at de tips jeg kommer med i dette indlæg til Læg i kurv knapper let kan overføres til websites med andre typer primær call-to-actions hvor det måske primært handler om at får folk til tage kontakt eller skrive sig op til et nyhedsbrev.

For at teste dine Læg i kurv knapper skal du lave en A/B splittest hvor du over en periode tester din nuværende Læg i kurv knap op mod en ny udgave af knappen. Når testen er gennemført implementere du knappen der konvertere bedst og dermed arbejder bedst for din forretning. Du kan nu overveje om du skal A/B splitteste igen på andre parametre for yderligere optimering.

Når du skal A/B splitteste dine primære call-to-actions vil jeg anbefale at du kigger nærmere på følgende parametre:

  • størrelse
  • placering
  • farve
  • tekst
  • ikon
  • whitespace

Knappens størrelse
Dine primære call-to-actions bør være mere fremtrædne end de resterende knapper på siden. Derfor er størrelsen ofte et af de parametre der er værd at skrue på. Ved at lave større knapper bringer du dem mere i fokus og de er lettere at ramme.

Knappens farve
Farver er måske dét parameter folk taler mest om når emnet falder på A/B splittest af ens call-to-actions. Jeg har hørt mange der sværger til grønne knapper fordi de har set det på rigtig mange sites. Men fordi grønne knapper konvertere godt på nogle sites behøver de ikke være dem der konvertere bedst på dit site – og hvorfor så ikke det?

Dit websites grafiske tone og stil er ofte afgørende for hvilken farve der fungere bedst til dine knapper. Du skal huske at dine primære call-to-actions har til formål at trække opmærksomhed og lægge op til handling. For at trække opmærksomhed bør dine knapper står i skarp kontrast til resten af sidens farvetema så de skiller sig ud fra omgivelserne. Men husk også at der skal være god kontrast mellem knappens farve og knappens tekst så de er lette at afkode.

En sidste ting ift farver er brugen af gradienter på dine knapper. I dag ser vi en tendens indenfor grafisk design der peger i retningen af flat design hvor brugen af netop gradienter er kraftigt nedtonet. Det betyder ikke at flade knapper ikke virker, men knapper med gradienter har en anden dybde der gør at de træder mere frem og måske det fungere bedst på trods af at resten af sitet er med flat design.

Knappens tekst
Dine primære call-to-actions bør lægge op til handling. Teksten er med andre ord vigtig for at signalere knappens handling. Du bør også overveje hvad du signalere med dine tekster og om det stemmer overens med dine kunders forventning.

Nogle e-handlere skriver Køb på deres knapper men mange kunder bruger indkøbskurven til at sammenligne varer og har ikke nødvendigvis bestemt sig for at købe varen endnu. Læg i kurv signalere noget andet, nemlig at man blot har lagt varen i kurven. Men igen, test hvad der virker bedst på dit site, kun på den måde finder du ud af hvad der fungere bedst for din forretning.

Knappens ikon
For at fremhæve knappens handling vælger nogle at tilføje et ikon på deres knapper – fx en indkøbskurv, en indkøbsvogn, en indkøbspose, et indkøbsnet, et plus eller en pil.

ikoner

Personligt synes jeg indkøbsvognen er lettest at afkode men andre har sikkert en anden opfattelse og derfor mener jeg det er vigtigt at teste brugen af ikoner. Plus-ikonet bruges i vid udstrækning indenfor mobil design til at signalere at noget kan foldes ud og pilen signalere ofte at man bevæger sig videre til næste step som under et check-ud-forløb.

Når din primær call-to-action er Læg i kurv bør ikonet også afspejle dette.

Knappens placering
Når din primære call-to-action er en Læg i kurv knap bør du som udgangspunkt placere knappen tæt på produktet så det er let at afkode at de hører sammen. Men fungere det bedst med knappen øvert til højre for produktet, nederst til højre for produktet eller måske under produktet? Det bør du teste. Vigtist er det at knappen har en prominent placering – gerne over-folden så et er tydeligt at der er tale om ehandel.

Knappens white space
Som sagt skal dine primære call-to-actions træde frem på siden. Pas på du ikke placere knappen mellem for mange andre elementer så den forsvinder i massen. En måde at sikre dette er ved at arbejde med white space og sikre at der er godt med luft omkring knappen.

Hvad gør andre?
Nu har vi været omkring nogle af de parametre du kan skrue på for at A/B splitteste dine Læg i kurv knapper. Nu er det blevet tid til at kigge på hvordan andre designer deres knapper. Jeg har derfor besøgt 50 udenlandske shops (listen til venstre) og 50 danske shops (listen til højre) for at se hvilke tendenser der er og om det er de samme tendenser vi ser i danmark som i udlandet.

Blå

blue-add-to-cart

Grøn

green-add-to-cart

Orange

orange-add-to-cart

Rød

red-add-to-cart

Sort

black-add-to-cart

Grå

grey-add-to-cart

Tendensen på de udenlandske shops viste at orange og røde knapper er mest dominerende mens der på de danske shops blev brugt grønne knapper på over halvdelen af de sites jeg besøgte.

Jeg håber du er blevet tændt på at splitteste dine primære call-to-actions og ikke mindst klogere på hvad du kan teste på for at finde den udgave der virker bedst for dig og din forretning.

glaedelig-jul

2 Comments »

  1. Hej Ole. Det kommer meget an på din shop og hvordan du allerede arbejder med ovenstående parametre på dine knapper. Lad os tage Gap.com her ville jeg kraftigt overveje at kigge på størrelse, farve og ikon da de har små grå læg i kurv knapper på grå baggrund. Hvis du åbner en af deres produktdetaljesider, skubber din stol en meter tilbage og kniber øjnene lidt sammen – hvad er så deres primære call-to-action? Umiddelbart tænker jeg deres facebook like knap som træder frem med den blå farve. For hovedparten af alle e-handlere er læg i kurv knappen den primære call-to-action på netop denne side og knibe-øjnene-sammen-testen plejer at give en god indikation af om det faktisk også er tilfældet.

    Jeg tænker du bør lave den samme lille øvelse på dit eget site og på den måde prøve at vurdere hvilke parametre der er bedst at skrue på. Men skal jeg anbefale 3 knap-test må det blive:
    1. Farve: Hvis dine knapper går for meget i ét med det resterende design
    2. Ikon: Hvis du ikke har et ikon på knapperne idag eller hvis du fx bruger et plus eller en pil på knappene.
    3. Tekst: Hvis du ikke skriver aktivt eller hvis du fx kun skriver Køb eller Tilføj.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s