På date med din testdeltager

Ud fra mine erfaringer som User Experience Design praktikant hos Vertica A/S, stadig single, har jeg efterhånden kunne drage mange paralleller mellem datinglivet og brugertests efter tænke-højt metoden.

En brugertest er langt fra kun et spørgsmål om at stille de rigtige spørgsmål på det helt præcise tidspunkt. Jeg har erfaret, at de gode resultater mere er et produkt af god kemi og en god stemning under testen. Følgende finder du 6 brugertest-tips, som du lige så godt kan skrive dig bag øret til din næste date.

1. Find den rigtige

For at undgå at komme på en enormt akavet date, så er det en god ide at vide hvad, du leder efter.

Inden du bruger ressourcer på at udføre formelle brugertests på din digitale løsning, så sørg for at have styr på, hvad segmentet til det pågældende produkt er. Hvis du rekrutterer udefra, skal du være klar over, at rekrutteringsbureauerne typisk øger prisen for hvert kriterium, du påkræver at brugerne skal opfylde. Sørg for at have en god spredning på alder og køn, såvel som let øvede til ekspertbrugere.

Jakob Nielsen og min mormor er enige om, at du skal kysse mindst 5 frøer, før du finder prinsen. Med 5 testdeltagere, til formel testning, kan du være sikker på at finde mindst 85% af brugervenlighedsfejlene. Alt over 5 testdeltagere vil blot være for ressourcekrævende og du vil ikke kunne finde mange flere nye brugervenlighedsfejl udover dem du allerede fandt ved de første 5 tests. Det er langt mere vigtigt at udføre adskillige mere uformelle tests fx internt i din virksomhed eller med familie og venner i løbet af hele den iterative designprocess.

2. Øv dig

For at undgå, at du dummer dig, kan det være en god ide at have øvet dig lidt for an spejlet eller med en ven, inden din afgørende date.

Afsæt tid af til at udføre nogle pilot-tests, så du kan øve hele test scenariet fra den indledende samtale, opstilling af testudstyr, formuleringen af dine spørgsmål og generelt forberede dig mest muligt på det uforudsigelige. Dette giver dig også mulighed for at arbejde agilt og ændre nogle testspørgsmål eller rækkefølgen af dem, hvis du får en bedre ide under pilot testen.

Som på en date kan der forekomme akavede stilheder til en brugertest. Sørg for at have forberedt nogle spørgsmål på forhånd, men giv nok plads til improvisation.

Det skal helst ikke virke for opstillet og hvis du kan mærke, at din testdeltager er specielt fokuseret på et bestemt område, så sørg for at spørge videre ind til dette mens du har muligheden. Spring gerne andre mindre relevante spørgsmål over hvis du pludselig kommer i tanke om noget, der kunne være mere interessant at spørge om. Hvis du til sidst har mere tid til overs, kan du altid springe tilbage til de vejledende spørgsmål.


3. Giv din date taletid

Der er aldrig noget værre end at være på date med en der ikke vil lade dig indføre et ord, eller en der lader dig trække hele læsset selv.

Det er meningen, at testdeltageren skal være den, der taler mest, uden der bliver lagt ord i munden på ham eller hende. Sørg for aldrig at afbryde når de er ved udtrykke deres dybeste tanker.

Især den indledende samtale til testen kan bidrage til den gode stemning, som er med til at gøre omstændighederne så naturlige som muligt. Start med at spørge ind til din testdeltager, vis interesse, få et smil på din testdeltagers læber og giv udtryk for, at han eller hun kan være sig selv og ikke kan gøre noget forkert. Dette giver dig de mest autentiske og brugbare resultater.


4. Tag aldrig din mor med på date

Det er ikke fedt at tage et tredjehjul med på date og det er heller ikke sjovt at være det 3. hjul. Dette gælder også for brugertests.

Det kan være meget nyttigt at have en sekundær test-ansvarlig til at tage notater, så testformidleren ikke selv skal gøre det. Hvis du absolut skal tage et 3. hjul med til en brugertest, så sørg for at denne person holder sig så meget i baggrunden som muligt, uden at de griber ind eller på anden måde forstyrrer testen. Det er altid det bedste, hvis du har ressourcer til at have andre repræsentanter tilstede i et adskilt lokale med mulighed for at broadcaste skærmbilledet og video live.

At kunden selv kan observere testforløbet, er den bedste måde, hvorpå de vil få indsigt i problemerne og forstå de efterfølgende anbefalinger. Invester i det rigtige udstyr og sørg for, at der ikke opstår tekniske problemer, således at dette ikke forstyrrer testforløbet.


5. Hyg om din date

Mange tager kun på date for at få et gratis måltid, og det kan også være svært at lokke testdeltagere til hvis de ikke får noget igen.

Hvis du rekrutterer testdeltagere så sørg for at have et gavekort eller andet honorar med, så de er motiveret for at deltage og villige til at bruge tiden på din test.

Det er detaljerne, der tæller. Tilbyd altid noget at drikke og hav helst forskellige drikkevarer klar.  Sørg for at belysningen ikke giver udtryk for, at du er ved at udføre et 3. Grads forhør.

Vi har fx holdt mere uformelle testsessioner i en sofa, med stearinlys og masser af slik på bordet. Dette gav en meget afslappet stemning, hvilket gjorde, at deltagerne ikke følte at det var en test, men mere følte at de deltog i en afslappet samtale, og derfor havde tillid til at de kunne være sig selv og sige deres ærlige mening.
6. Tag date nr. 2

Det er aldrig sjovt ikke at høre fra din date igen, hvis det var din overbevisning, at det gik godt (ikke at jeg har været udsat for det!).

Sørg for efterfølgende at kontakte din testdeltager, hvis ikke for andet, så bare for at takke dem for deres hjælp eller inviter dem til et nyt testforløb når ændringerne er blevet implementeret.

At brugerteste er langt mere end blot at stille de rigtige spørgsmål. Alle kan udføre en brugervenlighedstest på deres medieprodukt, og hvis du blot sørger for at have styr på disse 6 anbefalinger, så er du  klædt godt på til din næste brugertest… eller date!

Held og lykke ❤

Kategorier: Design, UX

1 kommentar »

  1. Hej Ditte,
    Rigtig gode dating tips og helt sikkert nogle pointer, som mange kunne lære en del af. Ikke mindst er det vigtigt at være velforberedt, så man ikke fremstår kejtet og måske ligefrem uinteresseret.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s