Do’s and don’ts inden for mobil e-handel 2013

Do's and don'ts inden for mobil e-handel 2013Dette er overskriften på en rapport vi udarbejdet hos Vertica og som fokusere på konventioner i brugergrænsefladen på mobile e-handlessites. Rapporten er baseret på gennemgangen af 40 mobile e-handelssites og tilbyder en række guidelines til dig der ønsker at etabelere eller forberdre din mobile e-handel.

Download whitepaper: Do’s and don’ts inden for mobil e-handel 2013

E-handel flytter over på mobilen
Udbredelsen af smartphones gør at nethandlen er ved at flytte over på mobilen og at kunderne er online flere steder. Som resultat heraf ser vi at kundernes forventninger til mobile løsninger er støt stigende.

Quick-and-dirty opsummering
Her får du den ultra korte version af rapporten med et udsnit af vores anbefalinger til brugergrænsfalden på mobile e-handelssites – resten må du læse i rapporten.

1. Forside
Mobil forside
Foretag en streng prioritering på forsiden. Nedton kampagner og lad navigationselementer være dominerende.

2. Header
Mobil header

Headeren indeholder ofte logo, søgefunktion, menu og varekurv. Afvig kun, hvis du har en særlig grund til det.

3. Logo-placering
Mobil logo-placering

Logoet ligger i headeren og næsten altid til venstre eller i midten. Hold dig til denne konvention, med mindre du har en særlig grund til at afvige.

4. Kurv-ikon
Mobil kurv-ikon

Indkøbskurven ligger øverst til højre i headeren. Det mest genkendelige er ikonet for en indkøbsvogn. Du risikerer misforståelser hvis du går i det kreative hjørne.

5. Søgefelt
Mobil søgefelt

Søgefeltet findes øverst på siden. Lad det være i fuld bredde og husk at det skal efterfølges af en søg-knap – det understøtter brugeren i, hvad feltet skal bruges til.

6. Link til desktop-site
Mobil desktop link

Inkluder et link til det fulde website (desktopudgaven) i sidefoden. For en sikkerheds skyld.

7. Læg-i-kurv-knap
Mobil Læg i kurv

Overvej om læg-i-kurv-knapper på kategorisiderne giver mening for dine produkter. Hav det som ideal at læg-i-kurv-knappen på produktdetaljesider kan ses på den umiddelbart synlige del af skærmen. Dubler evt. knappen ned i bunden af produktvisningen hvis siden er lang. Lav tydelig feedback til kunderne når de har trykket på knappen så de ved varen er lagt i kurven.

8. Check-out
Mobil check-out

Lad check-out være opdelt i en række trin og understøt fornemmelsen af progression med en trin-indikator. Indfør tunnel-design, dvs. fjern alle potentielt forstyrrende elementer i sidehoved og -fod.

9. Log ind
Mobil login

Gør det muligt at logge ind og spar eksisterende kunder for irriterende indtastninger – ligesom på desktopsitet.

10. Fejlbeskeder
Mobil fejlbeskeder
Lad fejlbeskeder ved indtastningsfelter dukke op så hurtigt som muligt – vent ikke til brugeren trykker på en knap med at validere felterne.

Skal vi dele erfaringer?
Du sidder måske med lignende erfaringer eller måske har rapporten givet anledning til spørgsmål? Dem vil vi rigtig gerne høre mere om her på bloggen.

Download whitepaper
Do’s and don’ts inden for mobil e-handel 2013.

Kategorier: Mobil e-handel

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s