Google Adwords er mere end omsætning

Google Adwords omsætning
Ser du også kun på indtjening vs. omkostning, når du
gennemgår dine Google Adwords kampagner?  Læs her hvordan du kan øge værdien af dine kampagner – uden at øge  budgettet.

Mange virksomheder bruger rigtigt mange penge på løbende håndtering af deres Adwords-kampagner og der budoptimeres konstant for optimal indtjening. Når bestemte keywords eller kampagner ikke kan betale sig, bliver de lukket eller budgettet mindskes. Det er der absolut ikke noget galt i, for i sidste ende er det indtjeningen virksomheden skal leve af.

Men på den lange bane kan det være en dårlig idé at se så isoleret på sine kampagner. Trafikken fra Google Adwords (og fra andre online kampanger) skaber også værdi til din virksomhed på andre måder end lige netop omsætningen.


Værdiskabende aktiviteter du bør måle på

Google Adwords er uden tvivl en af de mest effektive kanaler til at skabe kvalificeret trafik til et website. Når en potentiel kunde klikker sig ind på jeres site via en annonce, så er det fordi, der er et meget konkret behov eller en interesse for jeres produkter eller service. Men hvorvidt kunden ender med at handle i netop jeres online butik, afhænger oftest af sortiment, pris og leveringstid. I ca. 98%af tilfældene handler brugeren ikke hos jer og så er det jo spild af markedsføringskroner. Eller hvad?

Ikke nødvendigvis. Forlader en bruger jeres webshop uden at have handlet, er det ikke nødvendigvis et besøg uden værdi. Det er vigtigt at måle, hvad brugeren konkret har foretaget sig i løbet af besøget og identificere de værdiskabende aktiviteter vedkommende har gennemført.

Eksempler på værdiskabende aktiviteter:

  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Hjælp til at finde nærmeste forhandler
  • Deltagelse i en konkurrence
  • Visning af tilbudsavis
  • Brug af specielle online guides
  • Indhentning af tilbud via kontaktformular
  • ”Likes” til jeres sociale medie sites som Facebook, Twitter m.fl.

Se værdien fra Adwords kampagnerne i Google Analytics

Er der opsat mål i jeres Google Adwords?

For at måle disse aktiviteter kræves det, at der er sat målepunkter på aktiviteterne, så de trackes i Google Analytics (eller et andet analyseværktøj, f.eks. Omniture). På den måde kan de værdiskabende aktiviteter som nævnt ovenfor, nemt tilskrives som værdi til jeres adwords-kampagner.

Der er flere måder, hvorpå målepunkterne kan indsættes og aflæses i Google Analytics. Det afhænger af jeres webløsning og setup.

Hvis jeres mål er korrekt sat op i Google Analytics, er det nemt at få overblik over jeres mål og hvor meget værdi jeres Google Adwords kampagner generer til jeres mål, f.eks. tilmelding til nyhedsbrev.

Rapporten for jeres mål ligger under: ”Konvertering > Måloversigt”

Eksempel:

Eksemplet nedenfor viser, at der i en periode har været 32 kundeoprettelser.
Ud af de 32 stammer de 8 fra en Adwords kampagne (benævnt cpc).
Hver gennemførelse har en værdi på kr. 10. Dvs. at Adwords i dette tilfælde skal tilskrives kr. 80,- i værdi, selvom ingen af kunderne måske har handlet på sitet.

adwords-value2
(klik på billedet for større version)

Er jeres mål sat korrekt op?

Er jeres mål i Google Analytics tomme? Eller betragter I kun Google Adwords i forhold til omsætning?
Kontakt Vertica i dag og få hjælp til opsætning af mål og se den virkelige værdi af jeres Adwords kampagner.

1 kommentar »

  1. Hej Thue,
    Det er en rigtig god pointe at man med Google Analytics kan få et bedre overblik over, hvad Adwords rent faktisk har af værdi uden udelukkende at se på indtjening vs omkostning.
    Udover de mål, som du nævner, at man kan opsætte i Google Analytics, er der også andre faktorer, man kan ikke rigtig kan måle på, men som garanteret har en effekt – Fx blot din synlighed på søgemaskinerne, kan være med til at øge kendskabet til dit brand. Det kan altså have stor værdi blot at være til stede, på trods af at det måske ikke ses på konverteringerne.
    Derudover kan man jo også benytte sig af multi channel funnel, og få et endnu bedre overblik over, hvor dine Adwords kampagner har skabt trafik, uden at det nødvendigvis har ført til en konvertering i netop det besøg.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s