Mobilbrugerens julemareridt

Mobilbølgen er over os

I løbet af de seneste år er antallet af brugere fra mobile enheder eksploderet – hvilket der bliver talt en del om til alverdens konferencer. Det var blandt andet en af Scott Hanselmans hoved pointer i forbindelse med GOTO, hvor der iøvrigt var et dedikeret track om emnet mobile. Tendensen kan let bekræftes ved et kig på google analytics, hvilket jeg selv har gjort i ugens løb. I mange tilfælde har sites idag ligefrem flere besøgende fra mobile enheder end fra traditionelle desktop computere.

Oplevelsen

Med ovenstående i mente fik jeg igår bekræftet hvor lang vej der er til at så stor en del af brugerne bliver behandlet som de fortjener på diverse ehandels sites. Jeg besøgte en lille håndfuld større danske butikker for at finde på gaveideer, og det var mildt sagt en kedelig oplevelse på min tablet. Til butikkernes held var oplevelsen nogenlunde lige så ringe hos konkurrenten, men det er næppe det tilsigtede argument.

Lad mig komme med et par eksempler, selvom det ikke skal fortolkes som et forsøg på at hænge nogen ud. Hos Bahne er det ikke muligt at folde sitets navigation ud fra en tablet, fordi den er baseret på at man holder musen over det punkt man vil folde ud. Hvis man klikker på et menu punkt navigeres der videre lige så hurtigt som menuen loader, også selvom man klikker på linket til den side man allerede er på. Hos Inspiration virkede menuen, men der reloader hele søgesiden hver gang man modificerer sin søgning. Unødvendige reloads er frustrerende på en mobilforbidelse, især når noget så simpelt som valg af et par mærker betyder at der sker et reload hver gang.

Hvad kan gøres anderledes?

I kontrast til hvor meget fokus der er på mobile diskuteres bagud kompatibilitet med 3-4 versioner af ældre browsere relativt ofte, for at få de sidste procent brugere med. Det kan som sådan være fornuftigt nok, men hvis man diskutere den sidste procent brugere på Internet Explorer 6 før man tænker på den oplevelse de plus-minus 50% mobilbrugerne har, så er der kun et at sige: “your doing it wrong!”.

Den gode nyhed er at man ofte kan komme et godt stykke vej med meget simple midler. Jeg vil godt tillade mig at sige at der er ikke er nogen undskyldning for at lade stå til, og slet ikke kære sig om mobilbrugerne. De eksempler jeg har trukket frem ville nemt kunne udbedres, hvis man bare husker hvor vigtigt det er at alt testes på tablets og telefoner, sådan at problemerne opdages. Når det er sagt er der god grund til også at gøre meget mere, fordi det er så stor en del af brugerne der er tale om. Driver du en webshop bør du spørge dig selv om ikke det er værd at tage hånd om brugerne ved at lave et målrettet design, som virker godt på en lille skærm, og hvor det er let at navigere og søge. Jeg tror det vil være til glæde for både dine brugere og din bundlinie.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s