Whitepaper om Enterprise Search

For få uger siden udgav vi et  whitepaper, som er mit første, og som kom til at handle om enterprise search. Det er et rigtigt interessant emne, fordi søgning i stigende grad bliver essentielt for at få success med e-handel, eller andre informationstunge systemer. Søgning er meget mere end et tekstfelt, hvor en bruger kan indtaste nogle ord, og få en liste over hvad der kunne være relevant på sitet. Søgning er navigation, brugsoplevelse, personalisering og ikke mindst en kontinuerlig læringsproces både for ejeren og brugeren af et system.

Hvorfor er enterprise search så interessant?

Søgning er interessant, fordi god søgning aldrig er et færdigt produkt, men derimod noget man bliver ved med at tilpasse og optimere, fordi vilkårene er i konstant forandring. Har du et møbelhus eller en tøj forretning vil “det rigtige søgeresultat”, eksempelvis være afhængig af moden, årstiden og eventuelle højtider – eller andre begivenheder der finder sted. Havemøbler er som regel mere relevante i det mere solbeskinnede halvår, ligesom nissehuer sjældent er det man leder efter i juli måned.

Som tekniker er det spændende, fordi der er mange veje at gå, i form af mange frameworks og databaser med hver deres styrker og svagheder. Det er derfor interessant at sætte sig ind i hvordan alle disse værktøjer kan spille sammen og løse konkrete problemstillinger. Det viser sig ofte at være relativt forskelligartede udfordringer vores kunder står med, fordi alt fra datagrundlag til brugsscenarier har indflydelse på hvad der er den bedste løsning.

Hvorfor skrive et whitepaper?

Hos Vertica har vi efterhånden gjort os en del erfaringer både i forhold til hvordan man teknisk kan implementere forskellige slags søgning, og i forhold til hvordan man gør søgning til en god oplevelse. Samtidig har vi sørget for at , give vores kunder et godt indblik i hvordan deres brugere handler og hvilke behov de har – også dem som endnu ikke bliver dækket.

Søgning er et fokusområde for os, fordi vi ser hvor meget værdi det skaber, og det er derfor vigtigt at få forankret noget af den viden vi har, sådan at fremtidige kunder kan få glæde at de erfaringer vi allerede har. Samtidig har det for mig personligt været en sund øvelse at træde et skridt tilbage og se på det store billede og formidle nogle af alle de muligheder der er inden for det her område.

Forløbet omkring udarbejdelsen af et whitepaper

Jeg har efterhånden skrevet en del blogindlæg, så jeg er vant til at skrive, men der er sjældent et egentligt forløb omkring det. Som regel får jeg en ide, sidder mig ned og skriver i en times tid og trykker på publiser. Med et whitepaper er det anderledes, da det forhåbentligt har mere tyngde og kræver mere forberedelse og gennemarbejdning.

For at sikre kvaliteten og for at emnet blev tilstrækkeligt gennemarbejdet har forløbet krævet et par iterationer. Her har et par kollegaer med andre kompetencer end dem jeg selv har været med til at byde ind med ideer, vurdere vægtning af forskellige afsnit og udformning. Det har været en spændende og lærerig proces, fordi det har været tydeligt hvordan vores indgangsvinkel er forskellig, men samtidig har vi været gode til at finde kompromiser som det er mit indtryk at alle er tilfredse med.

Ved et par lejligheder har jeg læst om det at blive udgivet, og ved TechEd var jeg i år med til en “birds of a feather” session omkring emnet – hvor forfattere og aspirerende forfattere diskuterede udfordringerne der er ved den slags arbejde. Et whitepaper kan naturligvis ikke sammenlignes med det projekt det er at skrive en hel bog. Alligevel har jeg ikke kunne lade være med at tænke over ligheder i forhold til forløbet omkring gennemarbejdning af materialet. Som en af forfatterne bemærkede til TechEd, så kræver det tilvænning at få sit arbejde tilbage med en masse røde streger, hvilket man sikkert ikke har oplevet siden skoletiden. Det var helt sikkert en overraskelse første gang, men det var lærerigt at se hvordan andres fokus og sproglige vaner udfordrede den måde jeg selv tænkte på.

Så til andre der skulle få muligheden kan jeg kun anbefale at kaste jer ud i at skrive – hvad end det så er et whitepaper, en artikel eller andet. Det er en rigtig god måde at lære på, og så vil jeg lige slutte med et Einstein citat: “Hvis du ikke kan forklare det enkelt, har du ikke forstået det godt nok.”

Kategorier: Udvikling

Tagged as: ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s