Hvad er kvalitet for dig?

quality-controlKvalitet er et sjovt ord. Alle er enige om at de vil have og levere kvalitet. Vi sætter en ære i at levere kvalitet. Alligevel opdager man tit at der kan komme lange samtaler ud af at tale om hvad god kvalitet betyder. Ordet kvalitet kan ligefrem blive brugt som et trumpfkort i en diskussion, fordi hvis man med overbevisning sætter lighedstegn imellem et krav og kvalitet, så er der ikke mere at diskutere.

Betydning

Hvad betyder det så? Betyder kvalitet at en løsning eller et produkt er stabilt? Betyder det at et system altid leverer de nyeste data? At det kan bruges fra forskellige platforme, browsere og devices? At det lever op til kundens forventninger? At det er rentabelt? Det kan man naturligvis have forskellige holdninger til, men ud fra et fagligt synspunkt er svaret til alle de ovenstående definitioner – nej!

Det betyder ikke at alle de ovenstående betragtninger ikke er rigtigt vigtige og måske ligefrem kritiske. De kan imidlertid allesammen være opfyldt i forskellig grad, og nogen af dem vil være modsætninger, så der vil altid blive tale om prioritering. Det er kommer tættest på er om løsningen lever op til kundens forventninger, men med den krølle at det er hvorvidt den lever op til de definerede krav.

Hvad er bedst, en striktrøje eller badeshorts? Det er naturligvis at reducere spørgsmålet til noget banalt, men i udvikler øjne er det tit sådan et dilemma vi står med når man eksempelvis skal implementere en indkøbskurv og levere god kvalitet. Hvis der er noget der er ubehageligt som udvikler så er det at skulle gætte på den slags. Det er derfor også et gennemgående tema i facts and fallacies of software engineering, som fornylig er blevet genbesøgt i en blogpost af Jeff Atwood, som er intet mindre end en rock stjerne inden for vores felt.

Software udvikling er ikke en eksakt videnskab, men ved at tilstræbe at anvende videnskabeligt metoder, hvor man søger at måle og observere kan vi bedre tale entydigt om kvalitet, og dermed bedre levere det.

Opsummering

Alfa og omega for at kunne levere de gode løsning er derfor forventningsafstemning, og definition af nogle klare og helst målbare krav. Der er parametre der ikke er let målbare og sammenlignelige – eksempelvis om et site er pænt. I de tilfælde er vores bedste værktøj evaluering og hyppig feedback i tæt samarbejde med kunden. Disse behov for forventningsafstemning, præcise krav og løbende evaluering er grunden til at vi ønsker at hjælpe med at uddanne dig i at være en product owner i verdensklasse.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s