21. december: Plakat-supermarkeder og pop-up butikker – QR-koder med reel værdi

QR eller 2d stregkoderne, som de også kaldes, er blevet meget almindelige både i bybilledet og i trykte medier som magasiner, aviser og lignende. Enhver annoncør med respekt for sig selv ledsager sin annonce med en QR kode. De færreste annoncører ulejliger sig dog med at gøre opmærksom på, hvorfor den er der, og ofte kan det være svært at gennemskue. Virksomhedens hjemmeside adresse står jo oftest lige ved siden af QR koden, så hvorfor fylde dyre annoncemillimeter med en stor QR kode?

Jeg har selv med mellemrum scannet koder. Mest for at vise familie eller venner hvad det var, men for et par uger siden blev jeg alligevel lidt mere nysgerrig end tidligere. Og med søndagens JP i hånden satte jeg mig for at scanne samtlige QR koder, for at se hvordan annoncørerne brugte det og forsøge at gennemskue hvad de fik ud af det. Lad det være sagt med det samme – det var en temmelig trist oplevelse, og var det ens eneste oplevelse med QR koder kunne man næsten ikke undgå at sidde tilbage med en følelse af, ”er det det?”.

For de fleste nye teknologier tager det dog lidt tid, før deres sande værdi udfolder sig, og således også for QR koder. Et nyt begreb, plakat-supermarked, er den seneste tid blevet omtalt i flere medier, og med dem begynder vi at se noget reel værdi med QR koderne.

Men først lige resultatet af min lille test med at scanne samtlige QR koder i JP. Langt, langt de fleste af disse koder var blot et link ind til forsiden af annoncørens hjemmeside. Ikke en mobiloptimeret udgave af hjemmesiden, men blot den almindelige desktop udgave. Et par stykker ledte mig ind på en målrettet landing page, hvor jeg kunne bestille mere information om det tilbud, der var omtalt i annoncen. En udmærket idé, men igen en landing page, som på ingen måde var optimeret til smartphones. Den bedste – eller rettere den eneste gode – udnyttelse af koden var et teater, som ledte mig direkte ind på oversigten over forestillinger, hvorfra der kunne bestilles billetter – i en mobiloptimeret udgave.

Ofte skal vi dog rette blikket mod Asien for at se mulighederne med ny teknologi, og således også med QR koder. Her begyndte Tesco Supermarkets i Sydkorea i 2010 at anvende dem på en hidtil uset måde i deres markedsføring. En markedsføring, som skabte direkte salg og som lettede deres kunders hverdag. Altså på en måde, der skabte reel værdi.

Tesco ville gerne erobre markedsandele, men man kan forestille sig hvor dyrt og besværligt det kan være i en tætbefolket millionby. I stedet lavede man store plakater, som ved første indtryk ligner almindelige hylder med produkter fra supermarkedet. Produkterne er alle udstyret med en QR stregkode som forbrugeren kan scanne med en smartphone og på den måde hurtigt handle mens man f.eks. venter på toget. I videoen herunder kan du se mere om hvordan det fungerer.

Tescos plakat-supermarked I Sydkorea

I starten af 2012 kommer plakatsupermarkederne også til Danmark. NFC Danmark har annonceret et samarbejde med online supermarkedet nemlig.com, som i første omgang skal testes på metrostationer og på Handelshøjskolen i København.

I Danmark er supermarkedernes brugPlakatshopping
af QR koder dog blevet overhalet af tøjkæden Bestseller. I november måned annoncerede de, at de ville begynde at åbne såkaldte pop-up online/offline butikker, i første omgang i Aarhus. Den første butik åbnede 15. november.

Konceptet minder om plakat-supermarkederne, men i dette tilfælde er det ellers tomme butikslokaler som midlertidigt anvendes som butikker. Her er samtlige Vero Modas styles afbilledet med en QR stregkode til hurtig bestilling. For dem, der endnu ikke er så komfortable med at handle på smartphonen er der opstillet computere, så købet kan gennemføres som et almindeligt online køb.

Enkelte styles er desuden hængt op i butikken og på den måde kan man som kunde få en oplevelse af tøjet og kvaliteten ved at røre ved det før man evt. handler.

Beklædning og tøj står ifølge Dansk e-handelsanalyse fra FDIH for 12% af samtlige online køb, og kigger man alene på køb af fysiske varer er hver 5. online køb tøj eller sko.

Det ligner umiddelbart en rigtig god idé Bestseller har fået.

Konceptet med at have enkelte udstillingsmodeller i butikken og så tilbyde at handle online i det fulde sortiment er dog langtfra helt ny. F.eks. er det samme koncept som møbelkæden Bolia.com har kørt siden starten af 2000. Sofaer fylder meget og fås i mange stoftyper og farver. I Bolias showrooms står et udvalg af møblerne de tilbyder, men til gengæld kan man online se de enkelte modeller i alle stoftyper og farver. Derfor er kasseapparatet i Bolia også erstattet med computere og iPads, hvorfra bestillingerne kan foretages.

Det bliver spændende at følge plakatsupermarkederne og pop-up butikkerne i 2012. Umiddelbart er fordelene mange for både butikker og kunder. Butikkerne får mulighed for at etablere sig i områder hvor det ellers vil være både dyrt og besværligt, og måske samtidig mulighed for at præsentere et bredere sortiment. Et bredere sortiment, som også vil være til glæde for kunderne.

Tid er for mange i dag en kostbar ressource og kan man udnytte ventetiden til hurtigt og let at klare sine dagligvareindkøb vil det med sikkerhed tiltale mange. De kommende år vil helt sikkert kun sætte yderligere fart i en udvikling hvor online og offline smelter mere og mere sammen.

Sune Hansen
Vertica A/S

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s