15. December: Varierende succes med produktvarianter

Julegaveindkøbene er over os og julegaver kommer i mange størrelser, farver, materialer, dimensioner, udformninger og så videre. Og her støder vi på en klassisk udfordring for e-handleren: Hvordan håndteres produktvarianter?

På min egen digitale julegaveindkøbstur stødte jeg på et par kreative implementeringer variantbegrebet – implementeringer der viser, at der måske godt kunne være brug for at opsummere et par generelle retningslinjer.

Hos Silvan er en hækklipper det sammen som en grensaks

Hos Silvan har man valgt at samle hele produktkategorier i en enkelt varianthåndtering.

Fiskars

Fiskars

En enhåndsgrensaks til 109,- kr. er samlet med en dobbelt hæksaks til 399,-. Det kan godt være, at det passer ind i Silvans interne produkthåndteringssystem, men det giver formentlig ikke meget mening hos kunderne, der givetvis opfatter det som to produkter.

Hos BR ligner Askepot, Belle, Ariel og Snehvide hinanden utrolig meget

For BR er der ingen tvivl om at juletid er lige med omsætning. Jeg kom forbi BR.dk for at købe en længe ønsket Ariel-prinsesse til min datter på 5 år. Jeg studsede derfor over, at Ariel i virkeligheden er en variant af Askepot, Belle og Snehvide, og at jeg i øvrigt ikke kunne få et billede af Ariel så jeg ved selvsyn kunne konstatere at jeg havde fat i den rette prinsesse.

BR

Den manglende udskiftning af billedet skaber en usikkerhed, som givet vis afholder mange fra at købe.

Men Silvan og BR er ikke de eneste. Der findes masser af eksempler på butikker, som hver dag mister penge, fordi de ikke håndterer varianter helt efter bogen.

Derfor har jeg som en lille julehilsen samle 7 gode råd til varianthåndtering baseret på de erfaringer jeg har samlet op over de seneste 10-12 år.

7 gode råd til varianthåndtering

#1: Lad billederne skifte når varianten skiftes.

Men sørg samtidig for at der er et meningsgivende standardbillede for at lette arbejdsgangene (eks. giver det ikke mening at skifte billede, hvis der vælges en ny størrelse til en t-shirt, hvorimod det giver god mening at skifte, hvis der vælges en anden farve).

#2: Operer med standard-produkttekst og varianttekster

Gør det muligt at lave en standardtekst, der går igen på alle varianter, men gør det samtidig muligt at tilføje en ekstra tekst til den enkelte variant.

#3: Skift priserne når varianten skifter – er ingen variant valgt benyt da ”fra”-prisangivelse

Priserne bør følge varianterne og skifte med variantvalgene – hvis altså priserne varierer. Som en ekstra service kan man med fordel ud for variantvalget (eks. i en dropdown) angive variantprisen.

#4: Indiker hvis den enkelte variant er udsolgt

Angiv i variantvælgeren om en given variant er udsolgt. Det er god service.

Produktvarianter

Bonapartes angivelse af lagerstatus og pris på varianter er udmærket eksekveret

#5: Håndter variantvalg fra produktliste i en light-box

Hvis det er muligt at lægge i kurv fra produktlisten, er det en god ide at håndtere variantvalget i en light-box for at undgå uoverskuelige produktlister.

 

OptimeraFigur: På optimeras webshop bliver man bedt om at vælge variant, hvis man lægger i kurven fra listen.

#6: Vis variantvalg i kurven og købsflowet

Sørg for at angive variantvalget i kurven og gennem købsflowet. Kunderne har købt en rød t-shirt, str. L – ikke blot en t-shirt.

#7: Tænk brugercentreret når i vælger mellem forskellige produkter eller varianter af samme

Sørg for at jeres skelnen mellem forskellige produkter og varianter af samme produkt følger brugernes mentale model frem for jeres interne produktkategorisering.

Det var denne e-handelsnisses gode råd – har du nogen, må du meget gerne dele dem i kommentarerne.

Lars Christensen

Kategorier: E-handel

Tagged as: ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s