9.-11. December: Digital næstekærlighed

Når nu julen er over os vil jeg rette fokus på de små ting i vores digitale hverdag der virkelig hjælper mennesker, og som kan bringe et tilfreds smil frem på læben hos de fleste brugere.

Jeg bliver så glad, når jeg ser en digital service, der rent faktisk hjælper mig. Som når nu gmail hjælper mig at huske at vedhæfte en fil, hvis jeg har skrevet, at jeg har vedhæftet en fil, men glemt at vedhæfte.

Save

Vi har alle prøvet det – en mail sendt i en fart – damn, jeg glemte at vedhæfte. Det google gør, er egentlig ikke særlig svært, men det har stor værdi for mig. Det er en god service.

Det er det samme når et supermarked tilbyder automatisk at sortere min indkøbsliste, jeg lige har indtastet på min mobiltelefon, så jeg kan gå den optimale vej rundt når jeg er ude at handle.

Eller når en webshop hjælper mig med at huske, hvad jeg kiggede på sidst jeg var forbi butikken.

Eller når jeg støder på en velfungerende auto-suggest i et søgefelt.

Eller når Google siger ”Mente du…” hver gang jeg ikke kan stave til ”Parlamentarisk grundlag”.

På et lidt mere overordnet niveau er det den detaljerede eksemplificering af begreber som er kendt under navne som Brand Butlers (http://trendwatching.com/trends/brandbutlers/) eller Brand Utility. http://www.brandutility.net/

Kort fortalt handler det om at fokusere på at skabe relevante services for kunderne fremfor at forsøge at sælge dem noget eller forsøge at aflevere et budskab. Vis hvad I er gode til frem for at fortælle det.

Tænk ikke, hvad kan du fortælle kunder, sælge til kunden, men hvad kan du gøre for kunden. Skab services frem for budskaber og hold fokus på den umiddelbare kundeværdi – what’s in it for me.

Det er en grundlæggende anderledes at tænke på og det behøver ikke blive stort og komplekst. Min stille pointe i dag er såmænd, at vi ikke altid behøver at gå ud at lede efter de store koncepter, der revolutionerer forretningen – en gang imellem er nøglen til succes at fokusere på detaljen, der virkelig hjælper.

Min opfordring til dig derude er derfor: Kig på dit system, dit website, din mobile service, din applikation eller hvad, du nu bruger i din kundekommunikation og spørg dig selv. Er der en detalje eller to, hvor jeg med enkle midler virkelig kan hjælpe mine brugere?

Se det er digital næstekærlighed.

(Hvis du har gode eksempler på digital næstekærlighed kunne det være hjælpsomt – ja nærmest næstekærligt – hvis du ville poste dem her i kommentarfeltet).

Lars Christensen

Kategorier: E-handel

Tagged as: ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s