7. december: Microsoft har solgt Microsoft Commerce Server

Det var en mørk og stormfuld aften….

Det er blevet en kendsgerning at Microsoft har frasolgt sin e-handelsplatform “Microsoft Commerce Server” til Ascentium.

Commerce Server har dog været ude af Microsoft “folden” længe, da man allerede i sommer 2007 annoncerede at lade udviklingen overgå til den canadiske virksomhed Cactus Commerce Inc (http://www.cactuscommerce.com/).

Cactus har så sidenhen stået for de to seneste releases af produktet (“Commerce Server 2009” anno 2009 og her i 2011 “Commmerce Server 2009 R2”).

Den 6. september 2011 blev det dog dermed Ascentium som fremover skal stå for videreudviklingen produktet, da Ascentium købte Cactus Commerce.

Jeg vil i denne blog-post forsøge at kigge lidt ind i krystalkuglen og fokusere på nogle af de tekniske aspekter som denne overtagelse kan få af betydning.

Med Ascentium i spidsen for produktet bliver der i starten af Q1 2012 formet et Product Advisory Council som har til formål at kigge på det overordnede Roadmap for platformen. Gruppen kommer til at bestå af selvfølgelig folk fra Ascentium, herunder Ryan Donovan, som har været dybt involveret i produktet i rigtig mange år – både som Product Manager for Commerce Server hos Microsoft og nu som CTO hos Ascentium , men også forretningspartnere. Her vil Vertica være med til at sætte vores præg og komme med vores input til hvor produktet skal bevæge sig hen i fremtiden. Noget jeg glæder mig rigtig meget til.

Af nye features som Ascentium allerede har planer om at realisere tæller bl.a.:

  • Azure/Cloud support
  • Analytics
  • Nye webbaserede Business User Tools
  • Forbedringer til søgning
  • Content Management

Det har ventet længe på sig, men overstående punkter går i retning af at de har tænkt sig at bryde op med nogle af de forholdsvis “gamle” teknologier som gemmer sig i produktet, herunder Order Pipeline Systemet som bor i COM+. Endnu vigtigere går det i retning af at de har tænkt sig at lave forbedringer nede i selve “motoren” af Commerce Server. Altså at de vil gå endnu længere end Cactus, som bl.a. primært fokuserede på SharePoint tilføjelse samt at bygge et nyt API lag ovenpå det eksisterende API – og som dermed introducerede en række ekstra steps og kompleksitet til udviklingen af Commerce Server projekter. Til Cactus’ forsvar skal det siges at det nye API i høj grad fungerer rigtig godt og giver en række nye muligheder bl.a. i form af opbygning af en ægte 3-tier systemmodel.

Tilbage til det nye. Med nye Business Tools rammer man rigtig godt i forhold til hvad der efterspørges ude i markedet. Både på de projekter hvor jeg har været direkte involveret, men ikke mindst gennem min undervisning (www.commerceservertraining.com) har jeg snakket med rigtig mange mennesker som må siges at ikke have været særligt begejstrede for eksempelvis Catalog Manager (værktøj til håndtering af produktkataloget), da man bl.a. mangler mulighed for bulk-redigering. Jeg har en forhåbning om at man med de nye Business User Tools nemt får mulighed for at udvide disse, samt at man får mulighed for at anvende en række “Widgets” man nemt kan integrere i sin egen applikation til at supportere inline-redigering.

I forhold til søgning kan man kun håbe Ascentium kigger i retning af noget teknologi som understøtter den slags søgning som man nærmest forventer hos ethvert e-handelssite. Her snakker jeg i høj grad om facetteret søgning, som bl.a. giver mulighed for at filtrere sin søgning baseret på en række facetter, fx. brand, størrelse, pris-interval. Læs evt. Julekalenderlåge for 2.-4. december omkring “Facetteret søgning når julemandens hjælper handler online”, skrevet af min kollega Sune Hansen.

Mine egne håb om fremtiden for Commerce Server tæller bl.a.:

  • Udskift det eksisterende Profil-system – erstat det med eksempelvis Entity Framework således udviklingstiden bliver væsentligt forkortet og samtidig performance væsentligt forbedret. Læs evt. min blog-post omkring “Commerce Server as a Repository”.
  • Direkte understøttelse af flere valutaer gennemgående i hele platformen
    • For produkter i samme katalog
    • For leveringsmetoder
    • For betalingsmetoder
    • For rabatter i Marketing Systemet
  • Åbn mere op for udvidelse af systemet, herunder mulighed for at udvide leveringsmetoder (Shipping Method) og udvide betalingsmetoder (Payment Method). Læs også her evt. min blog-post om dette emne: “How to implement Custom Shipping Methods in Commerce Server”.

Alt i alt synes jeg overtagelsen er rigtig spændende – og jeg håber ikke at det “skræmmer” kunder væk fra produktet at der ikke længere står “Microsoft” på logoet. Jeg synes tværtimod det er godt tegn, et tegn på et frisk pust som længe har manglet. Ligeså meget håber jeg at også i fremtiden at Vertica kan få en rolle som global undervisningsudbyder til udviklere og forretningsbrugere af platformen.

Dette var blot nogle af mine tanker og ideer jeg har med videreudviklingen af den fremtidige e-handelsplatform “Commerce Server”. Jeg glæder mig til at høre dine ideer og kommentarer.

Find selv på flere spørgsmål – og glæd dig til morgendagens julekalenderlåge…

Rigtig glædelig jul 🙂

Brian Holmgård Kristensen
Vertica A/S

Kategorier: Forretning

Tagged as: , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s