Hvad er forretningsværdien af et rundt hjørne?

Måske et lidt mærkeligt spørgsmål, men når man snakker design og identitet på nettet, så er det også et fornuftigt ét. Det hjælper til, at holde fokus, når man skal tage beslutninger om browserkompatibilitet, og især udnyttelse af mediet.

Med mobile enheder og stadigt flere browserfunktioner, er emnet mere aktuelle end nogensinde før. Og vil man have succes, bliver man nødt til at foretage bevidste valg – og de er ikke alle tekniske.

Vi optimerer til det hele
Alt for ofte falder det tilbage på en standard sætning i et tilbud, som måske ikke er opdateret i flere år. Der ku’ stå noget med, at der optimeres til alle nyere browser, og at løsningen ”vil virke” på Mac. Alt efter hvad man lægger i ”nyere browser”, så vil det indeholde et ret bredt udvalg. Og det siger sig selv, at ”optimerer” man til det hele, optimerer man ingenting. I stedet gås efter laveste fællesnævner, og man får derfor ikke udnyttet det potentiale, der er i de nyeste browsere.

Prioritér og gradbøj brugeroplevelsen
Vil man optimere, så bliver man også nødt til at prioritere. Og kigger man på den generelle browserstatistik, så er der faktisk en stor brugergruppe med fuldt opdaterede browsere, der er værd at skyde efter. Gør man det, vil det give dem en langt bedre, og mere tidssvarende oplevelse. Uden i øvrigt at føje noget til selve udviklingstiden.

Det er ikke ens betydende med, at de lidt ældre browsere ikke skal understøttes, men på hvilket niveau? Hvor kritisk er det lige, at en kasse har en gradient, eller kaster en skygge på baggrunden?

Ofte giver det god mening, at benytte en metode hvor funktionaliteten bevares, men jo ældre browser desto mere skrabet bliver oplevelsen. Det er et princip, der på nudansk kaldes Graceful Degradation.

Branding er meget mere end visuel identitet
Jeg oplever desværre bare kunder der har svært ved, at acceptere denne tilgang. Nogle gange fordi de har en traditionel opfattelse af mediet, men også pga. forventninger og værdier, der er blevet skabt i designfasen.

Designfasen handler selvfølgelig om hvordan firmaets værdier og identitet kommer til udtryk rent grafisk. Men det er vigtigt, at der også er fokus på oplevelsen i sin helhed. Hvordan interaktion, performance, indhold og det visuelle spiller sammen, og støtter op omkring brugerens muligheder for at interagere.

En god designfase inddrager alle disse forhold, udnytter mediet og ender aldrig i et ønske om en online tryksag gengivet pixelperfekt.

Så hvad si’r du til mit øre dér?
Jeg siger hold op med at være så bange. Udnyt de muligheder der er, og kom i gang med morgendagens web. En masse brugere vil få glæde af det allerede i dag.

Hold fokus i løsningskonceptet og inkorporer et fleksibelt design, der skaber identitet på tværs af små browserforskelle og installerede skrifttyper. Måske får du endda en acceptabel mobilvisning med i købet.

Undtagelsen bekræfter reglen
Det er klart, at lige meget hvad den globale trend er, så skal man forholde sig til den konkrete besøgsstatistik. Der kan være behov for også i ældre browsere, at skulle gengive en central interaktion eller visning fuldt ud. Man gør det på en intelligent måde, så det ikke kommer nogen til last (jeg skal nok fortælle hvordan en anden gang).

Og til sidst vil jeg da godt lige smide denne go’e gamle pointe.

dowebsitesneedtolookexactlythesameineverybrowser.com

Kategorier: Frontend

1 kommentar »

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s