Fem fede features ved Windows Phone 7 – Del 1

For godt en måned siden tog DR programmet So Ein Ding den nye Windows Phone 7 under kærlig behandling. En gennemgang, der ikke var præget af klassisk begejstring.

Nu har jeg så selv haft fornøjelsen af Windows Phone 7 i godt en måneds tid i form af min Samsung Omnia 7. Derfor er det nu tid til min egen personlige anmeldelse af denne ”Microsofts sidste chance på mobilmarkedet”.

Jeg vil bruge knap så mange kræfter på knapper, som følger telefonens farveskema, muligheden for hurtigt at kunne dele billeder på sin favorit sociale tjeneste og  hvordan man kan skelne egne fra modtagerens beskeder i en SMS samtale. Det har So Ein Ding og Mobilsiden allerede brugt rigelig bits på.

I stedet tager jeg ja-hatten på og vil jeg koncentrere mig om features, jeg synes er rigtig fede. Og som det naturligvis sig hør og bør afslutte med min egen konklusion.

Dette er således første del af i alt 5 hvor jeg vil kigge på fede features. Dette første del handler om det nye user interface.

User interfacet

User interfacet i WP7 er baseret på det typografi-baserede design sprog Metro, som Microsoft selv har udviklet.  Udviklingen er bl.a. sket i forbindelse med Windows Media Center og Microsoft MP3 afspiller Zune, og er nu videreført i Windows Phone 7.

Metro er baseret på en række principper, som jeg oplever, er virkelig gennemførte i user interfacet – og som gør hele oplevelsen helstøbt.  De fem principper er:

  • Clean, Light, Open, Fast
  • Celebrate Typography
  • Alive in Motion
  • Content, Not Crome
  • Authentically Digital

I princippet “Clean, Light, Open, Fast” ligger bl.a. at det skal opleves hurtigt, uden unødige elementer og fokuserer på de primære opgaver. Sammenlignet med f.eks. Windows Mobile, Microsofts tidligere mobile operativ system, synes jeg virkelig man har lagt sig i selen for at leve op til dette.

Windows Phone 7 lock screenInd i mellem kan det være lidt frustrerende, at man ikke kan ændre på nogle indstillinger man tidligere har kunnet ændre (f.eks. at slå udløser lyden fra når man tager billeder), men jeg er hurtigt parat til at tilgive det, når det, der findes, virkelig fungere.

Det kan være svært for en almindelig bruger at beskrive hvordan princippet ”Celebrate Typography” skinner igennem.  Typografien er dog virkelig flot og langt de fleste steder anvendt elegant og gennemført.

At man f.eks. under Settings vælger at skrive alle overskrifter med små bogstaver, med undtagelse af egennavne som Bluetooth og Office er en detalje, der dog et lidt rodet indtryk.

“Alive in Motion” er måske det princip, jeg allerbedst kan lide. Ambitionen har været at bevægelse ikke bare skal få brugergrænsefladen til at se godt ud. Bevægelse i brugergrænsefladen skal være skabe kontekst.

Dette ses bl.a. på startskærmen, som måske indeholder den vel nok mest nyskabende feature i forhold til f.eks. iOS og Android: ikonerne, de såkaldte ”Live tiles”, kan bevæge sige – og samtidig scroller startskærmen vertikalt.

People ikonet f.eks., som indeholder kontaktpersoner, skifter konstant  Windows Phone 7 startskærmmellem billeder af dine kontaktpersoner – 4 til 6 af gangen. Medie afspilleren panorerer over et billede af den kunstner, der seneste er blevet afspillet, og Pictures ikonets baggrund er et af de billeder du selv har taget.

Det er samtidig med til at understrege det næste design princip ”Content, not Chrome”. Indholdet skal være med til at skabe brugergrænsefladen.

Det er med til at give et personligt og nærværende touch synes jeg. Som altid når man får noget nyt man godt kan lide, så vil man gerne have mere, og flere konfigurationsmuligheder for disse Live tiles kunne jeg godt ønske mig. Microsoft selv har dog ytret, at vi kun har set starten, så mon ikke vi snart ser en udvikling her.

”Authentically Digital” er det sidste af Metros fem design principper. Jeg ser det lidt som en afstandtagen fra Windows Mobile, som man på ingen måde kan betegne autentisk i forhold til mobilplatformen. Og hvis det er en rigtig opfattelse, så er de nok de færreste, der ikke vil bifalde det.

Jeg føler man har at gøre med et mere målrettet brugerinterface – et interface, der, som det også hedder i Microsofts beskrivelse af princippet, ikke forsøger at være noget det ikke er. Det er ikke Windows på mobilen, men en helt ny oplevelse.

Brugerinterfacet er et modigt træk fra Microsoft synes jeg. Det adskiller sig radikalt fra hvad det ellers er på markedet, men jeg synes det lykkedes at trække den i land. Der er meget mere til det end den smule jeg har beskrevet her, og kan anbefale denne video fra Mix10 konferencen tidligere på året, hvor Microsofts tanker bag brugerinterfacet gennemgås i flere detaljer. I videoen fortæller Microsoft folk også om deres tanker for, hvordan udviklere vil bruge dette brugerinterface i forbindelse med udvikling af egne applikationer.

Det var alt for første del af min lille serie om fede features i Windows Phone 7. Læs med næste gang når det skal handle om kontaktpersoner.

Sune Hansen
Vertica A/S

Kategorier: Forretning, Mobil

Tagged as: ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s